سناریویی تکراری «بدعهدی خودروسازان»؛ موضوعی که تازگی ندارد و چند سالی است گریبان صنعت خودرو کشور را گرفته است. چند وقت است که مخاطبین زیادی از بدعهدی جدید خودروسازان شکایت دارند و این بار این بدعهدی به سراغ وانت نیسانها آمده است.
وانت نیسان توسط شرکت خودروسازی سایپا پیشفروش میشود، اما به گفته خریداران این خودروها به مشتریان تحویل داده نمیشود. گفته میشود از زمانی که سازمان حفاظت از محیط زیست قانون استفاده از استاندارد یورو پنج را برای خودروها در نظر گرفت، مشکلات زیادی هم خودروسازان و هم برای مردم ایجاد کرده است.
چرا خودروهای نیسان پلاک نمیشوند؟
پرسشی که این روزها زیاد مطرح میشود این است که چرا شرکت سایپا با وجود اطلاع از عدم شمارهگذاری خودروهای وانت نیسان در سال ۱۳۹۹ باز هم در بهمن ماه ۹۹ اقدام به فروش قطعی این خودرو با تعیین زمان تحویل یکماهه کرده است؟
قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود!
سال گذشته بهزاد اشجعی از فعالان محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود، گفت: طی تصمیمات انجام شده قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود و اکنون خودروهایی که تولید میشود آخرین سری از این محصول خواهد بود.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیسانهای تکسوزی که هم اکنون ثبتنام میشوند مشخص نیست که پلاک شوند یا نه؟ گفت: تمام تولیدات خودروسازیها تا پایان سال پلاک خواهد شد و بعد از آن تولیدات متوقف خواهد شد.
علت عدم تحویل نیسان دیزل به مشتریان چیست؟
مجید باقری، قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم تحویل نیسان دیزل به مشتریان گفت: مشکل نیسان دیزل با خودروهای دیگر متفاوت است، برای خودرو نیسان دیزل یک ضابطه جدید از سوی ستاد مصرف سوخت تعیین شده است، مبنی بر اینکه بابت هر تولید باید یک گواهی اسقاط داشته باشیم.
قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه هم اکنون 4 هزار خودرو نیسان در پارکینگ سایپا موجود است، ادامه داد: اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم و در آیندهای نزدیک شمارهگذاری این خودروها شروع میشود.
یک منبع آگاه در محیط زیست در خصوص علت عدم شمارهگذاری خودروهای نیسان دیزل، گفت: سال پیش یک مجوزی برای شمارهگذاری خودروهای نیسان گرفتند که اعتبار آن تا آخر سال بود و بعد از آن این مجوز تمام شد و قرار شده است که امسال این خودرو را با موتور جدید تولید کنند که هنوز تاییدیه آن صادر نشده است.
امیرحسین کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت با بیان اینکه اوضاع صنعت خودرو به شدت به هم ریخته است، گفت: قوانین موجود در صنعت خودرو برای شرایط عادی تعریف شده و این در حالی است که شرایط فعلی حاکم بر صنعت غیرعادی بوده و خودروساز و سایرین را گرفتار کرده است.
اوبا بیان اینکه پیشفروش خودروها در ظاهر منع قانونی ندارد و شرکتها در شرایط شفاف شرایط خود را اعلام میکنند و متعهد میشوند که در تاریخ مشخص و با قیمت روز خودروی ثبتنامی را تحویل میدهند، گفت: بنابراین به لحاظ قانونی هیچ عملی خلاف آن صورت نمیگیرد. اما در حال حاضر بزرگترین معضل ما در جامعه از همین نقطه آغاز میشود که بسیاری از اتفاقاتی که به لحاظ اقتصادی در جامعه رخ میدهد، در ظاهر قانونی است، اما اثرات آن موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور میشود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه این مسئله دو جنبه مختلف دارد، گفت: مسئله اول این است که پیشفروش خودرو غیرقانونی است یا خیر و اینکه آیا میتوان جلوی آن را گرفت؟ اما از طرف دیگر خودروسازان نیز به سبب تعهدات مالی متعددی که دارند، نمیتوانند از پیشفروش خودروهای تولیدی خود جلوگیری کنند، بنابراین پیشبینی میکنند که بتوانند تا سال آینده تنشهای امسال را مدیریت و در موعد مشخص به تعهدات خود عمل کنند.
کاکایی با یادآوری اینکه در سوی دیگر دولت و نهادهای نظارتی مطرح هستند، تصریح کرد: مردم انتظار دارند که نهادهای نظارتی وارد عمل شده و شرایط را کنترل کنند. البته حقیقت این است که وضعیت فعلی خاص و غیرقابل پیشبینی بوده و هیچکس انتظار نداشت که تحریمها چنین پیش روند.
او با تاکید بر اینکه اوضاع فعلی صنعت خودرو ناشی از مسائل کلان است، افزود: ضروری است که دولت به این مسئله ورود کرده و اوضاع را کنترل کند که قرار است چه اتفاقی پیش بیاید؛ یا اینکه چنانچه خودروسازان پیشفروش میکنند، آیا قادر به انجام تعهدات خود هستند یا خیر و اگر توان انجام این کار را ندارند، پس چرا نهادهای متولی مانع پیشفروش آنها نمیشوند؟
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت تصریح کرد: البته در حال حاضر دولت و مجلس چنان درگیر مسائل روزمره شدهاند که متوجه نیستند بسیاری از موارد در آینده دردسرساز خواهد شد.
او اظهار کرد: نباید به صورت احساسی با برنامههای خودروسازان برخورد کرد، بلکه باید کمک شود تا برنامههای خودروسازان ادامه یابد تا توان تحویل خودروهای معوق خود را پیدا کند. اما نمیتوان به طور دقیق پیشبینی کرد که آیا برای آینده میتوانند ضمن رعایت قوانین ظرفیتی (پیشفروش ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی) پیشفروش داشته باشند یا خیر.
کیفیت پایین برخی از محصولات خودروسازی همواره از چالشها و گلایهمندیها مردم بوده است. موضوعی که رزم حسینی، وزیر صمت در اولین روزها از آغاز مسئولیتش در وزارتخانه، به آن اشاره کرد و از بابت تولید خودروهای بیکیفیت طی چند دهه اخیر از مردم عذرخواهی کرد.
اکنون سوالی که به وجود میآید این است که خودروسازی سایپا اقدام به ثبتنام خودروهای نیسان تکسوز با لاستیک رادیال و نیسان دوگانهسوز با لاستیک رادیال کرده است که موعد تحویل این خودروها سال آینده خواهد بود، اما آیا این خودروها تحویل داده خواهد شد؟ آیا مجدد مردم باید منتظر عدم تحویل خودروهای ثبت نامی باشند؟