قطعات خودرو

23 تير 1293 / 15جولای 1914 / برادران دوج آخرین قطعه فوردشان را ساختند!

پدرشان یک قطعه‌فروشی باز کرد و از همان سنین کودکی هر دو به این تجارت علاقه‌مند شدند. مهارت برادران دوج باعث شد سال 1986 یک کمپانی دوچرخه راه بیندازند که بعدتر فروختند. با آن سرمایه، یک کمپانی ماشین چاپ در ویندسور اونتاریو راه انداختند که آن را هم خیلی زود فروختند. هيچ كس نمي‌دانست كه فعاليت آنها به زودي توجه هنري فورد را جلب خواهد كرد و پيوند عجيب برادران دوج و هنري فورد تاريخ خودرو را دگرگون خواهد كرد.

برادران دوج برای راه‌اندازی یک فروشگاه قطعات ماشین دوباره به دیترویت برگشتند، جایی که سال‌های زیادی از جوانی‌شان را در آن گذرانده‌ بودند.

خیلی طول نکشید تا با موجی از سفارش‌های کسب‌وکارهای خودرویی جدید از شهرهای مختلف مواجه شدند.

هنری فورد پشت فرمان یک فورد 1903 که قطعاتش را برادران دوج ساخته بودند
جان و هوراس دوج در پشت اولین خودروی برادران دوج (1914)

پذیرفتن سفارش 3هزارتایی جعبه‌دنده اولدزمبیل توسط برادران دوج، توجه شخصیت تاثیرگذار دنیای خودرو را به سمت برادران دوج جلب کرد: هنری فورد.

آغاز همكاري برادران دوج و هنري فورد

فورد در سومین تلاشش، پس از راه‌اندازی یک کارخانه خودرو، برای نیازهای قطعاتی‌اش سراغ برادران دوج رفت. برای اولین خودروهای فورد سفارش موتور، جعبه‌دنده و اکسل به برادران دوج داده شد. همكاري برادران دوج و هنري فورد از همين جا شروع شد.

فورد نمی‌توانست همه‌ی سفارش‌ها را نقداً پرداخت کند پس جان و هوراس 10هزار دلار سهم از کمپانی نوپای فورد را در مقابل خدماتشان پذیرفتند. موفقیت فورد کاملاً به این همکاری گره خورد. با معرفی مدل تی در 1908، کار برادران دوج بیشتر شد و جیبشان هم پرپول‌تر. همان روزها بود که رؤیای ساختن خودروی دوج در ذهنشان جان گرفت.
از آنجایی که جان و هوراس سهم قابل‌توجهی در فورد داشتند، می‌دانستند که برای راه‌اندازی تولید خودشان باید پیوندهای کسب‌وکارشان را قطع کنند.

چنین روزی بود(15 جولای 1914 / 23 تیر 1293) که آخرین قطعه برای فورد از کارخانه اصلی دوج در شهر همترامیک میشیگان بیرون از دیترویت، خارج شد. تنها دو روز بعد، آن‌ها کارخانه برادران دوج را راه انداختند. همكاري برادران دوج و هنري فورد رويايي در اين جا به پايان رسيد.

با همه‌ی تجربه‌ای که در این حوزه به دست آورده بودند حالا می‌توانستند خودروی خودشان را به طرز واقعاً سریعی بسازند. 14 نوامبر 1914 اولین خودروی سیاحتی برادران دوج از کارخانه بیرون آمد.

طی یک سال دوج تبدیل به سومین خودروساز بزرگ ایالات متحده شد.

سال 1919 هنری فورد می‌توانست سهم 25میلیون‌دلاری باقی‌مانده برادران دوج در فورد را بخرد.

بیش از 5.4 میلیون دلار سود سهام و 1.7 میلیون دلار سود قراردادها را هم که در نظر بگیرید یعنی از سرمایه‌گذاری ده‌هزاردلاری‌شان در این کمپانی 32.1 میلیون دلار به دست آوردند. البته متأسفانه زندگی فرصت زیادی به آن‌ها برای بهره‌گیری از این رفاه نداد.

مرگ برادران دوج

سال 1918 شیوع آنفلوانزا نفس مردم را گرفته بود. بیماری توجهی به رفاه نداشت و سراغ هر کسی می‌رفت.

جان دوج هم بیمار شد و ژانویه 1920 از دنیا رفت. هوراس نیز ماه دسامبر بعد مبتلا و به سرنوشتی مشابه دچار شد. با مرگ جان و هوراس، کمپانی برادران دوج به همسرانشان سپرده شد. سال 1925 کمپانی را به دیلون، بانک‌های رود و کو به قیمت 146 میلیون دلار معادل 1.7 میلیارد دلار در سال 2020 فروختند. سه سال بعد کمپانی به کرایسلر فروخته شد و تا امروز هم باقی است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *