جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

صنعت خودرو هم قابل دفاع است هم قابل انتقاد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، امید قالیباف در توضیح ایرادات مطرح شده توسط برخی مسئولان در حوزه خودرو افزود: بخشی از صنعت خودرو که مربوط به تولید آن می‌شود کارنامه بسیار موفقی در سال گذشته دارد، اما وقتی خودرو وارد بازار می‌شود متغیرهایی مثل تورم و نرخ ارز قیمت را متاثر می‌کند.

 

وی از منتقدان خواست منصفانه در مورد این صنعت اظهار نظر کنند؛ در حالیکه منتقدان می‌دانند تورم و تغییرات نرخ ارز (که وزارت صمت کنترلی روی آن ندارد) باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود این وزارتخانه را مقصر جلوه ندهند.

 

قالیباف ادامه داد در یک سال گذشته، تولید خودرو با رشد ۴۰ درصدی بالاترین رشد را در اقتصاد ایران و یکی از بالاترین رشدها در صنعت خودرو سازی جهان را به خود اختصاص داد و با اختیاراتی که از سران قوا گرفت، توانست هزینه تمام شده تولید خودرو را کاهش دهد.

 

مشاور وزیر صمت گفت، سال ۱۴۰۱، این صنعت در تحویل خودرو، ۴۲ درصد رشد داشت و معلوم نبود اگر رشد بالای تولید و کاهش هزینه تمام شده خودرو محقق نمی‌شد الان بازار خودرو در چه وضعی بود.

 

وی افزود: وزارت صمت نگران گرانی خودرو و در نتیجه فشار از این ناحیه بر طبقات متوسط و کم درآمد است، اما ابزاری برای مهار تورم و نرخ ارز ندارد.

 

قالیباف با اشاره به اینکه خودرو بیش از ۸۰ درصد وقت و انرژی وزیر و مدیران وزارت صمت را به خود اختصاص داده است و این ناشی از درک دغدغه و حساسیت جامعه به این موضوع است گفت: اینکه مسئولی بدون در نظر گرفتن مسائل کلان اقتصاد به گرانی خودرو انتقاد کند ممکن است برای مردم جذاب باشد، اما کل واقعیت این صنعت نیست.

 

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: آیا کالایی سراغ دارید که مردم از قیمت آن راضی باشند؟ وقتی برای ده سال قدرت خرید کاهش یابد و تورم افسار گسیخته بر اقتصاد حاکم شود نمی‌توان در مدت یک سال قیمت‌ها از جمله قیمت خودرو را تثبیت کرد.

 

 

سخنگوی صمت افزود: در سال جاری بر اساس برنامه تولید شرکت‌های خودرو ساز، حدود ۲ میلیون خودرو ساخته می‌شود و بازار از سمت عرضه به نقطه اشباع می‌رسد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار