به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد ، صرف نظر از خودروهای جایگزین که از طرف وزارت صمت مطرح شده است، خودروهای دیگری مثل کوییک میتوانند در بازار جایگزین این خودروها شده و با عرضه مناسب میتوانند فشار واردشده را خنثی کنند و عرضه آنها هماکنون نیز خوب است. برای سمند نیز شاهین میتواند جایگزین باشد.
گرچه مسلما این موضوع در بازار بیتاثیر نیست، چراکه خودروهای حذفشده در بازار شناختهشده بودند و مشتریان خاص خود را داشتند و حذف آنها به طور حتم یک گپ در بازار ایجاد میکند، اما خودروسازها میتوانند آن را با عرضه خودروهایی که در همان رده قیمتی باشند، مدیریت کنند.
با این وجود موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل میگوید حتی خودروهای جایگزین هم قیمت بالایی ندارند اما به شکل عجیبی در ایران قیمت زیادی به خود میگیرند.
مثال او برای این موضوع خودروی هایما است که قیمت آن در بازار های جهانی کمتر از ۲۰هزار دلار است اما در ایران به بیش از ۳۳هزار دلار میرسد.
وی این سوال را مطرح میکند که چطور واردات قطعات و مونتاژ این خودروها در داخل کشور میتواند قیمت آنها را تا این اندازه افزایش دهد؟ موتمنی نیز با پورحسنی موافق است که در مجموع حذف این خودروها نمیتواند تاثیر زیادی در بازار داشته باشد، چراکه تا خودروهایی که خودروسازان متعهد به تحویل آنها هستند تمام شود بازار، خودروی جایگزین خود را پیدا میکند، همانطور که در حذف پراید و جایگزینی تیبا این اتفاق رخ داد.
او همچنین با انتقاد از کیفیت خودروها میگوید در ایران مشتریان دو بار پول خودرو را پرداخت میکنند، یک بار زمانی که آن را میخرند و یک بار هم موقع تعویض قطعات، چراکه خیلی زود خودروهای داخلی نیاز به قطعه پیدا میکنند؛ در حالی که این نیاز در برندهای بینالمللی مانند کیا و تویوتا تا ۱۰۰هزار کیلومتر خود را نشان نمیدهد.
وی معتقد است خودرو در زندگی شهری نقش کالای اساسی را دارد و باید به آن توجه شود، اما متاسفانه این بازار مدتهاست که در بلاتکلیفیهای مختلف به سر میبرد. وی ادامه میدهد: وقتی خودروساز در شرایطی قرار میگیرد که برای عرضه ۷۶هزار دستگاه خودرو، ۶میلیون نفر صف میکشند، دیگر دلیلی ندارد که به فکر ارتقای کیفیت باشند بلکه تنها به رفع تعهدات خود فکر میکنند.