قطعات خودرو

از کامیونت‌های 2میلیاردی تا کامیون‌ های 7میلیاردی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،بازار خودروهای تجاری درسال جاری همچون سنوات گذشته تحت تاثیر نرخ ارز و چالش‌های اقتصادی با افزایش قیمت همراه بوده است و با وجود کمبودی که در ناوگان خودروهای تجاری کشور وجود دارد، انتظار برای افزایش تقاضای خودروهای تجاری در کشور برآورده نمی‌شود. دلیل عمده این مشکل را می‌توان در افزایش مداوم قیمت این خودروها در بازار مدل‌های داخلی و خارجی پیدا کرد. اوج‌گیری قیمت در سال‌های اخیر، مهلت نفس کشیدن را از این بازار گرفت و باعث شد قدرت خرید متقاضیان این خودروها به‌شدت کاهش پیدا کند. در سال جاری هم که به‌نظر می‌رسید موسمی برای رشد این بازار باشد، دوباره با افزایش دو برابری نرخ ارز، بازار در شوک تازه‌ای فرو رفته و آینده آن با ابهام مواجه شده است.

 

 

تاثیر منفی واردات کارکرده‌ها بر بازار تجاری‌های کشور

در سه سال اخیر، کامیون‌های وارداتی به‌عنوان راهکاری برای نجات بازار خودروهای تجاری و تسریع در نوسازی ناوگان، به گمرکات کشور وارد شد، اما با مشکلات بسیاری برای ورود به بازار کشور همراه بود. بعد از گذر از تمام فرازونشیب‌ها و ورود برخی مدل‌های کارکرده اروپایی به کشور اما قیمت خودروها آن‌طورکه انتظار می‌رفت، کمک‌حال بازار تجاری‌ها نشد. قرار بود این خودروها در بازار تجاری با قیمتی مناسب عرضه شود و مدل‌های موجود را هم وادار به کاهش قیمت کند. روند واردات این کامیون‌ها اما آن‌طور که پیش‌بینی شده بود، ادامه پیدا نکرد و سبب افزایش نرخ مدل‌های موجود در بازار شد. تا آن‌جا که برخی از این مدل‌ها در بازار داخلی با قیمتی بین 4 تا 7میلیارد تومان در بازار معامله می‌شدند. عرضه این خودروها باعث بالارفتن قیمت مدل‌های موجود چینی و داخلی در بازار شد و برخی مدل‌ها در بازار با افزایش 2میلیارد تومانی به فروش رسیدند.

 

 

 

افزایش قیمت‌ها با ورود ارز به کانال 50هزار تومان

در سال جاری با افزایش نرخ ارز به بالای 50هزار تومان، دور از انتظار نیست قیمت‌ها در بازار خودروهای تجاری هم افزایش یابد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ ارز به‌طور مستقیم بر قیمت کامیون‌های کارکرده وارداتی هم تاثیر بگذارد. زمانی که این خودروها با ارز حدود 30هزار تومانی وارد کشور شدند، قیمت‌ 7میلیارد تومانی داشتند این در حالی است که سال جاری در صورت تداوم روند واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی، واردات با ارز حداقل 50هزار تومانی باید انجام شود که احتمالا قیمت این مدل‌ها را تا 1.5 برابر افزایش می‌دهد. یعنی باید در انتظار عرضه کامیون‌های وارداتی کارکرده تا 14میلیارد تومان باشیم؛ که به معنای کاهش قدرت خرید در بازار وارداتی‌ها و افزایش قیمت مدل‌های موجود در بازار به تبع وارداتی‌هاست.

 

 

 

نگاهی به قیمت مدل‌های داخلی در بازار تجاری‌های کشور

پیش از افزایش نرخ ارز به کانال 50 هزار تومان، برخی از مدل‌های داخلی و خارجی با قیمت‌هایی معادل 2 تا 4 میلیارد تومان عرضه می‌شدند اما در حال حاضر این قیمت‌ها نیز در برخی از نمایشگاه‌ها با افزایش مواجه شده است. قیمت مدل‌های داخلی در خودروهای سنگین بین 3 تا 7 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. به عنوان مثال کامیون 192 کمپرسی مدل 1402 در بازار خودروهای تجاری حدود 3.5میلیارد تومان معامله می‌شود. کشنده امپاور نیز در این بازار بیش از 5میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. برخی مدل‌های دیگر مانند کشنده دیما با قیمت بیش از 6.5 میلیارد تومان معامله می‌شوند. این افزایش قیمت در بازار مدل‌های نیمه‌سنگین هم دیده می‌شود تا آنجا که برخی کامیونت‌های داخلی با قیمت‌هایی حدود 2میلیارد تومان در بازار به فروش می‌رسند. فورس 8.5 تن در بازار داخلی بین 2میلیارد و 100 میلیون تومان و فورس 6 تن بین یک‌میلیارد و 800میلیون تومان تا 2میلیارد تومان عرضه می‌شود.

 

 

 

گسترش فرسودگی ناوگان تجاری درپی افزایش قیمت‌ها

با افزایش قیمت در بازار تجاری‌های کشور، ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیشترین آسیب را خواهد دید. این ناوگان که در سال‌های گذشته با کمبود خودروهای تازه‌نفس مواجه بوده، باز هم باید درانتظار نوسازی بماند؛ چراکه با کاهش قدرت خرید متقاضیان به ویژه در بخش مدل‌های باری، تمایل کمتری برای جایگزینی مدل‌های فرسوده با محصولات جدیدتر وجود خواهد داشت. اختلاف قیمت بیش‌از 5میلیارد تومانی بین فروش یک خودرو فرسوده و خرید یک مدل به‌روز، موضوعی است که مالکان خودروهای فرسوده را از نوسازی خودروهای خود، منصرف می‌کند. این در حالی است که حمایت قابل‌توجهی در این سال‌ها برای جایگزینی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام نشده و تسهیلاتی هم در این زمینه به مالکان فرسوده‌ها پرداخت نشده است. بنابراین افزایش قیمت‌ها در این بازار به طور قطع کشور را با ناوگانی فرسوده‌تر و آلاینده‌تر همراه خواهد کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *