برخلاف ادعای اهداف اصلاحی در دستورالعمل، خودروسازان تغییر در مرجع قیمتگذاری خودرو را گامی مهم در مسیر آزادسازی قیمت خودرو و خروج شرکتهای خودروساز از حاشیه زیان میدانند.
به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، از این پس نظارت شورای رقابت در خصوص محاسبه قیمت و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمتهای محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ و اگر در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد شورای رقابت ورود خواهد کرد.
در ۱۰سال گذشته مسئولیت قیمتگذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شد و حالا دوباره این مسئولیت با نظارت پسینی شورای رقابت، به سازمان حمایت واگذار میشود.
منوچهر منطقی، معاون حملونقل وزارت صمت از واگذاری قیمتگذاری خودرو به هیاتمدیره دو شرکت خودروساز و خروج شورای رقابت از این گردونه تا اواخر امسال یا اوایل سال ۱۴۰۳خبر داده بود اما حالا با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو و تغییر سکاندار قیمتگذاری خودرو، به نوعی حذف قیمتگذاری دستوری زودتر از موعد اتفاق افتاده است.
حذف قیمتگذاری دستوری میتواند در کوتاهمدت بازار خودرو را صعودی کند اما به گفته کارشناسان در طولانیمدت به نفع خودروسازان و مصرفکنندگان خواهد بود.
دستورالعمل جدید قیمت خودرو هماهنگ با نرخ تورم افزایشی است؟
یک مقام مسئول در صنعت خودرو اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل تنظیم خودرو و واگذاری قیمت خودرو به سازمان حمایت و وزارت صمت را گامی مثبت در مسیر آزادسازی قیمت خودرو میداند اما در عین حال بر این موضوع تاکید میکند که با خروج شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری، خودروسازان نمیتوانند با هر قیمتی خودروها را عرضه کنند بلکه باید قیمتها در چارچوب فرمول و ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت سازمان حمایت باشد.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: در واقع با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو و تغییر مرجع قیمتگذار از این پس سازمان حمایت قیمت خودروها را با در نظر گرفتن سودی معقول برای شرکتهای خودروساز محاسبه میکند.
وی همچنین با اشاره به اظهارات وزیر صمت اظهار کرد: البته منظور وزیر صمت در خصوص واگذاری قیمت خودرو به هیات مدیره شرکتها این نیست که خودروسازان میتوانند با هر قیمتی خودروها را عرضه کنند بلکه قیمت خودرو در چارچوب فرمول و مصوبه هیئت تعیین و تثبیت قیمت سازمان حمایت مشخص و ابلاغ میشود.
خودروهایی که از شمول قیمت گذاری خارج میشوند
دبیر انجمن خودروسازان گفت: بر اساس بند جدید در دستورالعمل قیمت گذاری، هر خودرویی که قیمت بازار آن به نرخ کارخانه نزدیکتر شود زودتر از شمول قیمت گذاری خارج خواهد شد. به عبارتی با اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل تنظیم بازار، به سمت تک نرخی شدن خودروها خواهیم رفت.
نعمت بخش همچنین تغییر سکاندار قیمت گذاری خودرو را احترام به حقوق مصرف کنندگان دانست و تاکید کرد: با اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری و خروج شورای رقابت وارد مسیری میشویم که امروز در دنیا برای فروش خودرو طی میشود و به جای استفاده از شیوههای غلط قرعهکشی و سامانه یکپارچه خودرو، فروش و قیمت خودرو را به عرضه و تقاضا واگذار میکند تا مشتریان حق انتخاب بهتری داشته باشند.
زیان 30هزار میلیاردی به خودروسازان در نیمه اول امسال
وی در ادامه به زیان ۳۰ هزار میلیاردی خودروسازان در شش ماهه اول امسال اشاره و تصریح کرد: با عبور از قیمت گذاری دستوری و خروج شرکتهای خودروساز از زیان، شرکتها امکان بیشتری برای ارتقای کیفی تولیدات و همچنین پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان خواهند داشت.
این مقام مسئول در انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: امروز بخشی از هزینه و قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی به جهت ارزبری قطعاتی است که در داخل تولید نمیشود به عبارتی یک سوم از ارزیری خودروها به جهت استانداردهای جدید مانند استاندارد بدنه و تامین ورق های فولادی است که در داخل امکان تولید و تامین آنها توسط فولاد مبارکه وجود ندارد.