قطعات خودرو

دبیرانجمن خودروسازان ایران: با این وضعیت سامانه یکپارچه به سمت کشورهای کمونیستی پیش می‌رویم

به گزارش قطعات خودرو– شفق محمدحسینی  یکی از گلایه‌های خودروسازان در چندسال اخیر، یعنی دقیقا از سال1401 که سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، راه اندازی و اقدام به فروش خودرو کرد، این بوده‌است که چرا همه فرایندهای فروش خودرو که پیش‌تر از طریق سایت‌های فروش شرکت‌های خودروسازی مثل ایران‌خودرو و سایپا و سایر شرکت‌های خودروسازی انجام می‌گرفت؛ حالا فقط با این سامانه انجام می‌شود. یعنی خارج از سامانه یکپارچه فروش‌خودرو وزارت صمت و بدون هماهنگی با این سازمان تقریبا غیرممکن است.

گفتنی است سامانه یکپارچه فروش خودرو، توسط شورای رقابت و وزارت صمت طراحی و راه‌اندازی شده و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ادامه فعالیت می‌دهد.

در همین زمینه احمدنعمت‌بخش، دبیرانجمن‌خودروسازان‌ایران در گفت‌وگو با ماهنامه قطعات خودرو به حاشیه‌های پیرامون سامانه یکپارچه خودرو  و فضای آشفته بازار خودرو می پردازد.

نوسانات قیمت خودرو را، به‌ویژه در روزهای اخیر که برخی خودروها، مثلا تارای دنده‌ای،  شاهد کاهش  قیمت تا20 میلیون تومان بودیم، را ناشی از چه می‌دانید؟

به نظر من اینگونه نبوده است، که ما کاهش قیمت فروش شرکت‌های خودروساز را داشته باشیم. حتی همین حالا هم که به قول شما با کاهش قیمت‌ها در بازار روبه‌رو هستیم، همچنان قیمت بازار از قیمت کارخانه بالاتر است و جایی برای نگرانی نیست.

البته کاهش قیمت خودرو در بازار هم دلایل مختلفی دارد، که از آن جمله می‌توان به وضعیت سیاسی کشور اشاره نمود. همچنان که وضعیت بورس نیز خراب است و البته اثرات روانی انتخاب رئیس جمهور جدید و اینکه قراراست در آینده چه شود، نیز می‌باشد.

بخشی از این رکود به فضای جامعه بازمی‌گردد، که گذراست.

درباره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، به نظرشما عملکرد موفقی داشته‌است و آیا درست است که عرضه خودرو این چنین انحصاری شود؟

نه بنده مخالف این سامانه هستم. از روز اول که سامانه یکپارچه خودرو، با همکاری شورای رقابت شروع به کار نمود، گفتند که ما می‌خواهیم قرعه کشی را جمع کنیم. من گفتم نمی شود، اینکه نوبت تحویل خودروها را بین3ماه الی 2سه سال تعیین می کنند،  همان قرعه کشی است.

اما این سامانه تبدیل به ترمزی شده‌است که بازار خودرو را به هم ریخته است. من در طول همین هفته مراجعه‌کنندگانی را داشتم که تقاضای خرید خودرو داشتند. و یا برخی می‌گفتند که از نوبت دریافت خودروی ما هم گذشته است اما هنوز خودرویی دریافت نکردیم.

بنده معتقدم که سامانه‌یکپارچه شرایط را به سمت کشورهای کمونیستی می برد.

شما چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

من معتقدم که بهتر است خود شرکت‌ها اقدام به فروش خودرو، براساس قانون تجارت نمایند. هر شرکتی در بازار رقابتی امتیازاتی را به خریداران می‌دهد. هرکدام از این شرکت‌ها در چهارچوب مقررات بازاریابی کنند.  مثلا در انجمن خودروسازان ما38عضو داریم که هر شرکت می‌تواند خود اقدام به فروش خودرو کند.

اجازه دهید هر شرکت خودش در چهارچوب قوانین، شروع به فروش خودرو کند.

مطمئن باشید همین مساله سبب ایجاد بازاری رقابتی و انگیزه‌ای برای خود شرکت‌ها هم می شود که در نهایت این رقابت شرکت‌ها در دادن تسهیلات و امکانات به خریداران به نفع مردم خواهد بود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *