به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، محمود نجفی سهی در گفتگویی در خصوص رقابت ایران و چین در بازار قطعه و خودرو روسیه عنوان کرد:گرچه به لحاظ کیفیت قطعات تولیدی قادر به رقابت با چین هستیم اما با توجه به قیمت تمام شده بالا قطعات در ایران، رقابت میان زنجیره خودروسازی ایران و چین در بازار روسیه آسان نخواهد بود.
وی یادآور شد: در صورت برابری کیفیت قطعات تولیدی در ایران و چین نیز با توجه به قیمت تمام شده بالا قطعات خودرو در ایران قاعدتا قطعه سازان چینی سهم بیشتری در بازار روسیه خواهند داشت. مگر اینکه دولت شرایط را برای افزایش توان رقابتی صنعتگران کشور در روسیه فراهم کند.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور شرایط ناپایدار تولید در کشور را از دیگر علل کاهش سهم ایران نسبت به چین در بازار روسیه برشمرد و گفت: نا به سامانی قیمت و تامین مواد اولیه چه از طریق بورس و چه از محل واردات و همچنین نوسانات قیمت کالاها متناسب با نرخ ارز موجب ناپایداری تولید در صنایع قطعه سازی و خودروسازی کشور شده است و قاعدتا در چنین شرایطی رقابت با کشوری چون چین که دارای ثبات اقتصادی است، سخت خواهد بود.
نجفی سهی ادامه داد: با توجه به ثبات اقتصادی، بهره وری بالای نیروی کار و سهولت واردات قطعات در کشور چین و در مقابل شرایط ناپایدار تولید در ایران قاعدتا تامین قطعات از قطعه سازان ایرانی به لحاظ قیمت تمام شده برای روس ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: به رغم حضور آبرومندانه قطعه سازان کشور در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه اما باید پذیرفت که قطعه سازان به سبب مسائل اقتصادی و سیاسی در رقابت با چین مسیری دشوار را پیش رو خواهند داشت.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایطی که تولید خودرو در کشور جوابگوی تقاضای بازار نیست و قطعهسازان نیز به واسطه سیاستهای دستوری از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند آیا قطعه سازان و خودروسازان کشور قادر به تامین همزمان نیاز داخل و بازار روسیه هستند، گفت: قطعه سازان با وجود اینکه در شرایط سختی به سر می برند اما در صورت صادرات به روسیه نیز پاسخگوی نیاز داخل خواهند بود زیرا ظرفیت های خالی بسیاری در صنعت قطعه سازی وجود دارد اما در رابطه با خودروساز چون بخشی از تقاضای موجود در بازار کاذب است و بسیاری از مردم بدون اینکه نیاز واقعی به خودرو داشته باشند به منظور حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به ثبت نام خودرو کردند باید علل افت تولید خودرو در ماه های اخیر را جستجو کرد که کاهش تولید به دلیل عدم کشش بازار بوده یا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.