• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=1227

خانه » آیا ادغام قطعه سازان کوچک، نتیجه بخش است؟!

  • رسول بهرامی
  • 24 آذر 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1227

آیا ادغام قطعه سازان کوچک، نتیجه بخش است؟!

به گزارش « قطعات خودرو» به نقل از قطعه نیوز: تجمیع قطعه‌سازی‌های کوچک موضوعی است که چندین بار از زبان مسئولان شنیده شده است و در سال‌های پیش در مواردی هم به اجرا رسیده است.

هفته گذشته نیز در جلسه کمیسیون حمایت تولید ملی با فعالان صنعت خودرو، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت که اگر مجموعه‌های قطعه‌سازی که فناوری پایین دارند با یکدیگر تجمیع شوند، با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانند قیمت تمام شده کمتری داشته باشند.

 باید دید این تلفیق چقدر می‌تواند مورد استقبال قطعه‌سازان قرار بگیرد و چه مزایا و معایبی برای این قشر از سازندگان دارد.

محمود عبدالخاقی عضو سابق هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در این باره گفت: تجمیع قطعه‌سازان کوچک کار مفیدی است، چراکه می‌تواند در کاهش هزینه‌های سربار ساخت قطعه بسیار موثر باشد.

عبدالخالقی ادامه داد: تجمع قطعه‌سازانی که فاقد فناوری پیشرفته هستند، مزایای زیادی دارد. وقتی قطعه‌سازان کوچک زیرمجموعه قطعه‌ساز بزرگ قرار می‌گیرند، از نظر مالی فواید بسیاری نسیب آنها می‌شود وهزینه‌هایی مانند حمل و نقل و… کاهش پیدا می‌کند، چراکه تمامی هزینه‌ها در یک نقطه متمرکز می‌شود.

به گفته این قطعه‌ساز، در تجمیع چند قطعه‌ساز، وجود آزمایشگاه برای هر واحد تولیدی الزامی نیست و همه آن‌ها می‌توانند از امکانات اشتراکی استفاده کنند که هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد. به علاوه این‍‌‌که هزینه‌های دیگری مانند طراحی و مهندسی نیز کاهش پیدا می‌کند.

محمود عبدالخالقی بیان کرد: تجمیع قطعه‌سازان کوچک، در بحث تحقیق و توسعه نیز اثرات زیادی خواهد داشت و باعث افزایش مطالعات با هزینه‌های کمتر خواهد شد، در نتیجه دانش قطعه‌سازان کشور را به روز نگه خواهد داشت.

شکست طرح تجمیع قطعه‌سازان در سال‌های گذشته

طبق نظر این عضو سابق هیئت‎‌میره انجمن قطعه‌سازان، سیاست تجمیع قطعه‌سازان کوچک، کار بسیار خوبی است، اما اجرایی شدن آن به نحو مطلوب، یک شرط دارد و آن هم ایجاد فرهنگ لازم برای مشارکت است.

عبدالخالقی عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما چنین اقداماتی با مشکل فرهنگی روبه‌رو خواهد بود، به این صورت که وقتی برای مثال ۱۰ کارخانه تجمیع می‌شوند، شرکت بزرگ‌تر در همه امور شرکت‌های زیرمجموعه اعمال نفوذ می‌کند.

وی افزود: زمانی که تجمیع صورت می‌گیرد و قطعه‌سازها زیرمجموعه یک شرکت بزرگ قرار می‌گیرند، از آنجا که شرکت بزرگ‌تر، قدرت مالی و نفوذ بیشتری دارد، به زیرمجموعه خود به چشم ارباب و رعیت نگاه می‌کند.

به گفته این فعال باسابقه صنعت قطعه‌سازی، مشابه همین اقدام حدود ده سال پیش انجام شد و بعضی شرکت‌های بزرگ، تعدادی از قطعه‌ها را با کمک قطعه‌سازان کوچک به عنوان زیرمجموعه خود، تولید کردند، اما به دلیل وجود نگاه از بالا به قطعه‌سازان کوچک، موضوع منتفی شد.

وی اظهار داشت: تجمیع قطعه‌سازان در کشورهای پیشرفته انجام شده است و کمپانی‌های زیادی با هم شراکت دارند و به صورت یک مجموعه واحد درآمده‌اند اما در ایران این کار هنوز نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی بیان کرد: برای رسیدن به فاز اجرا در چنین طرح‌هایی، از الان باید اقدامات لازم را شروع کرد تا در ده سال آینده به نتیجه دلخواه برسیم. همچنین باید ببینیم هنگام اجرا چه اساسنامه‌ای و با چه محتوایی تدوین می‌شود و چه مواردی را در نظر خواهد گرفت.

  • آزمایشگاه, انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو, حمل ونقل, شراکت, قطعه سازان
قبلیقبلارتقا کیفیت خودرو
بعدیتیراژ کم خودروسازان خصوصی، مانع داخلی سازی قطعاتبعدی

۵ خودرو موتور گرانی را استارت زدند| وعده های وزیر صمت محقق نشد

سارا رستگار 06 تیر 1401

کاهش ارزش سهام تویوتا و سوبارو به خاطر فراخوان

مرتضی مهدوی 10 تیر 1401

ضرورت استیضاح وزیر صمت/چرا وعده ساماندهی بازار خودرو عملی نشد؟

مرتضی مهدوی 05 تیر 1401

خودروهای وارداتی ارزان، بی کیفیت نیستند

حسین پورمحمد 05 تیر 1401

جوان‌سازی پیرمردها! عجیب‌ترین فیس‌ لیفت‌ از پراید و ۴۰۵ تا گلف و آوانته

حسین پورمحمد 10 تیر 1401

ماهانه ۸۰ هزار خودرو کمتر از نیاز بازار تولید می‌شود

محسن فاطمی 07 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

تماشا کنید: اسکندر معترف: در گذشته صداقت بیشتر از این بود / از گذشته تا امروز صنف لوازم یدکی

مرصاد رنگرز 22 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

مبلغ جریمه های ۱۴۰۱ مشخص شد + بررسی کامل خلافی خودرو
پای سانتافه ایرانی چه زمانی به بازار باز می‌شود؟ پیش بینی قیمت «ری‌را»
بازی مافیا در جاده مخصوص؛دولت با روئین تن چه خواهد کرد؟
جابه جایی یک سوم کالا در سال بدون سند حمل
دور زدن قانون اسقاط کامیون‌ های فرسوده تنها با ۸۰۰ میلیون تومان
واردات خودرو به زودی ابلاغ می‌شود
طرح استیضاح وزیر صمت در راستای مشکلات وضعیت بازار و صنعت خودرو بود
تاریخ خودرو : فاجعه پل اسکای وی
چه خودروهایی در آستانه خروج از خط تولید هستند؟
خودروهای چینی سه برابر قیمت جهانی در ایران به فروش می‌رسند
ممنوعیت تولید خودرو های بدون کیفیت
دولت در تامین ارز واردات به جمع‌بندی نرسیده است
گرانی ۵۰ تا ۱۵۰ میلیونی خودروهای وارداتی| موتور افزایش قیمت خارجی ها روشن شد
ایران‌خودروی فردا در مسیر صنعت دانش‌بنیان
پیشنهاد اقتصادی مدیرعامل ایران‌خودرو برای توسعه دانش‌بنیان‌ها

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن