جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

شکاف ۴۵درصدی عرضه و تقاضای خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، بازار خودرو که سال ۱۴۰۰ را با فراز و نشیب‌های بسیار طی کرد و در انتها نیز بنا به شرایطی همچون تغییرات نرخ ارز و انتشار اخبار مثبت سیاسی، سال را آرام و نزولی به پایان رساند، با شروع سال ۱۴۰۱ به‌یکباره دچار هیجانات قیمتی شد. وضعیت در دو ماه نخست سال جدید در بازار تا جایی پیش رفت که قیمت‌ها نسبت به اسفندماه میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت و فروشندگان چه در بخش خودروهای نو و چه در بخش خودروهای کارکرده، خودرو را با قیمت‌های دلخواه خود می‌فروختند.

روند صعودی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه اعلام شد حاکمیت با واردات خودرو موافق است و در نیمه نخست سال، خودروهای خارجی خاصه خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت، وارد بازار ایران خواهند شد. همین خبر ترمز افزایش قیمت‌ها را کشید و روند قیمتی در بازار نزولی شد. البته آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند خودرو همچنان بسیار گران است اما نسبت به هیجانات ابتدای سال، روند آرام‌تری را طی می‌کند.

در این رابطه سعید موتمنی  اظهار کرد: طی ۳ هفته گذشته، بازار خودرو روند آرامی را داشته و با اینکه نوسانات ارزی داشتیم اما قیمت خودرو تقریباً باثبات ماند و افزایش خاصی نداشتیم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران افزود: در حال حاضر فقط افرادی که نیاز به خودرو دارند، در بازار هستند و خرید و فروش خاصی نداریم و بازار به‌نوعی راکد است.

وی ادامه داد: عدم اثرگذاری نرخ ارز روی قیمت خودرو به دلیل این است که همه در بازار منتظر انتشار جزئیات واردات خودرو هستند؛ اگر واردات انجام شود قیمت‌ها به صورت محسوس ریزش می‌کند.

موتمنی گفت: وزیر هم که اعلام کرد تعرفه خودروهای وارداتی پایین خواهد بود؛ همین مساله منجر به شکسته شدن قیمت در بازار خودرو خواهد شد.

وی در مورد وضعیت عرضه خودرو و تقاضای خودرو نیز اظهار کرد: اگر وضعیت عرضه بهتر شده بود قطعاً قیمت‌ها پایین می‌آمد اما عرضه پاسخگوی تقاضا نیست. اگر در سال‌های گذشته عرضه بهتری صورت می‌گرفت امروز فاصله قیمت کارخانه و بازار ۱۰۰‌درصد نمی‌شد و شاید فاصله قیمتی کمتر از ۵ درصد می‌شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: مشکلات بازار خودرو برای امروز و دیروز نیست، بلکه از سال ۹۷ که عرضه نزولی شد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نجومی شد و تقریباً به نیاز ۴۵‌درصد بازار پاسخی داده نشد. وی گفت: ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۳۰۳ تا ۳۰۵‌میلیون تومان، پراید ۱۱۱ بین ۲۰۲ تا ۲۰۳‌میلیون تومان، پراید ۱۳۱ بین ۱۸۰ تا ۱۸۱‌میلیون تومان، کوییک دنده‌ای ۲۱۳‌میلیون تومان، پژو پارس ۳۱۵‌میلیون تومان و سمند ۳۰۰‌میلیون تومان  قیمت دارند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار