به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، محمد صفایی با بیان اینکه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، به دولت مجوز واردات ۷۰هزار خودرو به کشور در سال جدید را داد، اما این مصوبه از قانون بودجه حذف شد، گفت: طبق قانون اساسی، تنها در صورت بروز اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان و تاکید مجلس بر نظر خودش، یا در هنگامی که رهبری ماموریتی را به مجمع تشخیص مصلحت بدهند، مجمع میتواند به موضوع ورود کند.
وی با بیان اینکه مجلس اعتقاد دارد مخالفت مجمع با مصوبه واردات ۷۰هزار خودرو به کشور قانونی نیست، افزود: اگر شورای نگهبان با این مصوبه مجلس مخالفت میکرد و مجلس نظر شورا را تامین نمیکرد، در این صورت مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده میشد و مجمع حق ورود داشت، اما در این مورد که اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان وجود نداشت، مجمع نمیتوانست ورود کند و در حال حاضر مجلس به اجرای مصوبه خود در خصوص واردات ۷۰هزار خودرو اصرار دارد و آن را پیگیری خواهد کرد.
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی بیان کرد: واردات خودرو به میزانی که باعث شکسته شدن انحصار بازار خودرو شود، اقدام معقولی است و به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نیز کمک میکند.
صفایی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری باعث از بین رفتن رقابت در بازار میشود، افزود: این شیوه قیمتگذاری هم به ضرر مصرفکننده است و هم به ضرر تولیدکننده و به صنعت خودرو نیز آسیب میزند.
صنعت خودورو و قیمتگذاری خودروها باید رقابتی شود و واردات نیز در حد معقولی انجام شود تا تاثیر مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بحث فروش خودرو با قرعهکشی، عنوان کرد: انجام این قرعهکشیها به رانت تبدیل شده است.
تا سال ۹۹، بین ۳۰ تا ۵۰درصد خودروهای فروخته شده، از گارانتی خود استفاده نمیکردند. این نشان میدهد مصرفکننده واقعی این خودروها را نخریده و نوعی سوداگری ایجاد شده است.