بررسی اجمالی
طی سال های گذشته بویژه یک دهه قبل، کمتر کسی حاضر به خرید یک ماشین چینی حتی با قیمتی نزدیک با ماشین های ایرانی و یا فرانسوی بود و علت اصلی آن کیفیت پایین، عملکرد نامناسب و استهلاک بالای آنان بود که مشکلات زیادی را برای مشتریانش به همراه داشت، اما امروزه ماشین های چینی کیفیت خوبی دارند و شرایط بازار به گونه ای رقم خورده است که خرید ماشین های چینی برای خیلی از ایرانی ها دست نیافتنی شده است! به مرور زمان طرح های ناموزون و زشت خودروهای چینی جای خود را به طراحی اصولی داد، ارگونومی ضعیف آنان بهبود پیدا کرد و راندمان کلی آنان هم نسبت به گذشته پیشرفت های چشمگیری را تجربه کرد تا محصولاتی که زمانی توانایی رقابت با خودروهای ایرانی و فرانسوی را نداشتند، امروزه به خودروهای گران قیمت بازار تبدیل شده و خرید آنان از توان خیلی از مشتریان خارج شود. البته هنوز راه زیادی پیش روی خودروسازان چینی است تا به کیفیت و اعتبار تولید کنندگان مطرح جهان برسند، اما سرعت پیشرفت این کشور در صنعت خودرو سازی به قدری شگفت آور است که همین حالا محصولاتی با استانداردهای جهانی تولید می کنند و نمی توان پیش بینی کرد این مسیر طولانی که از آن سخن می گوییم در چه زمانی طی خواهد شد. یکی از شگردهای چینی ها برای جلب توجه و فروش محصولاتشان در سال های گذشته را می توان علاوه بر الگوبرداری ظاهری از خودروهای معروف خارجی، استفاده از نام های مشابه و نزدیک به محصولات معروف جهانی ذکر کرد تا به مخاطب کیفیت و اعتبار همان برندهای معروف خارجی را القا کند. در مثالی می توان به خودروی ام وی ام 530 اشاره کرد که در کشور چین با نام A5 عرضه شده و در فرم بدنه و ظاهر خود، بی شباهت به محصولات آئودی نیست تا از این طریق بتواند توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب کند، اما این خودرو در بازار ایران با نام ام وی ام 530 توانست چه عملکردی از خود نشان دهد؟
بررسی ام وی ام 530
چری A5 که در بازار کشور آن را با اسم MVM 530 می شناسیم، برای اولین بار در سال 2006 میلادی و با 3 موتور مختلف 1.5 لیتری، 1.8 لیتری و 2 لیتری راه اندازی شد و با دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در دسترس مشتریان قرار گرفت.
این خودرو به غیر از چین، در کشورهای مختلفی همچون مصر، اوکراین، روسیه و ایران تولید شد که در ایران با نام MVM 530 شناخته شده و با حجیم ترین پیشرانه وارد بازار شد، یعنی موتور چهار سیلندر 2 لیتری که با مکش طبیعی هوا به داخل سیلندرهای خود می توانست خروجی قدرت 139 اسب بخاری و گشتاور 182 نیوتن متری تولید کند.
در بازار ایران، سال 1389 بود که خودروی سدان ام وی ام 530 متولد شد و تنها بعد از 6 سال فعالیت در کشور، تولید آن سال 1395 متوقف شد تا ظرفیت تولید شرکت به محصولات بهتر و جذاب تری اختصاص پیدا کند.
داخل ام وی ام 530
همچون طراحی بیرونی، در داخل کابین هم نباید توقع یک داشبورد جذاب و پیشرفته را داشت، ولی به نسبت قیمت خودرو کیفیت مناسبی دارد و با ظاهر ساده آن هم می توان کنار آمد. طراحی ادوات داخلی بسیار ساده است و کیفیت داشبورد نیز در طول زمان افت کرده است. البته چری در این مورد در طول سالیان گذشته بسیار کار کرده و اکنون کیفیت متریال داخلی خودروهای چری بسیار پیشرفت کرده است.
