دنیای اقتصاد – در اواسط مرداد ماه و در جلسه ۴۷۳ شورای رقابت مصوب شد که در طرح پیشفروش خودروهای مشمول قیمتگذاری، سهمی از خودرو که پیشپرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نباشد. در عین حال تاکید شد خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیشفروش ندارند. در کنار برخی حواشی و انتقاداتی که در این رابطه مطرح بود، گفته میشد که خودروسازان چندان تمایلی به این مصوبه نداشته و حتی بهانهای برای عقبنشینی از طرحهای پیشفروش خودرو است. در رابطه با این جریان رئیس شورای رقابت با بیان اینکه پیشفروش خودرو باید نفعی هم برای مصرفکننده داشته باشد، گفت: خودروسازان توجه داشته باشند که وقتی در پیشفروش هیچ امتیازی از سوی خودروساز به مصرفکننده ارائه نمیشود و سودی برای آن ندارد، چرا باید برای پیشخرید اقدام کند و در این حالت استقبال مصرفکننده نیز کاهش پیدا خواهد کرد. رضا شیوا با اشاره به اینکه وقتی مصرفکننده برای پیشفروش اقدام میکند پول خود را مدتها در اختیار خودروساز قرار میدهد که در گذر زمان و در شرایط تورمی موجود مشمول تورم میشود و پولش از بین میرود، افزود: اما شاهد هستیم که خودروساز هیچ امتیازی به مصرفکننده نمیدهد، نتیجه این است که در یک سال چند صد شکایت در این رابطه از سوی متقاضیان به شورای رقابت اعلام شده است. به گفته شیوا، بهتر است خودروسازان طبق مصوبه عمل کرده و تعهدات خود را نیز انجام دهند و به این هم فکر کنند که اگر در موقعیت مسلط در بازار قرار دارند باید انصاف را هم در نظر بگیرند. وی با تاکید بر اهمیت ایجاد بازار رقابتی در خودرو گفت: اگر چنین بازاری داشتیم و چندین خودروساز خودرو ارائه میکردند آیا باز هم کسی حاضر بود پولش را برای پیشفروش یکساله آن هم وقتی حتی قیمت نهایی مشخص نیست در اختیار خودروسازان قرار دهد و اکنون این خودروسازان هستند که بر جریان مسلط بوده و مصرفکننده هم چارهای ندارد و نمیتواند خودرو خریداری کند، از این رو لازم بود نسبت به تغییر وضعیت با صدور این مصوبه از سوی شورای رقابت اقدام شود.