به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک، تعرفه واردات خودرو نقش مهمی در قیمت نهایی خودرو وارداتی بازی می کند. به خصوص که حالا تعرفه واردات خودرو با ارز مرجع نیمایی محاسبه می شود. و دیگر خبری از ارز 4200 تومانی برای محاسبه تعرفه واردات خودرو نیست. تعرفه واردات خودرو در صورتی که بالا باشد می تواند هدف اصلی واردات خودرو یعنی واردات خودروهای اقتصادی را منحرف کند. از این رو در این مقطع از واردات، تعرفه واردات خودرو اهمیت بیشتری دارد.
تعرفه واردات خودرو 1401
به گزارش خودروتک، جلیل رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس در گفتوگو با تسنیم، درباره آییننامه و نحوه واردات خودرو، گفت: تدوین آییننامه برای واردات خودرو موضوع مهمی است چرا که طبق آییننامه مشخص میشود که چه خودروهایی با چه شرایطی و توسط چهکسانی وارد شود و ما در مجلس از بعد نظارتی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
کف و سقف قیمت واردات 1401
وی افزود: طبق اطلاعاتی که به ما رسیده است، کف و سقف قیمت 7 تا 20 هزار دلار، مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی هم بر اساس نوع خودرو از 10 تا 75 درصد در نظر گرفته شده است.
نماینده مرودشت با بیان اینکه حجم خودرو هم تا سقف 2500 سیسی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: رویکرد مجلس این است که برای قیمت و حجم موتور خودرو سقفی تعیین نشود بلکه دولت این موضوع را با تعرفه کنترل کند یعنی خودروهایی که قیمت پایینتری دارند با تعرفه کمتر و خودروهای گرانقیمت و لوکس با تعرفه بیشتر وارد شود.
رشیدی اظهار کرد: ما نگاه مجلس دراینباره را از طریق کمیسیون صنایع به دولت منتقل کردیم که بهتر است دولت با تعرفه موضوع واردات خودرو را مدیریت کند؛ البته منتظر هستیم ببینیم که خروجی قطعی و نهایی آییننامه واردات خودرو چه خواهد بود.
حجت الاسلام سید جواد حسینیکیا نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم، با بیان اینکه دولت در حال تدوین آییننامه واردات خودرو است، گفت: سقفی برای واردات خودرو به کشور تعیین نشده است و دولت میتواند به هر میزان که نیاز کشور باشد خودرو وارد کند.
وی اضافه کرد: دولت میتواند بهازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، صنایع و خدمات فنی و ارزی که منشأ آن مشخص باشد اقدام به واردات خودرو کند؛ البته این واردات نباید بهگونهای انجام شود که به منابع ارزی کشور نیز لطمه وارد کند.
نایبرئیس کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در زمان حاضر بحث بهروی واردات خودروهای با قیمت 7 تا 20 هزار دلار است که هنوز نهایی نشده است.
حجت الاسلام حسینیکیا بیان کرد: خدمات پس از فروش نیز یکی از اولویتهای است که باید در بحث واردات خودرو در نظر گرفته شود.
واردات خودرو زیر 1000 سی سی منتفی شد؟
به گزارش خودروتک، در یکی دو هفته اخیر که پیش نویس آیین نامه واردات خودرو در دست تدوین بود از گوشه و کنار شنیده می شد که خودروهایی با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی قرار است با تعرفه 10 درصد وارد شوند. با این حال دیروز آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو 1401 در برخی رسانه ها منتشر شد که در آن حرفی از خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی به میان نیامده بود.
هر چند این تعرفه هنوز نهایی و ابلاغ نشده است اما به نظر می رسد کف تعرفه واردات خودروهای بنزینی 55 درصد و برای خودروهایی با حجم موتور تا 1500 سی سی در نظر گرفته شده است.
البته در پیش نویس آیین نامه تعرفه 5 درصدی هم برای برخی خودروهای هیبریدی و برقی در نظر گرفته شده است. اما نکته این است که قیمت اغلب خودروهای هیبریدی و برقی در ردیف خودروهای حدود 20 هزار دلار قرار می گیرد و خودروهای هیبریدی معروف جهان هم قیمتی بالاتر از این دارند.
به این ترتیب در صورتی که واردات خودروهای زیر 1000 سی سی با تعرفه 10 درصد منتفی شده باشد، با توجه به دیگر هزینه های واردات و نرخ کنونی ارز عملا هدف اصلی از واردات خودرو که واردات خودروهای اقتصادی برای تمام دهک های جامعه است، برآورده نخواهد شد.