پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 02 خرداد 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • جمعه 02 خرداد 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

چرخش فرمان قیمت‌گذاری مونتاژی‌ها

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : پس از گذشت شش روز از انتشار قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی که توسط شورای رقابت تعیین شد، حالا با اعتراض خودروسازان بخش خصوصی، این شورا قرار است با حضور مونتاژکاران بار دیگر قیمت محصولات این بخش را بازبینی کند. ۱۷ اردیبهشت‌ماه بود که لیست قیمت‌های خودروهای مونتاژی اعلام شد، این در حالی بود که مرجع اعلام این قیمت‌گذاری مونتاژی‌ها مشخص نبود، ولی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» قیمت‌های اعلام‌شده را تایید کرد.

 

در لیست جدید شورای رقابت قیمت‌ها با کاهش مواجه بود و حتی با احتساب ۱۵درصد عوارض و مالیات و بیمه و غیره باز هم قیمت‌ها بین  ۷ تا ۳۰درصد کاهش را نسبت به قیمت نمایندگی این خودروسازان نشان می‌داد. همانطور که انتظار می‌رفت خودروسازان خصوصی واکنش منفی نسبت به قیمت‌های اعلام‌شده داشتند و برخی اعلام کردند از قیمت‌های تعیین‌شده تبعیت نخواهند کرد. در نهایت واکنش منفی مونتاژکاران، شورای رقابت را مجاب به تجدیدنظر کرد. به طوری که روز گذشته اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی احتمالا سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

 

 

سخنگوی شورای رقابت در مصاحبه خود اعلام کرد مبنای قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی صورت‌های مالی شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ بوده است. یعنی شورای رقابت برای تعیین قیمت‌های محصولات خودروسازان خصوصی حتی به صورت‌های مالی نیمه دوم سال گذشته نیز استناد نکرده و قیمت‌ها را برای سال ۱۴۰۲ بر اساس هزینه‌های نیمه اول سال ۱۴۰۱ تعیین کرده است. بنابراین دور از انتظار نبود که خودروسازان خصوصی در این مورد ورود کرده و اعتراض خود را به نوعی نشان دهند. می‌توان این انتظار را هم داشت که شورای رقابت در تجدیدنظر خود دست‌‌کم مبنای تصمیم‌گیری درمورد هزینه‌های مونتاژکاران را به‌روزتر کند تا بتواند رضایت این تولیدکنندگان را جلب کند.

البته شجاعی نیز تاکید داشت اولویت این شورا این است که ضربه‌ای به تولید نخورد و تولید به روال قبل ادامه داشته باشد. بنابراین احتمالا تجدیدنظر شورای رقابت به شکلی خواهد بود که در نهایت خودروسازان خصوصی را راضی خواهد کرد. البته این تاکید نیز وجود دارد که قیمت خودروهای مونتاژی تحت هیچ شرایطی نباید بیشتر از خودروهای وارداتی باشد، چراکه در این صورت منطق مونتاژ داخل کشور از بین خواهد رفت.

 

در این بین این پرسش جدی است که آیا بعد از اعلام قیمت‌های جدید، زمان مناسبی برای کسب نظر خودروسازان خصوصی بوده است؟ آیا نباید پیش از اینکه قیمت‌ها تعیین و حتی اعلام شود، شورای رقابت نظر تولیدکنندگان را جویا می‌شد و اگر هم جویا شده و حالا دوباره بر اساس اعتراض آنها عقب‌نشینی کرده، پس چرا همان زمان زیر بار نرفته است؟ از مجموع روند طی‌‌شده می‌توان این برداشت را داشت که احتمالا خودروسازان بخش خصوصی نقش پررنگی در جلسات شورای رقابت برای تعیین قیمت محصولات آنها نداشته‌اند. البته این اولین‌بار نیست که شورای رقابت از تصمیم خود عقب‌‌نشینی می‌کند. پیش از این نیز درحالی‌که زمزمه‌هایی در‌مورد افزایش ۳۰ تا ۷۰درصدی قیمت خودروهای داخلی مطرح بود، با وتوی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، نسبت به تعدیل قیمت‌های تعیین‌شده اقدام کرده و در نهایت قیمت این خودروها بین ۱۰ تا ۴۲درصد افزایش یافت.

آیا مونتاژکاران گران‌فروش هستند؟

از ابتدای به میان آمدن موضوع قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی این بحث مطرح بود که شورای رقابت قصد دارد نقطه پایانی بر روند گران‌‌فروشی مونتاژکاران بگذارد. همین مساله هم‌اکنون تیتر رسانه‌ها به‌خصوص دولتی‌ها شده است. با این حال این پرسش مطرح است که آیا فی‌الواقع مونتاژکاران گران‌فروشی کرده‌اند و اگر این‌طور است چه کسی مقصر گران‌فروشی بوده است؟ برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا به دلیل اصلی که شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی ورود کرده توجه داشته باشیم. این شورا اعلام کرده که به دلیل «انحصاری» بودن، این محصولات مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین اگر گران‌فروشی هم اتفاق افتاده به دلیل فضای انحصاری بازار خودروی کشور بوده که نتیجه منطقی آن طبق اصول ساده اقتصادی بالا رفتن قیمت‌هاست. اما این خودروسازان خصوصی نبو‌ده‌اند که بازار خودروی کشور را تا انحصار پیش کشیده‌اند. منع واردات قطعا یکی از دلایل اصلی انحصار به‌وجود‌آمده بوده که تصمیم سیاستگذار بوده است. تحریم‌ها بی‌شک تاثیر مهمی در انحصار ایجادشده داشته‌اند که نتیجه سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی بوده است. گویا اکنون سیاستگذار به جای تجدیدنظر در سیاست‌های خود انگشت اتهام را به سمت تولیدکنندگان گرفته است.

سخنگوی شورای رقابت نیز بر همین موضوع اذعان دارد. وی در این باره گفته است: «ما در بخش تولید خودرو بازار را مختل کردیم. مجلس با سیاست جوانی جمعیت و دولت با متوقف کردن واردات و دخالت‌های بی‌اندازه در سیاستگذاری به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند. ما کاری کرده‌ایم که صنعت خودرو استراتژی‌ناپذیر شود.» حال راه‌حلی که برای کنترل بازار در شرایط انحصاری پیش گرفته شده نه‌تنها دردی از آن دوا نمی‌کند بلکه خود مشکلی بر مشکل‌های قبلی اضافه می‌کند. پیش از این قیمت‌گذاری دستوری امتحان خود را درمورد خودروهای تولید داخل پس داده که نتیجه آن زیان انباشته ۱۲۰هزار میلیارد تومانی است. حالا گویا نه‌تنها سیا‌ستگذار درس عبرتی از این تجربه نگرفته بلکه در حال تعمیم دادن آن به خودروهای مونتاژی است.

در واقع سیاستگذار باید سعی کند که به جای تکرار این سناریوی از‌پیش‌شکست‌خورده، با آزادسازی واردات و عملی کردن آن فضای انحصاری خودروی کشور را بشکند تا در یک فضای رقابتی، خودروسازان چاره‌ای به‌جز کاهش قیمت‌های محصولات خود برای جذب مشتریان نداشته باشند. همچنین سیاستگذار باید از هرگونه قیمت‌گذاری دستوری امتناع کند تا با کاهش تولید منجر به پیچیده‌تر شدن فضای بازار خودروی کشور نشود و در مقابل سعی کند موانع تولید در بخش خصوصی را از میان بردارد تا با رشد تولید و به تبع آن عرضه در کنار واردات خودرو، فضا را به نفع مصرف‌کنندگان تغییر دهد. از طرف دیگر برخی از رسانه‌ها با مقایسه قیمت محصولات مونتاژی ایران و کشورهای همسایه این‌طور استدلال کرده‌اند که خودروسازان بخش خصوصی گران‌فروشی می‌کنند.

این در شرایطی است که وضعیت تولید و مونتاژ در ایران قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست. تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور، فضا را برای تولید و مونتاژ خودرو بسیار پیچیده کرده و هزینه‌هایی را به خودروسازان تحمیل کرده است که شاید چندان به چشم نیایند تا شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو آنها را مدنظر قرار دهد. شاهد این موضوع تغییرات رخ‌داده بعد از شروع دور دوم تحریم‌ها در سال ۹۷ است که تعداد خودروسازان خصوصی به‌شدت رو به کاهش گذاشت و شرکت‌هایی هم که باقی ماندند تیراژ خود را کاهش دادند که نشان از تاثیر عمیق تحریم‌ها بر صنعت خودروی کشور از جمله مونتاژ خودرو داشته است.

نتیجه دیگر اقتصاد تحریمی‌ و مشکلات کلان اقتصادی رشد بی‌رویه نرخ ارز بوده است. احتمالا میزان ارزبری خودروهای مونتاژی از دید اعضای شورای رقابت پنهان نبوده، اما توجه نداشته‌اند که اساسا قیمت‌گذاری برای محصولاتی که ارزبری آنها بسیار نزدیک به خودروهای وارداتی است، آن هم در شرایطی که نرخ ارز هر دقیقه رقم جدیدی به خود می‌گیرد، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. برای فهم دقیق‌تر این موضوع باید نگاهی داشت به میزان ارزبری این محصولات. برای مثال دستگاه هایما X۷ در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۹هزار و ۲۲۸ دلار ارزبری داشته که تنها کمی کمتر از سقف ارزی در‌نظر‌گرفته‌شده برای واردات خودرو است. هایما ۸ توربو نیز ۱۶هزار و ۸۶۵دلار ارزبری دارد. این رقم برای لاماری ۱۵هزار و ۴۷۰دلار و برای T۵ به میزان ۱۵هزار دلار بوده است. هر دستگاه دیگنیتی برای تولید نیاز به ۱۲هزار و ۲۵۶ دلار ارز دارد. این رقم برای مونتاژ هر دستگاه ریسپکت ۱۰هزار دلار است.

این در حالی است که محدودیت ارزی برای واردات خودروهای نو ۱۰ تا ۲۰هزار دلار است. بنابراین ارزبری بالای خودروهای مونتاژی هزینه تولید آنها را به صورت روزافزون افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی به هزینه‌ها و صورت‌های مالی شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ استناد کرده است که نرخ دلار در آخرین روز از آن، یعنی ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، در بازار آزاد ۳۱هزار تومان بود. این در حالی است که روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد ۵۲هزار و ۱۷۰تومان بود.

از طرف دیگر نمی‌توان کتمان کرد که قیمت خودروهای مونتاژی در بازار قابل‌رقابت با خودروهای وارداتی است. قیمت‌هایی که شورای رقابت اعلام کرد با فرض ۱۷درصد سود برای خودروسازان است؛ گرچه همان‌طور که اشاره شد مبنای صورت‌های مالی بررسی‌شده برای کشف این قیمت‌ها چندان منطقی نبوده، اما به هرحال این سود برای خودروسازان خصوصی در نظر گرفته شده و نتیجه آن کاهش قابل‌توجه در قیمت این دست از خودروها بوده که نشان از آن دارد که مونتاژکاران تاکنون از سود خوبی بهره‌مند بوده‌اند. همین‌طور شاهد بودیم که طی ماه‌های گذشته شرکت‌هایی که از اساس حوزه فعالیت‌ آنها خودرو نبوده به هوای انحصار ایجاد‌شده و سودی که می‌توانند در آن کسب کنند اعلام آمادگی کرده‌اند تا وارد حوزه مونتاژ خودرو شوند.

برای مثال می‌توان از زرماکارون و شیرین عسل نام برد. همین  موضوع شاهد دیگری بر این است که سود مونتاژ خودرو تقریبا خوب بوده است. البته به عنوان بنگاه اقتصادی و به‌خصوص بنگاه خصوصی هدف کسب سود، کاملا منطقی و حتی ماهیتی است. اشکالی اگر باشد در فضای انحصاری است که توسط تصمیمات سیاستگذار بر فضا حاکم شده است.

به طور کلی آنچه مشخص است این است که با قیمت‌های اعلام‌شده مونتاژ‌کاران زیر بار نخواهند رفت و حتی ممکن است تولید خود را متوقف کنند و احتمالا شورای رقابت تا روز سه‌شنبه درصدد کسب رضایت آنها خواهد بود. اما آن‌طور که شجاعی می‌گوید اگر باز هم این خودروسازان نسبت به مصوبه شورای رقابت تمکین نکنند، سازمان حمایت با آنها برخورد خواهد کرد. شجاعی در این باره می‌گوید: «اگر تخلف و افزایش بی‌رویه‌ای در قیمت‌ها باشد طبق قانون، یعنی چارچوب‌های قانونی سازمان حمایت، باید با آن‌ها برخورد شود.» وی در مورد نحوه این برخورد نیز گفته است: «سازمان حمایت به تعزیرات ارجاع می‌دهد و جریمه می‌شوند.» با این حال به نظر نمی‌رسد رویه شورای رقابت از ابتدا برخورد با این خودروسازان باشد، چراکه شجاعی در این گفت‌وگو اعتراض مونتاژکاران را کاملا قابل‌بررسی معرفی کرده و تجدید‌نظر صورت‌گرفته در قیمت‌های اعلام‌شده نیز حاکی از این است که روند شورای رقابت در جهت جلب رضایت تولیدکنندگان است.

سخنگوی شورای رقابت در این باره تاکید کرده است که «به هر صورت تولید از نظر ما بسیار ارزشمند است.  تلاش شورای رقابت این نیست که یک مصوبه‌ای را اعلام کرده و بگوید همین که من گفتم باید اجرا شود و بخواهد اجحاف کند، بلکه کاملا در تعامل با خودروسازان بوده و قاعدتا این مسیر در یک روال منطقی طی خواهد شد. اگر ما بازار را درست مدیریت نکنیم با همان اختلال‌ها مواجه می‌شویم. تولید باید تداوم پیدا کند. خودروساز‌های مونتاژی ما هم این را باید بدانند سیاست اصلی ما این است که واردات هم اتفاق بیفتد، باید خودرویی که در کشور مونتاژ می‌کنند از قیمت خودروی وارداتی کمتر باشد.»

  • تاریخ انتشار : 26 اردیبهشت 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 86374
  • برچسب ها : تولید خودرو, خودروسازان, شورای رقابت, صنعت خودرو, قطعات خودرو, قیمت گذاری خودرو, قیمت‌گذاری مونتاژی‌ها, هایما
https://ghatatnews.ir/?p=86374
Prevقبلمحبی نژاد: نظام قیمت گذاری خودرو باید اصلاح شود
بعدیسهم تجاری‌سازان از رشد تولیدNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

وقتی تابلوها قدیمی‌اند و نقشه‌ها جدید: مسافران دست‌به‌کار می‌شوند!

27 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت؛ فرصتی راهبردی برای قطعه‌سازان

24 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟ نگاه رهبر انقلاب روشن است

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

بازداشت بیش از ۱۰۲ هزار متهم طی سال گذشته

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

درآمد مالیاتی طی ۳ سال ۴ برابر شد

21 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

تسلا: خبری از تغییر مدیرعامل نیست

20 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

سایپا در آستانه واگذاری تاریخی؛ آغاز نبرد قدرت با چاشنی دلار و سیاست
واگذاری سایپا؛ آزمونی دیگر برای اراده دولت در خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودرو
ایران‌خودرو رکورددار رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش
پایان داخلی‌سازی، آغاز مونتاژ هدفمند؟
ابهام در واردات خودرو؛ بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان در سایه بی‌برنامگی نهادها
افزایش قیمت خودروهای نو در آمریکا؛ اثر محسوس تعرفه‌های تجاری در بازار
اعتصاب کارگران فورد در آلمان؛ واکنش به برنامه تعدیل گسترده نیرو
جاه‌طلبی خودرویی عربستان: گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون نفت
تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و قربانی اصلی در تنش‌های تجاری آمریکا
بحران در نیسان؛ اخراج بیش از ۱۰ هزار نفر و عقب‌نشینی از پروژه ساخت کارخانه باتری
ایران‌خودرو ۷ هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی برای خودروهای آسیب‌دیده اختصاص داد
فراری از نخستین خودروی تمام‌برقی خود رونمایی می‌کند؛ تحویل از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود
ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات و مونتاژ خودرو؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟
لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.