به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایسنا، جلال بهرامی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی در مورد نحوه تامین اتوبوسهای پایتخت گفت: ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی باید تا پایان سال اورهال شوند و تعهد وزارت کشور نیز تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واردات اتوبوس است.
وی با بیان اینکه وزارت کشور اعلام کرده بود که توان تامین ۳۰۰ دستگاه واردات اتوبوس سه کابین را دارد که با فرمول تأمین مالی مشترک وزارت کشور و شهرداری خریداری شود، تصریح کرد: ما عین ۳۰۰ دستگاه را برای شهر تهران تأمین میکنیم که کارهای بانکی در حال انجام است و نکته قابل توجه این است که هر دستگاه اتوبوس سه کابین ظرفیتش معادل سه دستگاه اتوبوس تک کابین است.
بهرامی با بیان اینکه ما نیز در میزان تولید شرکتهای سازنده اتوبوس داخلی ابهام داریم و نمیدانیم که تا پایان سال چند واردات اتوبوس میتوانند تحویل دهند، گفت: من وقتی قراردادی را امضاء کردم پایین آن این موضوع را تأکید کردم و نوشتم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه وزارت کشور زمینه تولید را فراهم میکند و باید بگویم که برخی از خطوط اتوبوس تولید داخلی بین چهار تا شش ماه بعد از پیش پرداخت باید قطعات و نیروی انسانیشان را تکمیل کنند، افزود: اینکه ۵۰۰ دستگاه اورهال شود یا نشود تاثیری در حمل و نقل عمومی ندارد. هر چند که من اطلاعات این اتوبوسها را با پلاک و شرایطش در گزارش شورا ارائه میکنم اما موضوع اصلی این است که ناوگان ما فرسوده است و این عقب ماندگی با ۵۰۰ دستگاه جبران نمیشود.
وی با بیان اینکه برخی شرکتها حتی توان ساخت یک اتوبوس را ندارند، گفت: مکاتبهای با ۱۵ تولید کننده داشتهایم و ما اعلام کردهایم که در یک بازه ۳۶ ماهه چقدر ظرفیت تحویل دارند که نکته قابل توجه این است که اکثر این تولید کنندگان حتی سایپا ظرفیت تولیدیاش صفر بوده است و این نشان میدهد که تولید کنندگان ما تازه میخواهند خط تولید خود را راه اندازی کنند.
بهرامی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۸ افق ۱۰ هزار اتوبوس پیش بینی شده است، تصریح کرد: نزدیکترین راه تامین اتوبوس واردات است که ما با وزارت اقتصاد، مجلس و دولت رایزنی کردیم و رئیس جمهور نیز دستورش را صادر کرده است که مقدمات واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس انجام شود؛ اما هنوز وزارت صمت دستورالعمل اجرایی آن را صادر نکرده و این در حالیست که کشورهای خارجی و همسایه میتوانند در کوتاهترین زمان این اتوبوسها را تامین کنند.
وی با بیان اینکه ما با پنج خودروساز با اولویت خرید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازوئیلی و ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و گازی وارد مذاکره شدیم و در حال توافق هستیم که ۲۵ درصد موارد به صورت غیر نقد تامین شود، گفت: بازپرداخت به صورت هشت ساله است تا فشار مالی بر دوش شهرداری نباشد اما دقت داشته باشید که در مورد آمارهایی که در مورد اتوبوسرانی بیان میشود مربوط به اتوبوسهای بخش خصوصی است که ۱۰ سال تعهد کار دارند و بعد از آن عملا مالکیتشان به همان شرکت خصوصی انتقال داده میشود و در حال حاضر عمر مفید این اتوبوسها به بیش از ۱۵ سال رسیده و عملا اجازه آنها دست ما نیست و هر لحظه که بخواهند میتوانند خدمات ارائه نکنند و این میزان اتوبوس ۳۰۰۰ دستگاه است که البته اکثر آنها زمین گیر شدهاند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد واگن ملی نیز با بیان اینکه ۹۸ درصد فرآیند آن توانسته استانداردهای لازم را کسب کند و تنها ۲ درصد برای ورود اولین رام به ناوگان فاصله وجود دارد، گفت: در مورد ۶۳۰ واگن نیز باید بگویم که طبق مصوبه ۱۵ درصد باید توسط دولت تامین اعتبار شود، اما مسئله اینجاست که ۲ سال بعد از انعقاد قرارداد این واگنها به دست ما میرسد و ما مسیری را طی کردیم که وقتی در حال ساخت سفارش هستند واگنهای پیمایشی در خط بگذاریم که رایزنی با روسیه، چین و برخی شرکتها انجام شده است و بخش خصوصی چند سفر به روسیه نیز داشته است که رایزنی در این خصوص ادامه دارد.