به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو،دکتر جواد تکیزاده کارشناس ارشد و مدیر خودرویی در مساله افزایش تولید خودرو گفت که در صنعت خودروسازی نباید منابع کشور را دور بریزیم، زیرا افزایش تولید بدون افزایش کیفیت در تراز جهانی به معنای استفاده بهینه از منابع نیست.
تکیزاده با اشاره به اینکه ارزش بازار ایران تا سال 2026 به مرز 50 میلیارد دلار در سال خواهد رسید، از سیاستگذاری کلان خودرویی کشور انتقاد کرد و گفت: رسیدن به رقم 50 میلیارد دلار تا 4 سال دیگر خبر خوشحال کننده ای است، اما دنیا با سرعت زیاد خودروهای بر پایه پیشرانه های مبتنی بر درون سوز بودن را کنار گذشته و در کشورهای زیادی مانند آلمان از سال 2030 تولید آنها ممنوع می شود.
وی افزود، دنیا با دیزل و بنزین خداحافظی کرده و حتی جا برای خودروهای هیبریدی هم تنگ شده است، اما آنچه در صنعت خودروسازی ایران شاهد هستیم، ادامه تولید بر پایه پلتفرم های گذشته و فناوری های گذشته است که نمی توان تولید زیاد در این بستر را دستاورد دانست و در تضاد با سیاست های کلان نظام برای صنعت خودروسازی کشور قرار داریم، زیرا باعث می شود فاصله ما با صنعت خودروسازی دنیا که همین الان هم به شدت زیاد است، خارج از دسترسی شده و باعث ایجاد حس ناامیدی از پر کردن شکاف فناوری با کشورهای صنعتی در بین نخبگان کشور شود.
تکیزاده تاکید کرد: در صنعت خودروسازی نیازمند استفاده از سرمایه گذاری سنگین و شکل گیری شرکت های بزرگ هستیم تا بتوانند تحقیق و توسعه(R&D) گران را متقبل شوند که از عهده شرکت های کنونی داخلی به دلیل کوچک بودن؛ خارج است.