حسین فیروزفر، دبیر کمیته افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت ایرانخودرو گفت: «تاکنون بیش از ۲۷ میلیون شماره سریال در بانکهای اطلاعاتی مربوط به پروژه ردیابی قطعات ثبت شده است. از سال ۸۳ تاکنون، قطعات حدود هشت میلیون محصول ایران خودرو در سیستم ردیابی قرار گرفته است.»
وی با اشاره به برنامههای امسال ایران خودرو در زمینه افزایش ایمنی خودرو و حرکت به سمت کاربردی کردن ردیابی قطعات اظهار کرد: تأمینکنندگان، سایتهای تولیدی و شبکه خدمات پس از فروش، به عنوان سه حوزه اصلی برای توسعه برنامه ردیابی قطعات و افزایش ایمنی خودروها در نظر گرفته شدهاند.»
فیروزفر در تشریح این برنامه گفت: «در مرحله اول یک شماره سریال برای قطعات ایمنی خودرو، قطعات گرانقیمت خودرو و قطعاتی که بیشترین تعویضها را در خدمات پس از فروش دارند، تعریف میشود که بیانگر روز و سال تولید و مشخصات تولیدکننده است. سازندگان موظف هستند در زمان تولید و پیش از ارسال قطعات برای ایران خودرو، روی قطعات مورد نظر، شماره سریال را حک کرده و دو لیبل دارای بارکد را روی آنها قرار دهند. در خطوط تولید ایرانخودرو نیز شماره سریالها در سیستم مکانیزه ثبت میشوند.»
رصد کیفیت قطعات تولیدی با مشخصات سازنده
دبیر کمیته افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت ایرانخودرو در ادامه افزود: «به این ترتیب کیفیت قطعات تولیدی با مشخصات سازنده رصد میشود و در صورت شناسایی قطعه معیوب در شبکه خدمات پس از فروش، نسبت به رسیدگی به آن و تعریف برنامه بهبود اقدام میشود، همچنین با این اقدام، سازنده مکلف به پاسخگویی و اصلاح ساختارهای تولید و مواد اولیه میشود.»
وی تصریح کرد: «افزایش ضریب ایمنی خودرو در برابر سرقت از کاربردهای این سیستم است. بر اساس گزارش اعلامی از سوی ناجا، در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از خودروهایی که طی یک ماه به سرقت میرود با این سیستم کشف میشود. در حال حاضر به طور میانگین، ۱۱۰ قطعه از قطعات اصلی محصولات ایران خودرو که حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد قیمت تمامشده را تشکیل میدهد، ردیابی میشود که از این تعداد حدود ۱۰ قطعه مربوط به موتور خودرو است.»