قطعات خودرو

افزایش سودآوری خودروسازان لاکچری به دلیل رشد بی‌سابقه در بازار چین

 شاهد این ماجرا که کرونا در رونق برخی از پیشه‌ها مؤثر واقع شده، مقایسه فروش خودرو‌های لاکچری با سال‌های گذشته است. در حقیقت همه پیشه‌ها به خاطر کرونا دست‌وپا نمی‌زنند و خانواده‌هایی که درآمد بالایی دارند، ذره‌ای هم نیش این ویروس را حس نکرده‌اند. گزارش اخیر بلومبرگ با عنوان «رونق پس از جنگ» Postwar Boom برای «خودروسازان لاکچری» منتشر شده اما توضیح اینکه چه طور اتفاق افتاده است کمی پیچیده است. بدون شک رونق فروش خودرو‌های لاکچری باعث خشم کسانی می‌شود که در سال گذشته با نابودی یا کسادی شدید پیشه‌های‌شان رو به رو شده‌اند.

بر اساس این گزارش در میان خودروسازان لاکچری، وضع بنتلی از همه بهتر بوده و با اینکه در طول سال گذشته مجبور به رعایت تعطیلی سراسری هم در تولید و هم در نمایشگاه‌های فروش شده است اما به محض باز شدن مجدد کسب‌وکار‌ها، با رونق خیره‌کننده و بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. بنتلی می‌گوید این فروش در 101 سال تاریخ این شرکت بی‌سابقه بوده است. بوگاتی هم به بلومبرگ گفته که سال 2020 سومین سال متوالی رکوردشکنی این خودروساز بوده است. پورشه در سال 2020 در گردش مالی سالانه رکورد ‌زده است. لامبورگینی هم بالاترین سود سالانه را در تاریخ خود به ثبت کرده است.

البته اینجا دقت به این نکته ضروری است که تعداد فروش همه خودروسازان لاکچری افزایش نیافته؛ برای مثال لامبورگینی در سال 2020 حدود 11 درصد افت فروش داشته و فراری هم نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد و پورشه 3 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند. نکته اینجا است که خودروسازان جهانی تمام سود خود را از تعداد بالاتر فروش به دست نمی‌آورند مخصوصاً برای برند‌هایی که سود اصلی آن‌ها در آپشن‌های متنوع و بالای آن‌هاست. این تفاوتی که در تعداد فروش و سودآوری خودروسازان لاکچری مشاهده می‌شود نشان می‌دهد کسانی که در سال 2020 خودرو خریداری کرده‌اند مبالغ بیشتری را به ازای هر تراکنش نسبت به سال قبل‌تر از آن پرداخته‌اند و در حقیقت جبران تعطیلی‌های اجباری به خاطر شیوع ویروس کرونا بوده است.

عامل موثر دیگر در سود بالاتر این خودروسازان پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های حکومتی بود که در فرایند‌های خودروسازان خود را نشان داد. تجربه راحت‌تر، منعطف‌تر و نرم‌تر، خریداران بیشتری را جلب کرد و از طرف دیگر کاهش در بوروکراسی، موازی کاری و موانع توزیع باعث آزاد‌سازی پول نقد شد که به افزایش سودآوری خودروسازان لاکچری انجامید.

البته نگاه به آمار و تحلیل‌های اقتصادی هم نشان می‌دهد که بخشی از افزایش سودآوری خودروسازان لاکچری به دلیل رشد بی‌سابقه در بازار چین بوده است. سال گذشته فروش بنتلی در بازار کشور‌های آسیایی دوبرابر شده است. تا پایان سال هم کشور‌های آسیایی مقام دوم را در بزرگ‌ترین بازار‌های لامبورگینی به دست خواهند آورد. همه‌ این‌ها نشان می‌دهد که ذائقه چینی‌ها برای خودرو‌های خاص و بیش از حد گران رو به افزایش است.

یکی دیگر از عواملی که به فروش بیشتر و سودآوری بالاتر خودرو‌های لاکچری انجامیده، نوسان‌های بیش از حد در بازار سهام است. خیلی از ثروتمندان حالا به جای آن که سرمایه‌های خود را صرف دارایی‌های نرم کنند، ترجیح می‌دهند به دارایی‌های ملموس مثل خودرو‌های لاکچری روی بیاورند. این پدیده باعث بالا رفتن تقاضا برای خودرو‌های کلاسیک، موزه‌ای و کلکسیونی شده است هم در آمریکا هم در بازار‌های آسیا.

رونق فروش و سودآوری خودرو‌های لاکچری به احتمال زیاد تا پایان سال 2021 ادامه خواهد داشت و حتی قوی‌تر هم خواهد شد. برای مثال بنتلی می‌گوید با این که سال 2020 بالاترین رکورد فروش این برند را ثبت کرده، در سال 2021 هم 30 درصد افزایش خواهد یافت. تمام ظرفیت لامبورگینی در سال 2021 تا سپتامبر به طور کامل پر است.

تحلیل‌گران مالی اعتقاد دارند که این رونق و افزایش فروش تا سال 2024 ادامه خواهد یافت. آن‌ها پیش بینی کرده‌اند که گروه فولکس واگن در حال آماده‌سازی یک IPO [عرضه اولیه عمومی] برای پورشه و لامبورگینی است. هر دو برند در حال سرمایه‌گذاری در همان استراتژی‌ای هستند که در فراری هم به اثبات رسیده است. در این راهبرد، تعداد معدودی خودرو با برچسب قیمتی بسیار بالا معمولاً هفت رقمی عرضه می‌شوند. آستون مارتین هم برای بیرون آمدن از باتلاق مالی از همین راهبرد استفاده کرد و از ورطه ویرانی نجات یافت.

با این حال طبیعی است که این رونق برای همه برند‌های لاکچری اتفاق نیفتاده است. آنچه باعث شگفتی شده، وضعیت رو به افول برند رولز‌رویس است؛ برند انگلیسی که متعلق به گروه خودروسازی ب‌ام و است. این خودروساز فوق لاکچری بریتانیایی در سال 202 با افول 26 درصد رو به رو شده است. مارتین فرتشز (Martin Fritsches) مدیر عامل رولز رویس دلیل این افول را‌ گذار از نسل اول گوست Ghost به نسل دوم می‌داند.

منبع: سایپا نیوز

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است