جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

مراجعه ۹۲۸ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی پایتخت طی ۷ ماه گذشته

به گزارش ایسنا، حسین مقدم در تشریح وضعیت و عملکرد معاینه فنی در شهر تهران گفت: از ابتدای سال تا پایان مهر ماه ۹۲۸ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است.

وی بیان کرد: از آمار اعلامی،۷۰۲ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که ۱۴ درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون همراستایی چرخ ها،۴درصد کمک فنر، ۱۱ درصد تست ترمز و ۱۴درصد عیوب ظاهری مردود گریده‌اند. در مجموع ۳۱ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.

مقدم افزود: در هفت ماهه سال ۶۶۷ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، ۱۳۸هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.در مجموع در حدود ۲۰ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برترمی باشند.

وی با بیان اینکه در مهر ماه حدود ۸۰۰۰ دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از ۳۴ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده‌اند، گفت: درباره فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده‌ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران ، امسال ۲۱۶۷ دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که ۷۷ درصد دارای معاینه فنی و ۲۳ درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی کلیه خودروها ۱۹ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده اند.

وی ادامه داد: شایان ذکر است این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ماه۱۳۹۷ اجرا شده و از ابتدای سال تا کنون جهت  ۶۴۵ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی درباره انجام معاینه فنی برتر در مراکز شهر تهران افزود: معاینه فنی برتر در ۹ مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر می باشند. خودروها می‌توانند بصورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده نمایند. لازم به توضیح است تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

وی در ارتباط با وضعیت مراجعات به مراکز گفت: در حال حاضر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند و مراجعین در کمترین زمان می توانند از خدمات مراکز استفاده نمایند. به شهروندان توصیه  می گردد با توجه به تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال با شروع فصل سرما خارج از الزامات قانونی مرتبط با انجام سالیانه معاینه فنی نسبت به کنترل وضعیت آلایندگی خودروی خود و اخذ معاینه فنی برتر اقدام نمایند. شایان ذکر است شهر تهران از بضاعت ۵۴ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در ۱۶ مرکز ثابت و ۷ واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح مناطق شهرداری تهران برخوردار بوده و این مراکز طبق استانداردهای فنی و کیفی یکسانی فعالیت می نمایند.

مقدم با بیان اینکع شهروندان جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز،قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه نمایند.گفت: ضمنا در مدت زمان اداری می توانند در صورت هرگونه سئوال با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ تماس حاصل نمایند.

وی افزود: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهرتهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند،چمران و نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده نمایند. هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر ۶ ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند. ضمنا تاکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی  در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می گردد و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها بایستی به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه نمایند.

مقدم همچنین از راه اندازی درگاه ارتباطی جدید در باشگاه مشتریان خبر داد.

وی در توضیح این خبر افزود در راستای توسعه مشتری مداری، شناسایی نیاز مشتریان و بهبود ارائه خدمات به شهروندان این ستاد نسبت به انجام نظر سنجی از مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی در ارتباط با میزان رضایت مشتریان از کیفیت ارائه خدمات اقدام کرده است. در این نظر سنجی ضمن پرسش از میزان رضایت از نحوه برخورد کارکنان و ارائه خدمات در مراکز ،پیشنهادات مراجعین نیز ثبت می گردد. لازم به توضیح است نتایج حاصل از این نظرسنجی در شناسایی مشکلات، نقاط قوت وضعف مجموعه  و ارزیابی عملکرد کارکنان و مراکز بخش خصوصی موثر خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار