به گزارش قطعات خودرو، از صبح امروز با انتشار اخبار از درگیریهای شب گذشته لبنان، بازار خودرو فعالیت خود را آغاز کرد. بازار خودرویی که تا چند روز پیش، خرید و فروش چندانی در آن صورت نمیگرفت و بسیاری از خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی به نرخهای درب کارخانه نزدیک شده بودند، حال با رشدهای چند میلیون تومانی روبهرو شده است.
از صبح امروز میتوان گفت که قیمت خودروهای بازار تقریباً در تمامی مدلها با رشد قیمت همراه شده که متأثر از جهش ناگهانی نرخ ارز در بازار آزاد یا به نوعی، افزایش درگیریهای منطقهای و شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله است.
برای مثال در بازار خودروهای داخلی، تارا V1 دندهای با رشد 30 میلیون تومانی که تجربه کرد، رکورد بیشترین افزایش قیمت در بازار داخلیها را به خود اختصاص داد و به نرخ 810 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر با بررسی قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز میتوان دید که لاماری ایما هیبرید 70 میلیون تومان از ابتدای روز جاری رشد قیمت داشت و در نهایت با نرخ دو میلیارد و 230 میلیون تومان در بازار معامله شد.
ادامه خواب زمستانه قیمت خودرو تا پایان سال؟
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با خودرونویس اظهار کرد: با بررسی اتفاقاتی که در سالهای پیش از سال 1400 افتاده است، میتوان دید که معمولاً تحولات و اتفاقات منطقهای یک پالس خیلی آنی و شدید به نرخ ارز در کشور وارد میکرد و همین امر باعث میشد که روی قیمت خودرو تأثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ به این سمت که رکود بر اقتصاد کشور به شدت زیاد شد و عملاً سیاستگذار هم با روشهای غیرکارشناسی و همسو نکردن سیاست پولی و مالی، ضمن افزایش رکود در این بازار، به سمت کنترل بیش از پیش نرخ دلار حرکت کرد. تمامی این اتفاقات سبب شد که بعد از سال ۱۴۰۰ تأثیر اتفاقات و تحولات منطقهای، دیگر نتواند روی بازارهای سرمایهای به ویژه قیمت دلار تأثیرگذار باشد.
فرزانه افزود: از سوی دیگر رکود شدیدی در بازار خودرو حاکم است که پیشبینی میشود این رکود در 6 ماهه دوم سال ۱۴۰۳ یا حداقل تا اواخر ماه دی هم ادامه پیدا کند. با بررسی روند قیمت خودرو در سالهای اخیر میتوان متوجه یک مولفه سنتی در بازار شد و آن هم این است که در فصل پاییز عملاً رکود تورمی بر بازار حکم فرما میشود.
این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش ناگهانی نرخ ارز میتواند پایدار باشد، گفت: زمانی که تحولات چند روز گذشته را با دورههای سال اخیر مقایسه کنیم، از یک سو به واسطه همان سیاستها و رکود شدیدی که در ابتدا اشاره شد، میتوان گفت که قیمت خودرو توان رشد چندانی ندارد. مسئله دیگری هم که باید توجه داشت، میزان کم نقدینگی موجود در بازار و در اختیار مصرف کننده است. در نهایت بخش محدودی از افراد که تصمیم به خرید دارند، منتظر افزایش تعداد خودروهای وارداتی و افزایش تنوع محصولات در بازار هستند تا بتوانند حق انتخاب بیشتری داشته باشند.
او خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که این افزایش قیمتها ماندگار نیست و بازارهایی همچون ارز و سکه در ایران، عموماً یک فاز هیجانی به خود میگیرند. این فاز هیجانی هم پس از گذشت چند روز باعث میشود تا بازارها، حباب قیمتی خود را تخلیه کنند و مجدداً به همان ثباتی که وجود داشت، بازگردند.
فرزانه در نهایت افزود: به عنوان فعال بازار خودرو، پیشنهادی که همواره به مصرف کننده میکنیم این است که هیچ وقت در بازار هیجانی، اقدام به خرید نکنند. در این مواقع سعی کنید بیشتر نظارهگر باشید تا بازار از فاز هیجانی خود خارج شود و مجدداً به ثبات باز گردد؛ سپس میتوانید خرید خود را با خیال راحتتری انجام دهید.