جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

خودرو در سربالایی گرانی؛ وعده کاهش قیمت وزارت صمت عملی نشد!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، “قیمت خودرو‌ های داخلی بعد از تعطیلات نوروزی ۱۵ درصد افرایش یافت” این گفته فعالان بازار خودرو است. خودرویی که قرار بود به جای ای  میزان افزایش قیمت، ۱۵ درصد ارزان شود ؛ این وعده را آقای رضا فاطمی امین وزیر صمت در سال گذشته داده بود. فاطمی امین سال گذشته گفته بود خودرو سال آینده ۱۵ درصد ارزان می‌شود و به منظور افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱ برنامه دو شرکت بزرگ خودروسازی اخذ شده است.

حالا آنطور که فروشندگان خودرو می‌گویند قیمت خودرو‌های داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان گران شده است به طوری که پرشیا از ۲۸۰ به ۳۰۰ میلیون، سمند از ۲۶۰ به ۲۸۰، تیبا صندوقدار از ۱۷۵ به ۱۹۰ میلیون تومان، کوییک از ۱۹۰ به ۲۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۸۰ به ۲۹۵ میلیون تومان رسیده است.

این افزایش قیمت تنها در خودرو‌های داخلی نبوده و شامل خودرو‌های وارداتی هم شده به طوری که خودرو‌های بالای یک میلیارد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی داشته است که برخی کارشناسان علت آن را عرضه کم خودروسازان می‌دانند.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید تا زمانی که عرضه مناسب تقاضا نباشد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش می‌یابد.

از طرفی آقای سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران می‌گوید تقاضا برای خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ بیشتر است و این موضوع باعث افزایش حدود ۲۰‌میلیون تومانی آن‌ها شده است.

برخی فعالان بازار خودرو نیز می‌گویند در روز‌های اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است.

به گفته موتمنی نوسان ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روز‌های اخیر موثر بوده است.

آنطور که موتمنی می‌گوید این‌روز‌ها خودرو یک کالای مصرفی به شمار می‌آید، اما در ایران یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود، بنابراین تغییرات نرخ ارز بر قیمت خودرو‌ آن موثر است.

آنطور که فروشندگان خودرو می‌گویند در روز‌های نخست سال اختلاف قیمت خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ با خودرو‌های مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶‌میلیون تومان بود که این اختلاف قیمت اکنون بین ۲۰ تا ۲۲‌میلیون تومان است؛ برخی از خریداران در انتظار ورود خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ به بازار بودند بنابراین تقاضای خرید این خودرو‌ها در بازار افزایش یافته است.

بر اساس آخرین آمار، میزان تولید خودروسازان در سال گذشته، ۷۰۰ هزار دستگاه بوده است؛ آن چیزی که وجود دارد تقاضای ۲ برابری برای خرید خودرو است یعنی خودروسازان باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید کنند تا نیاز بازار تامین شود.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، گفته وزارت صمت برنامه‌ریزی‌هایی را به منظور تولید و عرضه خودرو انجام داده است.

به گفته منطقی تولید خودروسازان امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید؛ صحبتی که وزیر صمت نیز سال گذشته بیان کرده بود.

آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو از اواخر سال ۹۷ یعنی از وقتی عرضه خودرو به بازار کم شد، ایجاد شده است که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می‌گوید اگر نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه واردات بدهند، زیرا با تامین نیاز بازار می‌توان تعادل قیمتی ایجاد کرد.

کاهش عرضه خودروسازان در حالیست که هر ۲ خودروساز به تازگی ادعا کرده اند که خودرو‌های ناقص را تکمیل و روانه بازار کرده اند و پارکینگ‌های آن‌ها خالی شده است. از طرفی هم فعالان بازار خودرو می‌گویند اثری از افزایش عرضه خودرو در بازار مشاهده نمی‌شود، زیرا اگر افزایش عرضه صورت گرفته بود، قیمت خودرو‌ افزایش نمی‌یافت.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا می‌گوید باید قیمت‌گذاری خودرو آزاد شود، تا زمانی که قیمت خودرو‌ به صورت دستوری تعیین می‌شود، با توجه به اینکه سود آنی در پیش فروش خودرو وجود دارد، قیمت کنترل نخواهد شد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار