به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، وزیر صمت از خودروهای برقی سبک و سنگینی که قرار است به به ناوگان حمل و نقل عمومی ایران عرضه شوند رونمایی کرد. این خودروها برخی در داخل و با ایجاد خط تولید، توسعه یافته و برخی دیگر نیز چینیهایی بوده که قرار است به اصطلاح در ایران داخلی سازی شود.
وزیر صمت گفت: ما باید متناسب با اقلیم کشور خودمان خودروی برقی تولید کنیم. موضوع دانش تولید خودروی برقی و توان تولید قطعه سازان و مهمتر از همه نقشه راه و یا به نوعی دستورالعمل ساخت داخل در خودروهای برقی از سوی سیاست گذار است که باید دید آیا وجود دارد یا خیر؟
ا در خودروهای برقی دیگر قوای محرکه و گیربکس به شکلی که در خودروهای بنزینی دیده شده وجود ندارد. بنابراین شاید در حوزه دانش تولید و ساخت قطعات موانع کمتری وجود داشته باشد که البته این موضوع را باید از دیدگاه تخصصیتر بررسی کرد.
پیش از این قطعه سازان کشور با توجه به نبود امکانات داخلی سازی در حوزه خودروهای برقی، در واکنش به واردات قطعات چینی و خرید قطعه مشابه تولید داخل توسط خودروسازان و همچنین موضوع قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل، به سیاستهای وزارت صمت در این حوزه انتقاد کرده بودند.
افزایش داخلی سازی سیاست جدی وزارت صمت است
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت تصریح کرد: وزارت صمت بر اساس دستورالعمل ابلاغی، میزان داخلی سازی خودروسازان را به صورت دقیق رصد میکند.
عبدالله توکلی لاهیجانی، سیاست وزارت صمت را افزایش ساخت داخل عنوان کرد و گفت: سیاست گذاری وزارت صمت همواره بر اساس تعمیق ساخت داخل و البته ساخت داخل رقابتپذیر است، رقابتی که هم به لحاظ کیفیت، قیمت و هم در زمان تحویل قطعه، شکننده نباشد و منجر به خواب خط تولید خودروسازان نشود.
خودروسازان باید بدون رانت، تولید رقابتپذیر داشته باشند!
وی تاکید کرد: دستورالعمل ساخت داخل در خودروهای بنزینی وجود داشته و اجرا هم میشود و وزارت صمت نیز بر اساس وظیفه بر آن نظارت میکند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه وزارت صمت معتقد است که خودروسازان باید بدون رانت، تولید رقابتپذیر داشته باشند، تصریح کرد: امروز ریشههای زیان خودروسازان نبود محصولات رقابتپذیر است که به سازوکار مدیریتی خودروسازان، تعارض منافع با خودروسازان، نحوه رابطه قطعهساز و خودروساز، غفلت از حوزه توسعه محصول و در دست داشتن پلتفرمهای بومی و نحوه تعامل با سازندگان و وجود سورسهای متعدد و تیراژ غیراقتصادی بازمیگردد. رانتهای قرار گرفته در اختیار صنعت خودرو باید هرچه سریعتر حذف شود تا شاهد محصول رقابتپذیر در این صنعت باشیم.