فاصله قیمت تمام شده و نرخ فروش محصولات معضل اصلی صنعت خودرو است

فاصله قیمت تمام‌شده و نرخ فروش به یکی از پیچیده‌ترین معضلات خودروسازان کشور تبدیل شده، درحالی‌که خودروسازان متهم به سوءمدیریت و هزینه بالا در تولید می‌شوند اما دولت نیز درخصوص واگذاری این صنعت افراد دارای اهلیت همچنان مردد است.

سیدعلی یزدی‌خواه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص معتقد است: تا «زمانی که فاصله معناداری بین قیمت تمام‌شده تولید و بازار خودرو وجود دارد افزایش تقاضا و کاهش عرضه امری طبیعی در بازار خودرو خواهد بود.»

برای کاهش نرخ تمام‌شده محصولات مهم‌ترین راهکار افزایش تیراژ تولید است. و  متاسفانه تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و دخالت سازمان‌های دولتی از موانع رشد تولید در صنعت خودرو است. هر یک از دستگاه‌های مربوطه باید متناسب با جایگاه و وظایف خود به صنعت خودرو ورود کنند. به‌عنوان‌مثال اگر سازمان استاندارد مرجع تعیین استانداردهای خودرو است، حکم این سازمان قابل استناد بوده و نهادهای دیگر نباید در حوزه استاندارد دخالت کنند.

خودروسازان برای حضور در بازار رقابتی و تسخیر بازارهای جدید علاوه‌بر مشتری‌مداری، افزایش سطح تولیدات باید اهدافی چون ارتقای کیفیت، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و سایر شاخص‌هایی را که باید یک وسیله‌نقلیه ایمن داشته باشد، به صورت مستمر دنبال کنند. تعادل در بازار عرضه و تقاضا مستلزم کاهش اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار است. خودروهای عرضه‌شده خارجی رقیب محصولات خودروسازان داخلی نیستند و به دلیل بازه قیمتی، طبقه خاصی از جامعه توان خرید آنان را دارند اما تا زمانی که فاصله معناداری بین قیمت تمام‌شده تولید و و بازار خودرو وجود دارد؛ افزایش تقاضا و کاهش عرضه امری طبیعی در بازار خودرو خواهد بود. برای حفظ تعادل در بازار باید به چرخ تولید شتاب بیشتری داده شود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *