به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، پیشرانهٔ W12 بنتلی طراحی منحصربهفردی دارد که در ابتدا در موتور VR6 فولکسواگن ارائه شد و طول موتور را به میزان قابلتوجهی کوتاهتر کرد.
خبر خاتمهٔ تولید پیشرانهٔ منحصربهفرد W12 بنتلی قطعاً ناراحتکننده است. از ابتدای دههٔ آینده بنتلیها بهطور کامل الکتریکی خواهند شد و چه بخواهیم چه نخواهیم، روزهای عمر موتور ۶ لیتری W12 این شرکت به شماره افتاده است. درهرحال، موتور W12 یک شاهکار است. این پیشرانه بیش از دو دهه پیش برای اولین بار در کانسپت فولکسواگن W12 معرفی شد و از نسخهٔ بنتلی آن طی دو دهه ۱۰۵ هزار دستگاه به تولید رسید.
اما چرا برای این پیشرانه نام W12 انتخاب شد؟ چون برخلاف موتورهای V12 که از دو بلوک شش سیلندر تشکیل شدهاند، این پیشرانه چهار بلوک سه سیلندر دارد. درواقع، طراحی موتور W12 برگرفته از پیشرانهٔ VR6 فولکسواگن است که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و اگر نگوییم بیشتر، به همان اندازهٔ موتور بنتلی خلاقانه بود.
سیلندرهای موتور همیشه در یک خط مستقیم قرار میگیرند که طرح خوبی است مگر اینکه فضای محفظهٔ پیشرانهٔ خودرو محدود باشد. این موضوع بیشتر در خودروهای با ترکیب موتور عرضی خود را نشان میدهد و به همین دلیل، اکثر خودروهای شش سیلندر محرک جلو از موتورهای V شکل استفاده میکنند. موتورهای V6 از دو بلوک سه سیلندر تشکیل شدهاند.
این پیشرانهها دو سر سیلندر، چهار میل بادامک و دو منیفولد اگزوز داشته و متداولترین زاویه بین بلوکهای آنها ۶۰ درجه است؛ اما مثل اکثر ساختههای دست بشر، موتور V6 هم معایب و مزایایی دارد. این موتور بسیار کوتاهتر از شش سیلندر خطی است اما از سوی دیگر عرض بیشتری دارد، فاقد تعادل موتور شش سیلندر خطی است و به قطعات بیشتر و سیستم اگزوز پیچیدهتری نیاز دارد.
موتور VR6 فولکسواگن اما تلفیق پیشرانههای شش سیلندر خطی و V شکل است و برخی مزیتهای شش سیلندر خطی را بدون هیچکدام از مشکلات آن ارائه میکند. این موتور یک بلوک سیلندر دارد اما بجای اینکه سیلندرها روی یک خط مستقیم چیده شوند، روبروی هم بهصورت پلکانی جای میگیرند و نسبت به هم زاویهای ۱۵ درجه دارند. درنتیجه، موتور VR6 کوتاهتر از شش سیلندر خطی و کمعرضتر از V6 است. همچنین این موتور برخلاف V6، یک سر سیلندر و یک منیفولد اگزوز دارد و ترتیب شلیک آن مثل شش سیلندر خطی است.
حالا خیلی بهتر میتوان فهمید موتور W12 چه شکلی است. این موتور در اصل از دو پیشرانهٔ VR6 تشکیل شده است که با زاویهٔ ۷۲ درجه به هم متصل شدهاند. اندازهٔ موتور W12 بهطور شگفتانگیزی جمعوجور است تا جایی که ۲۴ درصد طول کمتری نسبت به موتور V12 معمولی دارد. آخرین نسخهٔ این پیشرانه که بهطور اختصاصی برای مدل تولید محدود بتور ارتقاء پیدا کرده است، ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد به لطف بازطراحی سیستم القای اجباری، طراحی جدید کمپرسور توربوشارژر، کالیبراسیون مجدد موتور و اینترکولرهای بزرگتر که هوای ورودی را ۳۵ درصد خنکتر میکنند حاصل شده است.