قطعات خودرو

اظهارات مقامات ترکیه، افغانستان و سوریه در مجمع گفت‌وگوی تهران

به گزارش «قطعات خودرو»:

 در جریان برگزاری دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران که توسط مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در روز سه شنبه بیست وششم اسفندماه به صورت مجازی برگزار شد، شخصیت‌های سیاسی و علمی-تحقیقاتی خارجی مختلف و وزرای امور خارجه چند کشور سخنرانی کردند.

ترکیه ابتکاراتی در رابطه با افغانستان دارد

در این نشست مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در ابتدای سخنان خود بخاطر دعوت از وی برای حضور در مجمع گفتگوی تهران تشکر کرد.

وی افزود: ترکیه از گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای همیشه استقبال کرده و آن را در جهت کمک به حل مشکلات منطقه و استفاده از ظرفیت‌های آن مفید ارزیابی می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: ابتکار مشترک ترکیه با برزیل برای ایجاد راه حل در موضوع هسته‌ای ایران و همکاری سه جانبه ترکیه، ایران و روسیه در موضوع سوریه و توافق این سه کشور در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نمونه‌هایی از همکاری‌ها بین کشور‌های منطقه است.

مولود چاووش اوغلو تاکید کرد: درمورد برجام ترکیه مخالف حرکت وخروج یک طرفه از برجام بود.

وی افزود: دولت جدید آمریکا اعلام کرده که به برجام باز می‌گردد. امیدواریم این امر تحقق یابد. منطقه دارای ظرفیت‌های فوق العاده‌ای است و تلاش مشترک در جهت استفاده از آن‌ها لازم است. درعین اینکه چالش‌ها ومشکلات ناشی از فرقه گرایی و تروریسم مانع بوده و چنین مهمی را با دشواری مواجه می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: عراق و سوریه با مشکل داعش و تروریسم روبرو بوده و پ. ک. ک امنیت ترکیه و منطقه را متاثر ساخته است. برادران ما در فلسطین دچار مشکل هستند و کمک به آن‌ها همکاری‌های منطقه‌ای را می‌طلبد. در مورد افغانستان وچالش‌های آن، ما از همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه قفقاز و مدیترانه شرقی استقبال می‌کنیم. ترکیه ابتکاراتی را در رابطه با افغانستان داشته است. در مدیترانه نیز معتقد به گفتگو و همکاری مشترک تا رقابت هستیم.

هر ابتکاری باید در چارچوب قانون اساسی افغانستان باشد

در ادامه این نشست، «محمد حنیف اتمر» وزیر امورخارجه افغانستان نیز طی سخنانی از ابتکار نشست گقتگوی تهران تشکر کرد.

وی اضافه کرد: گفتگو و همکاری در مورد مشکلات منطقه‌ای مورد استقبال ماست. افغانستان طی دو دهه گذشته با چالش تروریسم مواجه بوده و تلاش جمهوری اسلامی افغانستان، بر این رویکرد متمرکز بوده که افغانستان به پایگاه تروریسم در منطقه و بی ثباتی افغانستان و منطقه تبدیل نشود.

وزیر امور خارجه افغانستان افزود: هر ابتکار و طرحی را زمانی موثر می‌دانیم که در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان باشد. درک صحیح از شرایط و خواست مردم خیلی مهم است و ابتکارات بایستی در این قالب و تامین کننده صلح پایدار، توسعه اقتصادی و رفاه مردم افغان

ایران طرحی برای حل مشکلات افغانستان مطرح کرده است

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز در این نشست در سخنرانی خود تاکید کرد: افغانستان همواره مورد عنایت و حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و ایران ابتکاراتی برای حل مشکلات افغانستان را مطرح کرده است.

وی افزود: افغانستان به استمرار کمک و حمایت‌ها نیاز دارد. ابتکارات دیگری هم در دوحه و بزودی با اعزام هیات بلند پایه‌ای به مسکو دنبال می‌شود. امیدوارم با حمایت دوستان بتوانیم به هدف برقراری صلح و ثبات در افغانستان دست یابیم.

آمریکا زنان و کودکان سوری را در اردوگاه‌ها به گروگان گرفته است

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن تشکر از برگزاری کنفرانس گفتگوی تهران، آن را فرصتی برای شنیدن صدا‌های کشور‌هایی مانند سوریه دانست.

وی افزود: واقعیت این است که شرایط منطقه خیلی پیچیده است. استقرار ناو‌های بیگانگان در خلیج فارس و مدیترانه و دخالت در امور کشور‌های مستقل نمونه‌ای از رفتار‌های بی ثبات کننده است.

فیصل مقداد افزود: خروج آمریکا از برجام در دولت قبلی و دشمنی با ایران نمونه‌ای از سیاست‌های بی ثبات سازی در منطقه بود. اما با این حال دشمن اصلی رژیم صهیونیستی است که ترامپ را تشویق به خروج از برجام و الحاق جولان به آن رژیم کرد.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا (فرانسه، انگلستان و آلمان و ..) سالگرد حمله به سوریه را فرصتی برای افزایش فشار بر سوریه قرار داده اند و آمریکا زنان و کودکان را در اردوگاه‌های شمال سوریه به گروگان گرفته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با انتخاب دولت جدید در آمریکا تغییری در سیاست‌های این دولت تاکنون مشاهده نشده است، با این حال انتظار این است که آمریکا به نهادها، قواعد و هنجار‌های بین المللی باز گردد و به سیاست مداخله گری پایان دهد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است