به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،فقط کسانی که به طور مستقیم با ماده اولیه لاستیک در ارتباط هستند، میدانند پیش از تشکیل آمیزه تایر، لاستیک استفادهشده به رنگ سفید شیری است.
شاید تصور آن سخت باشد، اما در گذشته بخش زیادی از تایرهای تولیدشده با همین رنگ سفید شیری به مشتری تحویل داده میشدند و حتی خبری از تایرهای مشکی نبود، تا اینکه پارامتر تحمل وزن برای تایرها اهمیت پیدا کرد.
ماده اصلی سازنده تایر (همانطور که گفتیم به رنگ سفید شیری است) به تنهایی نمیتواند وزن یک وسیله نقلیه را تحمل کند و پارامترهای مورد نیاز یک تایر را ارائه دهد. با پیشرفت فناوری و نوآوری طی دهههای گذشته، تایرها تغییرات بسیار چشمگیری داشتهاند.
ابتدای مسیر تحولات تایر با چرخهای چوبی آغاز شد، سپس چرخهای فلزی جایگزین چوبیها شدند و پس از مدتی نوارهای فلزی را روی چرخهای چوبی کار گذاشتند تا چرخها پایدارتر و مقاومتر شوند؛ در سال 1895 اولین تایر از جنس لاستیک اختراع شد، از آنجا که رنگ اصلی لاستیک سفید شیری است، رنگ تایرها در ابتدا سفید بود. بیشاز یک قرن پیش در دهه 1880 خودرو اختراع شد، این خودروها دارای تایرهایی سفید از جنس لاستیک بودند.
با توسعه بیشتر صنعت خودرو، مشخص شد که این تایرها مقاومت و دوام خوبی ندارند. درنتیجه، تولیدکنندگان لاستیک شروع به افزودن دوده به ترکیبات لاستیک برای افزایش طول عمر تایرها کردند.
تحقیقات نشاندهنده آن بود که دوده برای افزایش طول عمر لاستیکها مناسب است. سالها بعد با ارائه نوآوریها در خودروسازی و همچنین مدرنتر شدن تایرها، یک آمیزه جدید از کربنبلک تولید شد که باعث افزایش دوام تایر میشد.
دلیل اصلی سیاه بودن رنگ تایر، ترکیب شیمیایی به نام کربن بلک است. ازسویدیگر سیاه بودن رنگ تایر مزیت دیگری نیز به همراه داشت؛ تصور کنید تلاش برای تمیز نگه داشتن تایرهای سفید، غیرممکن است! گرچه این دلیلی نیست که تولیدکنندگان تایر از کربنبلک استفاده میکنند بلکه کربن بلک باعث تقویت و طول عمر تایر میشود.
کربن بلک در صورت ترکیب با سایر پلیمرهای مورد استفاده برای تولید تایر، سختی و مقاومت لاستیک را به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد. مقاومت، پایداری، توانایی در کنترل بهتر خودرو و سایش کمتر ازجمله مطلوبترین ویژگیها رانندگان و تولیدکنندگان تایر بهشمار میرود. کربنبلک با افزایش میزان انتقال حرارت، موجب انتقال گرما از تایر بهخصوص آج تایر (که هنگام رانندگی دمای آن به شدت افزایش مییابد) میشود. اُزن در تماس با اشعه ماورای بنفش (UV)، واکنش شدیدی نشان میدهد و میتواند لاستیک را از بین ببرد.
کربن بلک از تایرها در برابر اشعه ماورای بنفش و اُزن محافظت میکند. بنابراین بدون این ماده شیمیایی، گرمای ایجادشده توسط واکنش (اُزن/اشعه ماورای بنفش) میتواند لاستیک را ذوب کند.
همچنین کربن بلک باعث افزایش ایمنی میشود؛ به این ترتیب که کربن بلک استفادهشده در آج تایر باعث کاهش سرعت سایش آج تایر و برای مدت بیشتری قابلیت چسبندگی تایر به جاده حفظ میشود، همچنین از آنجا که آج تایر از لیز خوردن روی جاده جلوگیری میکند بنابراین باعث افزایش ایمنی میشود.