چرا نسل جدید رنو اسپیس از مینی‌ون به شاسی‌بلند تبدیل شد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، سهم شاسی‌بلندها از بازار اروپا در سال ۲۰۲۲ به ۵۰ درصد رسیده و حتی مینی‌ون نمادین رنو نیز خود را با روند بازار انطباق داده است.

 

رنو به‌تازگی نسل جدید اسپیس را رونمایی کرده است. این خودرو حالا به یک کراس‌اوور میان سایز هفت‌نفره تبدیل شده که برای خانواده‌های اروپایی طراحی شده است. اسپیس جدید روی پلت‌فرم CMF-C/D رنو-نیسان ساخته شده که در مدل‌های زیادی مثل نیسان سنترا، ایکس‌تریل، قشقایی و… به کار رفته است. همچنین کراس‌اوور رنو آسترال نیز که در اصل نسخهٔ پنج‌نفرهٔ اسپیس جدید محسوب می‌شود که از همین پلت‌فرم استفاده می‌کند.

 

اسپیس اما از سال ۱۹۸۴ در سبد محصولات رنو وجود داشته است. زمانی که این خودرو معرفی شد مینی‌ون‌ها مدل‌های کمیابی بودند. از آن زمان تاکنون، اسپیس معیاری برای مینی‌ون‌های بزرگ در اروپا بوده و طی این سال‌ها بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه فروخته است.

 

خداحافظ مینی‌ون

هرچند رنو خودرویی که تازه معرفی کرده را نسل ششم اسپیس می‌داند اما در حقیقت دیگر با یک مینی‌ون طرف نیستیم و حالا باید اسپیس را در قامت یک کراس‌اوور ببینیم. کاهش فروش مداوم مینی‌ون‌ها در اکثر مناطق اروپا و همین‌طور آمریکای شمالی، باعث شده بسیاری از برندها این خودروها را کنار گذاشته و سراغ شاسی‌بلندها بروند که پرفروش‌ترین خودروهای این روزها هستند. به همین دلیل، رنو هم از یک نام باسابقه برای یک خودروی هفت‌نفرهٔ بلندقامت استفاده کرده است که هیچ ارتباطی با DNA اسپیس ندارد.

درواقع، این پاسخ رنو به حرکت مصرف‌کنندگان از خودروهای سنتی به سمت شاسی‌بلندها است. محبوبیت این خودروهای بلندقامت که در اواخر دههٔ ۹۰ در ایالات‌متحده و یک دهه بعد در اروپا آغاز شد، به کاهش تنوع خودروهای کوچک، سدان‌ها، استیشن‌ها و مینی‌ون‌ها انجامید. در سال ۲۰۱۴ تعداد ۵۲ مینی‌ون مختلف در اروپا عرضه می‌شد درحالی‌که سال گذشته این تعداد به ۲۰ مدل کاهش پیدا کرد. اسپیس همان مسیری را رفته که چند سال پیش پژو ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ پیمودند. همچنین اوپل مریوا و سیتروئن C3 نیز قبلاً جای خود را به کراس‌اوورها دادند. در همین حال، فورد از نام پوما برای یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت استفاده کرده و میتسوبیشی نام اکلیپس که قبلاً برای یک کوپهٔ اسپرت استفاده می‌شد را روی یک کراس‌اوور گذاشته است. در حال حاضر حتی نام موستانگ را هم روی یک شاسی‌بلند می‌بینیم.

هجوم شاسی‌بلندها

دلیل تغییر جایگاه نام‌های مشهور تقاضای بالا برای شاسی‌بلندها در سراسر جهان است. سال گذشته ۵.۶۴ میلیون دستگاه شاسی‌بلند در اروپا فروخته شده و سهم این خودروها از کل بازار را برای اولین بار به ۵۰.۱ درصد رسانده است. به‌عبارت‌دیگر، نیمی از خودروهایی که سال گذشته در اروپا فروخته شده‌اند شاسی‌بلند بوده‌اند. در آمریکا هم همین اتفاق رخ داده و سهم بازار شاسی‌بلندها از تنها ۱۱ درصد در سال ۱۹۹۵ به رکورد ۵۴ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

ادامهٔ این روند در آینده

اگر این روند ادامه پیدا کند، به‌احتمال‌زیاد در آیندهٔ نزدیک شاهد تبدیل استیشن‌ها، مینی‌ون‌ها و یا حتی سدان‌ها به کراس‌اوور خواهیم بود. این موضوع می‌تواند در مورد نسل بعدی رنو سنیک هم صدق کند. فرمول شاسی‌بلند برای خودروسازان بسیار سودآور و برای اکثر خریداران بسیار جذاب است. کراس‌اوورها کارایی و راحتی مینی‌ون‌ها را با ظاهر خودروهای آفرودی ارائه می‌کنند. کراس‌اوورها برای افراد مسن‌تر ایده‌آل هستند زیرا ورود و خروج آسان‌تری دارند. برای کسانی که علاقه‌ای به رانندگی هیجان‌انگیز ندارند، کراس‌اوورها مزیت موقعیت بالاتر در پشت فرمان را فراهم می‌کنند و برای خانواده‌ها نیز کراس‌اوورها گزینهٔ مناسبی برای سفرهای طولانی هستند؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد رونق بازار شاسی‌بلندها به این زودی‌ها کاهش پیدا کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *