جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

حقایقی از تفاوت خودروهای برقی و بنزینی که احتمالا نمی‌دانستید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از یورونیوز، همه ما ایلان ماسک را می‌شناسیم یا دست‌کم اسمش را شنیده‌ایم. او کارآفرین تا حدودی عجیب و عاشق فناوری است. او به‌خصوص از زمانی که توئینر را خرید و آن را به ایکس تبدیل کرد، تقریبا همیشه بر صدر اخبار بوده است. اما دلیل اصلی که در اینجا و در وهله اول مورد توجه ما قرار گرفته، نقش شرکت او، تسلا در آوردن خودروهای برقی به زندگی ما است.

 

در سال ۲۰۲۲، حدود ۳.۱ میلیون خودروی الکتریکی در اروپا فروخته شد. این بالاترین میزان فروش این خودروها است و نسبت به سال پیش خود ۵۸ درصد افزایش داشته است. اما خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند و چه تفاوت عمده‌ای با خودروهای معمولی دارند؟

 

زیر کاپوت آن‌ها چیست؟

مسلما بیشتر تفاوت خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند با خودروهای الکترونیکی در زیر کاپوت نهفته است.

نخستین تفاوت، موتور آن‌ها است. یک خودروی بنزینی دارای موتور احتراق داخلی است که بر این اصل کار می‌کند، ترکیب سوخت‌ و هوا فشرده شده، مشتعل می‌شود و انفجار صورت می‌گیرد.

 

و به بیان ساده، انرژی حاصل از این انفجار برای حرکت موتور و به حرکت رو به جلوی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی است و با آهنرباهای الکتریکی کار می‌کند.

 

تفاوت دوم، باتری است. وسیله‌های نقلیه الکتریکی برای تامین برق موتور مجهز به باتری‌اند. این باتری‌ها مشابه باتری‌های تلفن شما بر اساس فناوری لیتیوم-یون ساخته شده‌اند.

 

مبدل جریان الکتریکی آخرین جزء اصلی است. باتری جریان مستقیم ارائه می‌کند اما موتور شما به جریان متناوب احتیاج دارد. مبدل جریان الکتریکی هم دقیقا جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند.

 

آیا خودروهای برقی همان‌طور که به نظر می‌رسند هستند؟

به نظر می‌رسد که مزیت اصلی خودروهای الکتریکی این است که چون هیچ سیستم اگزوز و درنتیجه آلودگی وجود ندارد، برای محیط زیست بهتر است.

 

فناوری موتورهای الکتریکی ساده‌تر از موتورهای احتراقی است. قطعات کمتری وجود دارد و بنابر این به نگهداری کمتری نیاز دارد و کمتر خراب می‌شود.

 

 

همه این موضوعات روی هم بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند اما همه‌چیز سیاه و سفید نیست.

 

نخست این که هزینه خرید یک خودروی الکتریکی از معادل بنزینی یا دیزلیش، حتی اگر حساب کنید که در طول زمان هزینه نگهداری و سوخت کمتری می‌پردازید، بسیار بالاتر است.

 

مساله بعدی ایستگاه‌های شارژ است. هر خانه‌ای مجهز به یک ایستگاه شارژ نیست و خیلی از خانه‌ها هم امکان نصب آن را ندارند. اگرچه تعداد این ایستگاه‌ها درحال افزایش است اما همچنان‌ هم لزوما زیرساخت لازم نزدیک خانه شما وجود ندارد. به ویژه در خارج شهر و یا شهرهای بزرگتر این مشکل جدی‌تر است.

 

اما درواقع مشکل اصلی زیست‌محیطی است. اگرچه خودروهای الکتریکی خود آلایندگی ندارند، اما در ساخت باتری‌های آن‌ها که توان حرکتی موتور را تامین می‌کنند از مواد آلی استفاده می‌شود که از طبیعت بدست می‌آیند. فرآیند استخراج این مواد تاثیر زیستی بسیار بدی بر زمین می‌گذارد.

 

اگرچه که خودروهای الکتریکی کامل نیستند و شاید هیچ‌وقت هم کامل نشوند، آن‌ها بهترین گزینه برای حذف آلاینده‌ها و وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند و مشخصا فناوری پشت آن‌ها درحال تکامل است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار