چانگان‌های وارداتی سایپا اولین محصولاتی بودند که بعد از ممنوعیت پنج‌ساله واردات خودرو، توانستند وارد کشور شوند. همچنین این خودرو اولین محصولی بود که شورای رقابت برای آن قیمت‌گذاری کرد.

 

 

البته این قیمت‌گذاری چندان بی‌حاشیه هم نبود. اعلام قیمت‌های مصوب با اعتراض خریداران روبه‌رو شد، چرا که آنها معتقد بودند قیمت‌های اعلامی بسیار بیشتر از قیمت‌های علی‌الحسابی است که در ابتدا توسط وزارت صمت اعلام شد. همین دست از چالش‌ها، یکی از عللی بود که در نهایت باعث شد شورای رقابت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بسپارد.

 

پس از قیمت‌گذاری نیز چانگان‌ها اولین دسته از محصولات وارداتی بودند که به مشتریان تحویل داده شدند. در این رابطه، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، ۳۰ مهرماه بیان کرد:‌ «در سری اول واردات که هزار و ۱۰۸ دستگاه خودروی چانگان وارد شد، فرآیندها انجام و تاکنون ۵۷۰ دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده شده است.»

 

اکنون نیز به منوال همه مراحل قبل، باز هم این چانگان است که زودتر از باقی خودروهای وارداتی، در بازار خرید و فروش می‌شود. نگاهی به پلتفرم‌های ثبت آگهی نشان می‌دهد بسیاری از چانگان‌های وارداتی اکنون وارد بازار شده‌اند و از طریق این پلتفرم‌ها خرید و فروش می‌شوند. میانگین قیمت چانگان CS۳۵  تیپ ۲ در آگهی‌های ثبت‌‌شده  حدود یک‌میلیارد و ۴۵۰میلیون تومان است؛ این در صورتی است که قیمت نهایی این محصول بعد از اضافه کردن هزینه‌های جانبی در نمایندگی‌ها؛ به یک‌میلیارد و ۱۴۳میلیون و ۴۸۸هزار تومان رسیده بود. بنابراین متقاضیان این خودرو از محل خرید و فروش آن حدود ۳۰۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان سود کردند. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه قیمت پایه این خودرو یک‌میلیارد تومان اعلام شده بود؛ بنابراین هزینه‌های جانبی برای این محصول مانند عوارض، بیمه، مالیات و غیره ۱۴۳میلیون و ۴۸۸هزار تومان یعنی معادل ۱۴درصد بوده است.

 

چانگانCS۳۵  تیپ ۳ نیز که قیمت نهایی آن در نمایندگی‌ها برای کسانی که از اسفندماه سال گذشته برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده و سپس این محصول را در سامانه یکپارچه انتخاب کرده بودند، یک‌میلیارد و ۲۷۴میلیون و ۱۳۲هزار تومان بود، اما همین خودرو روز گذشته در بازار یک‌میلیارد و ۵۵۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا سود ۲۷۵میلیون و ۸۶۸هزار تومانی را عاید خریداران خود کند که معادل ۲۱.۶درصد از قیمت نهایی خودرو است.  البته باید توجه کرد که احتمالا دارندگان چانگان‌های وارداتی برای فروش هرچه سریع‌تر خودروی خود از بخشی از سود مورد نظرشان صرف‌‌نظر کرده‌اند.

 

در واقع همان‌طور که اشاره شد چانگان‌های چینی اولین سری از محصولات وارداتی هستند که در بازار خرید و فروش می‌شوند؛ بنابراین دارندگان این خودروها این خطر را حس می‌کنند که در آینده نزدیک دیگر محصولات وارداتی از قضا پرطرفدار در ایران، مانند محصولات کره‌ای، وارد بازار ‌شوند. همچنین امکان دارد در میان‌مدت خودروهای کارکرده وارد کشور شده و در بازار به فروش برسند، بنابراین آنها تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر و پیش از ورود رقبا، خودروی خود را بفروشند. بنابراین اختلاف قیمت بازار و قیمت نهایی گرچه قابل‌توجه است اما به میزانی که بعد از پنج سال ممنوعیت خودرو، انتظار آن می‌رفت، نیست.