جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

جداسازی وزارت راه و شهرسازی؛ مزایا و چالش‌ها

چند روزی است که موضوع جداسازی وزارت راه و شهرسازی در مجلس دوازدهم مطرح شده است. به گفته کارشناسان، اجرای این طرح مزایا و معایبی برای حوزه راه و شهرسازی در شرایط کنونی دارد.

جداسازی وزارت راه و شهرسازی

۱۳ سال پیش، دولت در راستای کوچک‌سازی دستگاه‌ها تصمیم گرفت وزارت مسکن و وزارت راه و ترابری را ادغام کند. این اقدام با وجود هزینه‌های زیاد و مخالفت‌های کارشناسان انجام شد و ساختمان وزارت راه و ترابری به عنوان وزارت راه و شهرسازی معرفی گردید.

پس از این ادغام، همواره بحث جداسازی این وزارتخانه مطرح بود و حتی در دوره‌های قبلی مجلس به مرحله رای‌گیری رسید. اما اکنون به نظر می‌رسد که مجلس دوازدهم با پیگیری‌های جدی، این طرح را به تصویب رسانده است و جداسازی وزارتخانه قطعی شده است.

وضعیت کنونی مسکن با وزارتخانه کنونی مناسب نیست

با این حال، جداسازی وزارت راه و شهرسازی همچنان مخالفان و موافقان زیادی دارد. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، به عنوان موافق جداسازی، بیان کرد که در برنامه هفتم توسعه، تنها ۲ درصد از رشد ۸ درصدی به حوزه مسکن و حمل‌ونقل اختصاص یافته و نشان‌دهنده وضعیت نامناسب این حوزه است.

او همچنین از وضعیت حمل و نقل هوایی و ریلی کشور انتقاد کرد و افزود: «در حالی که قرار بود طبق برنامه‌های ششم و هفتم، ۳۰ درصد بار از طریق شبکه ریلی جابه‌جا شود، این رقم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.»

رضایی کوچی ادامه داد: «در کمیسیون عمران، ما معتقدیم که باید تفکیک صورت گیرد تا هم‌افزایی میان مسکن و حمل‌ونقل ایجاد شود.»

جداسازی وزارت راه و شهرسازی هزینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند

اما مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس و مخالف جداسازی، اظهار کرد که این طرح هزینه زیادی به کشور تحمیل خواهد کرد و با قانون در تضاد است. وی به هزینه‌های قبلی در زمان ادغام دو وزارتخانه اشاره کرد و تاکید کرد که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، دوباره تحمیل چنین هزینه‌هایی به کشور مقرون به صرفه نیست.

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تنها با جداسازی وزارت راه و شهرسازی امکان‌پذیر است

کارشناسان این بخش نیز نظرات مختلفی در خصوص جداسازی دارند. صادقی، کارشناس سیاست‌گذاری عمران، با موافقت با این طرح، اظهار داشت که ادغام وزارتخانه‌ها باعث عقب‌ماندگی در ساخت مسکن شده است. او ادامه داد: «مسکن باید یک وزارتخانه مستقل داشته باشد تا بازار مسکن بهبود یابد. طبق قانون جهش تولید مسکن باید سالانه یک میلیون واحد ساخته شود، اما با توجه به وضعیت کنونی و حجم فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی، این امکان وجود ندارد.»

راه و مسکن با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند

سمیعی، کارشناس عمران و مخالف این طرح، بیان کرد که اجرای این طرح زمان‌بر و هزینه‌بر است. به گفته او، در طول ۱۳ سال گذشته هماهنگی میان بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی انجام شده و جداسازی آنها در شرایط کنونی ممکن است باعث عقب‌افتادگی پروژه‌ها شود. او تأکید کرد که راه و مسکن با یکدیگر در تکمیل پروژه‌های شهری ارتباط دارند و این جداسازی ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کند.

نتیجه‌گیری

در حالی که پس از سال‌ها، دوباره بحث جداسازی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است، نمایندگان مجلس باید تمامی ابعاد این طرح را بررسی کنند تا در شرایطی که کشور با مشکلات جدی در حوزه مسکن و ناوگان حمل‌ونقل مواجه است، این جداسازی به مشکلات این حوزه دامن نزند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار