به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، مهدی عسگری گفت: در وهله اول باید ریشهها و علت کاهش تولید قطعات خودرو مورد بررسی قرار گیرد؛ به نظر میرسد چرخه معیوب غیرطبیعی در حال اتفاق افتادن است که دارای یک سری ذینفعانی بوده که نفع آنها در کاهش تولید خودرو است. عسگری یادآور شد: در صورت حاکم بودن شرایط طبیعی بر تولید، قطعهسازان از افزایش تولید استقبال میکند چون سود آن ها در افزایش تولید است؛ کاهش تولید همچون همان احتکار کردن خودرو است.
کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: طبق تجارب قبلی، به نظر میرسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعهسازان و خودروسازان عمدی است البته نمیخواهم قضاوت کنم اما نوعا این تجربه را داشتهایم همانطور که در بحث احتکار خودرو هم این وضعیت را شاهد بودیم که اخیرا برطرف شد.
عسگری در جمع بندی گفت: گاهی کاهش تولید حربهای برای برخی از ذینفعان محسوب می شود که با تنظیم میزان عرضه به بازار، قیمت را به نفع خودشان مهندسی میکنند؛ این راهکار مقابله برای از بین بردن ریشههای تعارض منافع از سوی وزارت صمت و شورای رقابت است.
مصوبه مجلس برای اصلاح ساختار سهامداری شرکت
وی ادامه داد: در همین راستا مجلس در لایحه برنامه هفتم اصلاح ساختار سهامداری شرکتهای خودروساز را تصویب کرد به گونهای که سهام دارای تعارض منافع حذف می شود، همچنین باید قطعه سازان دارای سهام در شرکت های خودروساز و مشمول تعارض منافع و مخل رویه رقابتی، سهامشان را واگذار کرده یا اینکه از آن ها سلب حق رای میشود؛ این روشی برای خارج کردن ریشههای تعارض منافع است.
عسگری در پایان مجددا گفت: این کار با تشخیص شورای رقابت انجام می شود و سهام دارای زمینه ایجاد اختلال در رقابت شناسایی شده و بعد آنها مکلف به واگذاری سهام بوده و یا اینکه حق رای از آنها سلب میشود.