به گزارش قطعات خودرو به نقل از همشهری آنلاین- بازار سیاه اجاره کارت ملی برای خرید خودرو در روزهای اخیر خبرساز شده است. دلالان حاضرند تنها با دریافت کد ملی مادران دارای دو فرزند و بیشتر، ۱۵ میلیون تومان به آنها پرداخت کنند و سهمیه ثبتنام آنها در قرعهکشی خودرو را بخرند.
این در حالی است که اجاره کارت ملی برای خرید خودرو از بورس کالا هم رایج شده است. طبق قانون خرید خودرو در بورس کالا، هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و امکان خرید یک دستگاه خودرو را دارد. این محدودیت با هدف قطع دست دلالان از بازار خودرو ایجاد شده است اما دلالان بیکار ننشستهاند و این بار به سراغ اجاره کارت ملی افراد برای خرید خودرو از بورس کالا رفتهاند. در بورس کالا، دلالان کارت ملی افراد را بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اجاره میکنند. رقم اجاره را نوع خودرو تعیین میکند.
بورس کالا به دلالی در بازار خودرو دامن میزند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بورس کالا موجب افزایش دلالی در بازار خودرو شده است، گفت: بورس کالا را با هدف شفافیت معاملات در بازار خودرو به راه انداختند و اعلام کردند که در این شیوه عرضه پول به طور مستقیم از جیب مردم به جیب تولیدکننده خواهد رفت. دو مسئله در اینجا مطرح میشود. اول اینکه مگر تولیدکننده گدا و فقیر است که ما پول را از مردم بگیریم و به او بدهیم. این میزانی که خودروها در بورس کالا بالاتر از قیمت کارخانه فروخته میشوند چرا باید به جیب تولیدکننده برود. مسئله دوم این است که آمار نشان داده است که دلالی الان خیلی بیشتر از قبل شده است.
«لطفالله سیاهکلی» افزود: علتش هم این است که قبلا دلال اگر کارت ملی اجاره میکرد و ثبتنام میکرد مطمئن نبود خودرو نصیبش میشود یا نه اما الان مطمئن است کارت ملیای که اجاره میکند جواب خواهد داد چون وقتی ثبتنام میکند قیمت را خودش تعیین میکند. از آنطرف قیمتهای بالا هم تعیین میکند که باعث میشود کسی جز خود دلال نتواند برنده شود و چون دلال میداند عرضه و تقاضا کماکان نابرابر است بنابراین هر قیمتی بخرد میتواند گرانتر بفروشد.
بحث بر سر بد و بدتر است
صحبتهای این نماینده مجلس در حالی است که بازار اجاره کارت ملی مادران برای ثبتنام در روش قرعهکشی خودرو هم داغ است. سیاهکلی در این باره گفت: این موضوع درست است و آنجا هم اجاره کارت ملی صورت میگیرد اما آنجا قیمت اجاره خیلی پایینتر است. علتش هم این است که دلالان آنجا مطمئن نیستند که خودرو به نامشان درمیآید یا نه. اما در بورس کالا کارت ملی با قیمت بالاتر خرید و فروش میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه در عرضه خودرو نه روش قرعهکشی درست است و نه عرضه در بورس کالا، گفت: الان بحث بر سر بد و بدتر است وگرنه تا تولید خودرو افزایش پیدا نکند و عرضه و تقاضا در بازار خودرو برابر نشوند از بحران بازار خودرو کاسته نخواهد شد.
سیاهکلی در مورد اقدامات مجلس در زمینه ساماندهی بازار خودرو بیان کرد: ما در مجلس قانون واردات خودرو را به جریان انداختیم و قانون ساماندهی خودرو را تصویب کردیم. وزارت صمت باید این قانون را پیاده کند از طرف دیگر باید گفت این مدل واردات تاثیر آنچنانی بر کاهش تلاطم بازار خودرو نخواهد داشت.
این نماینده مجلس افزود: اوضاع بازار خودرو بهبود نخواهد یافت چون روش حل مسئله در وزارت صمت روش درست و علمیای نیست و بر اساس عرضه و تقاضا تعریف نشده است و رقابت هم در آن دیده نشده است. برای همین است که ما به جای اینکه وقتی جلوتر میرویم کیفیت خودرو بالا رفته و قیمت آن پایین بیاید هر چه جلوتر رفتیم کیفیت خودرو پایینتر آمده و قیمت هم بالاتر رفته است.
سیاهکلی ادامه داد: واردات با روش درست در کنار افزایش تولید نقش مهمی در کاهش التهابات بازار خودرو خواهد داشت اما با عرضه خودرو در بورس کالا مشکلی حل نخواهد شد و مشکلی هم بر مشکلات اضافه خواهد شد. چون آمارهایی که در زمینه تولید هم ارائه میشود مشخص نیست از کجا آورده میشود و به نظر میرسد این آمارها ناصحیح است و همچنان اِشکالات اساسی در حوزه تولید و عرضه و کیفیت و قیمت خودرو برقرار است و راهحلی که بتواند مشکلات را حل کند دیده نمیشود.