طراحی ام وی ام 530
ام وی ام 530 در بحث ظاهری حرف زیادی برای گفتن ندارد و طراحی نه چندان جالب آن در کنار رینگ و لاستیک های کوچک شرکتی با وجود بدنه بزرگ و صندوق عقب مکعبی شکل، یک طراحی ناهماهنگ و نه چندان جالب را به نمایش گذاشته است و باتوجه به شرایط بازار و قیمت این خودرو برای فروش، ارزش خرید این اتومبیل را حتی در مقایسه با خودروهای تولید داخل بسیار کم می کند.
البته رقبای این خودرو هم در بازار شرایط خیلی بهتری ندارند. به عنوان مثال تندر 90 با صرف نظر از تمامی ویژگی های فنی خوبی که دارد، از نظر ظاهری بسیار ساده و ارزان به نظر می رسد و خودروی پژو پارس هم با اینکه طراحی زیباتری دارد، ولی سال هاست که شاهد حضور آن در بازار هستیم و تقریبا یک چهره تکراری با کمترین تغییرات طی سال های گذشته دارد.
به طور کلی طرح محصولات جدید خودروهای چینی سطح توقع را بالا برده و باعث شده تا طراحی محصولات نسل قدیمی آن را یک فاجعه بدانیم، ولی با توجه به شرایط فعلی بازار و رقبای موجود در محدوده قیمتی این خودرو، باید کمی به خودمان ساده بگیریم و طراحی ام وی ام 530 را قابل قبول بدانیم.
مشخصات ام وی ام 530
این خودرو در زمان عرضه با 3 موتور چهار سیلندر بنزینی با حجم 1.5 لیتری، 1.8 لیتری و 2 لیتری راه اندازی شد و همچنین با دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در دسترس مشتریان قرار گرفت، اما در بازار کشور حجیم ترین نسخه آن با حجم 1971 سی سی و متصل به جعبه دنده 5 سرعته دستی به مشتریان عرضه شد.
این پیشرانه با مصرف سوخت 6.8 لیتری در شرایط استاندارد، امکان تولید 139 اسب بخار قدرت در محدوده 5750 دور بر دقیقه و حداکثر خروجی گشتاور 182 نیوتن متری در محدوده 4500 دور بر دقیقه را دارد که با دریافت و انتقال این نیرو با کمک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو، طی 12 ثانیه می توان از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت رسید.
ام وی ام 530 به طور کلی با طول 4552 میلی متر، عرض 1750 میلی متر و ارتفاع 1483 میلی متر ساخته شده است که در مجموع باعث شده وزن این خودرو به چیزی حدود 1290 کیلوگرم برسد.
مشخصات فنی ام وی ام 53
نام خودرو ام وی ام 530
کشور سازنده کشورچین
سال (طراحی) 1389
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1971 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 182 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 12 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت
وزن 1290 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4552 طول – 1750 عرض – 1483 ارتفاع
فاصله بین دو محور میلیمتر
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 52 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
میزان تولید CO2 – گرم در هر کیلومتر
امکانات و تجهیزات ام وی ام 530
ام وی ام 530 آنچنان خودروی پرآپشنی نیست و نباید از آن توقع بالایی داشته باشید. اما در جدول زیر می توانید لیست امکانات رفاهی این خودرو را مطالعه کنید.
امکانات ام وی ام 530
ترمز و پایداری ABS – EBD
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو – مجموعا 2 کیسه هوا
سیستم صوتی سیستم پخش MP3 با پورت USB و مجهز به 6 بلندگوی استریو
دیگر تجهیزات سنسور دنده عقب – سیستم تهویه هوای اتوماتیک – کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان – کامپیوتر سفری – روکش چرمی – شیشه بالابر برقی برای 4 در – آینه های جانبی برقی
رقبای ام وی ام 530 در بازار
ام وی ام 530 در بازار دست دوم ها آنچنان تنها نیست و با قیمت آن می توانید به راحتی یک خودروی سدان داخلی نیز تهیه کنید. اما این خودرو برای آن دسته ای خود است که لااقل می خواهند خودرویی سوار شوند که در هر کوچه ای چندین نمونه از آن دیده نشود و نسبت به خودروهای نرم بازار کمی متفاوت باشد.