امروز : دوشنبه 10 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • محسن فاطمی
  • 29 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5707

قطعات خودرو: کرونا در طول یک سال گذشته به همه کسب‌وکار‌ها لطمه وارد نکرده، حتی می‌توان گفت باعث رونق برخی از پیشه‌ها شده است.

افزایش سودآوری خودروسازان لاکچری به دلیل رشد بی‌سابقه در بازار چین

 شاهد این ماجرا که کرونا در رونق برخی از پیشه‌ها مؤثر واقع شده، مقایسه فروش خودرو‌های لاکچری با سال‌های گذشته است. در حقیقت همه پیشه‌ها به خاطر کرونا دست‌وپا نمی‌زنند و خانواده‌هایی که درآمد بالایی دارند، ذره‌ای هم نیش این ویروس را حس نکرده‌اند. گزارش اخیر بلومبرگ با عنوان «رونق پس از جنگ» Postwar Boom برای «خودروسازان لاکچری» منتشر شده اما توضیح اینکه چه طور اتفاق افتاده است کمی پیچیده است. بدون شک رونق فروش خودرو‌های لاکچری باعث خشم کسانی می‌شود که در سال گذشته با نابودی یا کسادی شدید پیشه‌های‌شان رو به رو شده‌اند.

بر اساس این گزارش در میان خودروسازان لاکچری، وضع بنتلی از همه بهتر بوده و با اینکه در طول سال گذشته مجبور به رعایت تعطیلی سراسری هم در تولید و هم در نمایشگاه‌های فروش شده است اما به محض باز شدن مجدد کسب‌وکار‌ها، با رونق خیره‌کننده و بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. بنتلی می‌گوید این فروش در 101 سال تاریخ این شرکت بی‌سابقه بوده است. بوگاتی هم به بلومبرگ گفته که سال 2020 سومین سال متوالی رکوردشکنی این خودروساز بوده است. پورشه در سال 2020 در گردش مالی سالانه رکورد ‌زده است. لامبورگینی هم بالاترین سود سالانه را در تاریخ خود به ثبت کرده است.

البته اینجا دقت به این نکته ضروری است که تعداد فروش همه خودروسازان لاکچری افزایش نیافته؛ برای مثال لامبورگینی در سال 2020 حدود 11 درصد افت فروش داشته و فراری هم نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد و پورشه 3 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند. نکته اینجا است که خودروسازان جهانی تمام سود خود را از تعداد بالاتر فروش به دست نمی‌آورند مخصوصاً برای برند‌هایی که سود اصلی آن‌ها در آپشن‌های متنوع و بالای آن‌هاست. این تفاوتی که در تعداد فروش و سودآوری خودروسازان لاکچری مشاهده می‌شود نشان می‌دهد کسانی که در سال 2020 خودرو خریداری کرده‌اند مبالغ بیشتری را به ازای هر تراکنش نسبت به سال قبل‌تر از آن پرداخته‌اند و در حقیقت جبران تعطیلی‌های اجباری به خاطر شیوع ویروس کرونا بوده است.

عامل موثر دیگر در سود بالاتر این خودروسازان پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های حکومتی بود که در فرایند‌های خودروسازان خود را نشان داد. تجربه راحت‌تر، منعطف‌تر و نرم‌تر، خریداران بیشتری را جلب کرد و از طرف دیگر کاهش در بوروکراسی، موازی کاری و موانع توزیع باعث آزاد‌سازی پول نقد شد که به افزایش سودآوری خودروسازان لاکچری انجامید.

البته نگاه به آمار و تحلیل‌های اقتصادی هم نشان می‌دهد که بخشی از افزایش سودآوری خودروسازان لاکچری به دلیل رشد بی‌سابقه در بازار چین بوده است. سال گذشته فروش بنتلی در بازار کشور‌های آسیایی دوبرابر شده است. تا پایان سال هم کشور‌های آسیایی مقام دوم را در بزرگ‌ترین بازار‌های لامبورگینی به دست خواهند آورد. همه‌ این‌ها نشان می‌دهد که ذائقه چینی‌ها برای خودرو‌های خاص و بیش از حد گران رو به افزایش است.

یکی دیگر از عواملی که به فروش بیشتر و سودآوری بالاتر خودرو‌های لاکچری انجامیده، نوسان‌های بیش از حد در بازار سهام است. خیلی از ثروتمندان حالا به جای آن که سرمایه‌های خود را صرف دارایی‌های نرم کنند، ترجیح می‌دهند به دارایی‌های ملموس مثل خودرو‌های لاکچری روی بیاورند. این پدیده باعث بالا رفتن تقاضا برای خودرو‌های کلاسیک، موزه‌ای و کلکسیونی شده است هم در آمریکا هم در بازار‌های آسیا.

رونق فروش و سودآوری خودرو‌های لاکچری به احتمال زیاد تا پایان سال 2021 ادامه خواهد داشت و حتی قوی‌تر هم خواهد شد. برای مثال بنتلی می‌گوید با این که سال 2020 بالاترین رکورد فروش این برند را ثبت کرده، در سال 2021 هم 30 درصد افزایش خواهد یافت. تمام ظرفیت لامبورگینی در سال 2021 تا سپتامبر به طور کامل پر است.

تحلیل‌گران مالی اعتقاد دارند که این رونق و افزایش فروش تا سال 2024 ادامه خواهد یافت. آن‌ها پیش بینی کرده‌اند که گروه فولکس واگن در حال آماده‌سازی یک IPO [عرضه اولیه عمومی] برای پورشه و لامبورگینی است. هر دو برند در حال سرمایه‌گذاری در همان استراتژی‌ای هستند که در فراری هم به اثبات رسیده است. در این راهبرد، تعداد معدودی خودرو با برچسب قیمتی بسیار بالا معمولاً هفت رقمی عرضه می‌شوند. آستون مارتین هم برای بیرون آمدن از باتلاق مالی از همین راهبرد استفاده کرد و از ورطه ویرانی نجات یافت.

با این حال طبیعی است که این رونق برای همه برند‌های لاکچری اتفاق نیفتاده است. آنچه باعث شگفتی شده، وضعیت رو به افول برند رولز‌رویس است؛ برند انگلیسی که متعلق به گروه خودروسازی ب‌ام و است. این خودروساز فوق لاکچری بریتانیایی در سال 202 با افول 26 درصد رو به رو شده است. مارتین فرتشز (Martin Fritsches) مدیر عامل رولز رویس دلیل این افول را‌ گذار از نسل اول گوست Ghost به نسل دوم می‌داند.

منبع: سایپا نیوز

Print 🖨
  • بازارچین, بنتلی, پورشه, کرونا, لامبورگینی
[ctp_print]
قبلیقبلتاوان و هزینه سوء‌مدیریت مدیران نباید بر دوش مردم باشد
بعدیخودروسازان: نمی‌توانیم ادامه دهیمبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

تندیس سیمین مسوولیت های اجتماعی به ایران خودرو خراسان رسید
سارا رستگار 10 بهمن 1401
عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت دست دوم‌ها را هم کاهش داد
محمدامین الهی 10 بهمن 1401
بی‌طرفی «صمت» در کشمکش خودرویی
حسین پورمحمد 10 بهمن 1401
خودرو جدید سایپا در دهه فجر رونمایی خواهد شد
محمدامین الهی 09 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

خودروهای داخلی و چینی در مدار ریزش بها!

خودروهای وارداتی کیا مدل 2023 به ایران را بشناسید + مشخصات فنی و عکس

نخستین سری از کامیون‌های وارداتی «بدون شرط اسقاط» ترخیص شدند

شرایط جدید قرعه کشی خرید خودرو را بشناسید، همه چیز درباره شرط حساب وکالتی

تصاحب ۸۰ درصدی بازار جهانی خودرو از آن کیست؟

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن