قطعات خودرو

17 تیر 1348 – اعتصاب دیترویت، بر جنبش حقوق مدنی تاکید میکند

سال 1348 در چنین روزی، جنبش اتحادیه انقلابی دوج (DRUM) که متشکل از کارگران سیاهپوست خودروسازی بود، در اعتراض به شرایط کار در کارخانه مونتاژ همترامک، دست به اعتصاب زدند. اعتصاب آنها مشهور به اعتصاب ‌«گربه وحشی» شد. اعتصاب «گربه وحشی» اعتصابی است که توسط رهبران اتحادیهای كه كارگران در آن عضو هستند، حمایت میشود یا مورد تأیید آنها قرار میگیرد.
کارگران در این اعتصاب تاریخی به شکلی کاملاً خودجوش‌‌، متحد و یکپارچه بودند. پیشبینی میشد که در زمان اعتصاب، حدود 70 درصد کارگران کارخانه سیاهپوست بوده اند اما دستیابی مردان و زنان سیاه پوست به هر نوع سمت و پستهای مدیریتی یا مقامی بالاتر در صنعت خودرو بسیار به ندرت اتفاق می افتاد. اعتصاب با حضور حدود 4000 کارگر انجام شد و بیش از دو روز طول کشید. در نهایت اعتصاب تاریخی دیترویت از تولید 3000 خودرو جلوگیری کرد.
جنبش اتحادیه انقلابی دوج، در انتخابات اتحادیه محلی شرکت کرد، اما پیروز نشد. علیرغم این شکست، جنبش جدید تمایل خود را برای به چالش کشیدن مدیران اتحادیه کارگران خودروسازی نشان داد. اعتصاب دیترویت در تاریخ معاصر، به عنوان یکی از مولفه های اساسی جنبش حقوق مدنی برجسته شده است.
ساختار سازمانی «جنبش اتحادیه انقلابی» از جنبش اتحادیه انقلابی دوج به دیگر کارخانه های خودروسازی دیترویت گسترش یافت. جنبش اتحادیه انقلابی فورد (FRUM ) در کارخانه فورد و جنبش اتحادیه انقلابی خیابان الدون (ELRUM ) در کارخانه کرایسلر خیابان الدون آغاز به کار کردند. سازمانهای یادشده، در اتحادیه کارگرانسیاهپوست انقلابی (LRBW) که در سال 1348 تشکیل شد گرد هم آمدند.
ایجاد اتحادیه کارگران سیاهپوست انقلابی (LRBW) تلاشی برای تشکیل سازمان سیاسی منسجم تری بود که با اصول آزادی سیاهپوستان و مارکسیسم-لنینیسم هدایت میشد. هدف اصلی این اتحادیه، کسب قدرت سیاسی و بیان مشکلات و نگرانیهای خاص کارگران سیاهپوست از طریق اقدامات سیاسی بود. در حالی که اتحادیه کارگران سیاهپوست انقلابی، فقط در زمان کوتاهی فعال بود اما تأثیر قابل توجهی در افزایش مشارکت کارگران سیاهپوست ایالات متحده آمریکا در اقدامات و رویدادهای سیاسی داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *