همکاری چینی ها برای تولید کامیون در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داریوش امانی در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص روند نوسازی کامیون های فرسوده با ظرفیت تولید کنندگان داخلی و اینکه آیا در موضوع امضای قرارداد با دو شرکت داخلی بررسی های لازم صورت گرفته بود، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در صنعت خودرو روی داده و تلاش شده از ظرفیت داخلی برای نوسازی ناوگان کامیون استفاده شود.

وی افزود: در این راستا قرارداد 1000 دستگاه با شرکت ماموت و 5000 دستگاه با ایران خودرو امضا شده است. به دنبال تامین منابع مالی این قراردادها هستیم.

وی تصریح کرد: سازمان راهداری همواره به دنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است. در این زمینه نیز طی قراردادی با شرکت هپکو برای این شرکت منابع مالی را تأمین کردیم و خط تولید این کارخانه مجددا فعال شده است.

وی با بیان اینکه قبل از تحریم ماموت در کشور کامیون اسکانیا تولید می کرد و ایران خودرو بنز، گفت: با توجه به اینکه تحریم هستیم عمدتا شرکت های چینی تامین کننده موتور کامیون‌های تولید داخل هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی و معضلات و ابزارهای اساسی برای ما قیر است، اضافه کرد: اگر این موضوع حل شود خیلی از پروژه ها انجام می شود. از مجلس برای عملیاتی شدن قیر رایگان را  خیلی پیگیری کردیم.

امانی بیان کرد: متاسفانه در شش ماه دوم سال در تعداد کمی از استان ها می توانیم عملیات راهداری را انجام دهیم. 

وی با یادآوری اینکه تهاتر قیر هم از امسال ممنوع است، اظهار کرد: سهم وزارت راه 7200 میلیارد تومان بوده است. به دلیل افزایش قیمت قیر در بورس، قرار شد قیر تحویلی به دستگاه های دولتی با قیمت 9.5 میلیون تومان به ازای هر تن محاسبه شود.

به گفته وی، سالانه حدود 2 میلیون تن قیر نیاز داریم که حدود 10 درصد قیر به سازمان راهداری تحویل می شود.

وی همچنین از بدهی حدود 13 هزار میلیارد تومان ی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به پیمانکاران خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در رابطه با قیمت سوخت، اظهار کرد: درباره افزایش قیمت گازوئیل چیزی نشنیده‌ام.

امانی از پیگیری راه‌اندازی حمل‌ونقل مسافری به ترکیه خبر داد و گفت: با توجه  به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و واکسن کرونا در حال پیگیری اقداماتی هستیم. در این راستا با ارمنستان بحث حمل‌ونقل جاده‌ای را شروع کرده‌ایم، در خصوص ترکیه هم منتظریم دولت این کشور اجازه تردد جاده‌ای (اتوبوس) را صادر کند.
وی با بیان این‌که مذاکرات این برنامه انجام شده و این اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: در رابطه به سوریه نیز مسیر تردد به لحاظ امنیت آن در حال پیگیری هستیم.

به گزارش تسنیم، امانی در ابتدای این نشست با اشاره به احکام دائمی برای نوسازی ناوگان کامیون فرسوده کشور اظهار کرد: بر اساس بند 3 ماده 30 این احکام ورود ناوگان زیر 3 سال برای بخش حمل و نقل کالا عملیاتی شد. در این راستا تاکنون 6 هزار و 400 کامیون ثبت سفارش شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 1700 دستگاه ترخیص و 600 دستگاه نیز شماره‌گذاری شده است، ادامه داد: از ظرفیت این قانون 10 درصد ناوگان که حدود 10 هزار دستگاه است نوسازی خواهد شد. همزمان از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی نیز استفاده خواهیم کرد.

امانی تاکید کرد: در رابطه با واردات کامیون به شرکت‌های بدقول هیچ سهمیه جدیدی نمی‌دهیم. در این راستا نیز اقداماتی انجام شده و سهمیه چند شرکت نیز قطع شده است. ضمن اینکه از شرکت‌های واردکننده تضامین کافی اخذ شده تا در صورت بروز موارد احتمالی در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه 9 درصد از وام نوسازی اتوبوس‌های فرسوده در کشور توسط سازمان راهداری تامین می‌شود، گفت: با این کار سود این تسهیلات برای رانندگان 6 درصد تمام می‌شود. در مجموع متقاضی 20 درصد قیمت ناوگان را پرداخت می‌کند.

امانی با بیان اینکه زمان بازپرداخت تسهیلات باعث استقبال کم برای نوسازی اتوبوس‌ها در کشور شده است، گفت: این زمان باعث می‌شود اقساط سنگین شود به همین دلیل به دنبال 10 ساله شدن زمان بازپرداخت وام هستیم تا جذابیت آن را افزایش دهیم. در حال حاضر قیمت یک اتوبوس وی آی پی، حدود 6 میلیارد است که یک تولیدکننده داخلی اتوبوس‌های معمولی را با قیمت 2.5 میلیارد تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه در بحث نوسازی سواره کرایه با ایران خودرو تفاهم کرده‌ایم یادآور شد: این قرارداد 3 هزار دستگاه است که تاکنون حدود 400 دستگاه تحویل رانندگان شده است باید قرارداد مذکور را فعال‌تر کنیم.

زیان سه هزار میلیارد تومانی شرکت‌های حمل و نقل مسافری

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش خصوصی فعال در حوزه اتوبوس حدود 3 هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند، گفت: واقعیت آن است که دخل و خرج شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافر با هم نمی‌خواند. در این راستا به دنبال حمایت از این شرکت‌ها از طریق تسهیلات کرونایی و برخی اقدامات دیگر هستیم.

امانی با اشاره به سهم 3 درصدی اتوبوس‌ها در تصادفات جاده‌ای، به اظهارات اخیر درباره نقص فنی 40 درصد دوربین‌های نظارتی کشور اشاره کرد و گفت: در جاده‌های کشور بیست درصد دوربین‌ها دچار نقص هستند به عبارت دیگر حدود 400 دستگاه مشکل دارد که تا یک ماه آینده آمار دوربین‌های دارای نقص به 10 درصد کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 175 دستگاه دوربین نصب شده یا در حال نصب در جاده‌ها داریم، اظهارا کرد: راه‌اندازی یک سایت دوربین 1.2 میلیارد تومان هزینه‌ دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با یادآوری اینکه در حال حاضر برای عبور از خارج آذربایجان و حرکت به سمت ارمنستان عوارض پرداخت می‌کنیم، تصریح کرد: در حال مذاکره با ارمنستان برای ایجاد یک راه جدید هستیم. مسیر فعلی قابل بهره‌برداری نبوده و باید در آن 70 کیلومتر راه‌سازی انجام دهیم. فعلا باید از خاک آذربایجان برای تردد به سمت ارمنستان استفاده کنیم.

امانی با اشاره به اینکه در برهه‌ای از زمان از طریق کشور روسیه عوارض کامیون‌ها در آذربایجان از رانندگان ایرانی اخذ نشد، افزود: مجددا این اتفاق افتاده است و هم‌اکنون مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای مذاکره با مقامات آذربایجان در باکو به سر می‌برد.

خرابی شدید 11 هزار کیلومتر راه شریانی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون 33 هزار راه شریانی در کشور داریم که 90 درصد بار از طریق آنها جابجا می‌شود گفت: از این میزان 11 هزار کیلومتر خرابی شدید دارد که همین امروز باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم اگر اولویت اول کشور تعمیر و نگهداری این راه‌ها باشد به حدود 13 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *