قطعات خودرو

اخلالگر های نیروی زمینی ارتش را بشناسیم

به گزارش «قطعات خودرو»:

 نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین سال است با توجه به تهدیدات موجود در پیرامون ایران اسلامی و فرامنطقه اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات جدید و نوسازی و حتی بهینه سازی تجهیزات جدید اقدام کرده اند. جنگ الکترونیک به طور اختصار جنگال نامیده می شود یکی از مهم ترین حوزه هایی است که از ابتدای ورود الکترونیک و دیجیتال به عرصه های نبرد این حوزه نیز اهمیت بسیاری پیداکرده است. 

عید 8 / اخلالگر های نیروی زمینی ارتش

جنگال چیست و چه کاربردی دارد؟

جنگال یعنی این که با استفاده از تجهیزات مناسب این حوزه در کارکرد برخی از تجهیزات الکترونیک نظامی دشمن اختلال ایجاد کنیم. البته این کار می تواند در دو جنبه دفاعی و تهاجمی اجرا شود، جنبه تهاجمی یعنی که تجهیزات الکترونیک دشمن را مختل کنیم و جنبه دفاعی نیز به معنای انجام حفاظت از تجهیزات خودی در برابر  حملات الکترونیک دشمن است. به همین دلیل هم در سال های اخیر حوزه جنگال یکی از حوزه هایی است که همواره مورد توجه فرماندهان قرار دارد و تجهیزات جنگال بر روی انواع جنگنده‌ها، ناوشکن‌ها، زیردریایی‌ها، سامانه‌های پدافندی و موشکی نصب می شود.

عید 8 / اخلالگر های نیروی زمینی ارتش

چرا ایران به سوی حوزه جنگال رفت؟

همان طور که در بالا هم اشاره شد حوزه جنگال یا جنگ الکترونیک به دلیل اهمیت بالای خود در ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان مورد توجه قرار دارد. نیروی زمینی ارتش را می توان یکی از نیروهایی دانست که در این حوزه فعالیت های و دستاوردهایی داشته است. هنگامی که دشمنان بخواهند از تسلیحات خود برای ضربه زدن به کشورمان استفاده کنند، ما باید از تجهیزاتی بهره ببریم که آن‌ها را از طریق پدافندی مختل کنیم. اما این اختلال از طریق نظامی نبوده و با تجهیزاتی به نام اخلالگر‌ها باید این مهم را به سرانجام برسانیم.

عید 8 / اخلالگر های نیروی زمینی ارتش

نیروی زمینی ارتش و ساخت دستاوردهای نوین

سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان مغز متفکر تحقیقات این نیرو فعالیت هایی را در این حوزه آغاز و دستاوردهایی هم داشته است. 

اخلالگر باند S، نخستین گام ساخت اخلالگر در ارتش

 آذرماه سال ۹۵ و در جریان برگزاری رزمایش محمد رسول الله (ص) بود که نیروی زمینی ارتش اولین اخلالگر خود برای مقابله با تهدیدات پهپادی را رونمایی کرد. این اخلاگر با برد ۳ کیلومتری و فعالیت آن در باند S قادر است تا در محدوده فرکانس ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتزی فعالیت کند. اخلالگر باند S می‌تواند در هنگام فعالیت با ایجاد ۳۰ وات تشعشع پهپاد‌های مهاجم را مختل کند. مهم‌ترین مزیت این اخلالگر را می‌توان دارابودن قابلیت به زمین نشاندن پهپاد‌ها و پرنده‌های کوچک دانست.

عید 8 / اخلالگر های نیروی زمینی ارتش

اخلالگر شاهین، اخلالگر سه منظوره نزاجا

سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ پروژه خانواده شاهد را رونمایی کرد. خانواده اخلاگر‌های شاهین یکی از پروژه‌هایی بود که تحت پروژه شاهد در سه نوع کوله‌ای، استقراری و دستی رونمایی و به یگان‌های عملیاتی ارتش تحویل شد. برد این اخلالگر‌ها در محدوده ۲ تا ۱۰ کیلومتر برآورد می‌شود. دیگر توانایی اخلالگر‌های شاهین این است که با ایجاد اخلال بر روی امواج ماهواره‌ای قادر است تا با انحراف پهپاد‌های مهاجم آن‌ها را از چرخه عملیاتی خارج کند.

عید 8 / اخلالگر های نیروی زمینی ارتش

اخلاگر شاهین، از نظر ظاهری به سلاح‌های انفرادی شباهت دارد و برد آن با نصب یک دوربین پیشرفته افزایش پیدا می‌کند.

اخلالگر ارتباطی محمول بر پهپاد دیگر عضو این خانواده است که روز ۴ مهرماه ۹۷ رونمایی شد. این اخلالگر قادر است تا علاوه بر انجام عملیات‌های متفاوت علیه پهپادها، مولتی روتور‌های جاسوسی و بمب‌افکن‌ها در محدوده فرکانسی ۲۰ تا ۵۲۰ مگاهرتز این تجهیزات را از کار بیندازند.

عید 8 / اخلالگر های نیروی زمینی ارتش

وقتی اسلحه ژ-۳ مدرن می‌شود

اخلالگر‌های تورپران انواع دیگری از اخلالگر‌های بومی هستند که با نصب بر روی اسلحه ژ-۳ این امکان را ایجاد می‌کنند تا با پرتاب یک تور به مساحت ۲۰ متر مربع انواع پهپاد‌های مهاجم را تا برد ۱۵۰ متری مختل کنند.

عید 8 / اخلالگر های نیروی زمینی ارتش

اخلالگر گنبدی و جهتی شاهد؛ رصد تصویری تحرکات دشمن

دیگر سامانه اخلالگر نیروی زمینی اخلالگر گنبدی جهتی شاهد نام دارد که از دو سامانه مرتبط با هم در ۲ خودرو تشکیل شده است. یکی از خودرو‌ها مجهز به سامانه‌های کشف و الکترواپتیکی برای کشف اهداف پرنده و خودروی دیگر نیز مسئولیت ارسال امواج الکترونیکی را برعهده دارد تا هیچ ریزپرنده‌ای نتواند به محدوده حفاظتی وارد شود.

اخلالگر شاهد پس از استقرار در محل‌های مشخص شده قادر است تا اهداف متخاصم را به صورت تصویری کشف کند.  این سامانه همچنین قادر است تا با ارسال فرکانس‌هایی با طول موج بالا، گنبدی را برای محافظت از یک منطقه در برابر ورود ریزپرنده‌ها و پهپاد‌ها در باند‌های فرکانسی مختلف ایجاد کند

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است