امروز : پنج‌شنبه 10 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • رسول بهرامی
  • 25 آذر 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1315

انحصارزدایی در صنعت واردات خودرو

به گزارش « قطعات خودرو » به نقل از ایلنا: امیرحسن کاکایی در مورد اظهارات وزیر صمت مبنی بر انحصارزدایی از بازار خودرو اظهار داشت: کلمه انحصارزدایی زیبا است و مردم از شنیدن آن خوش‌شان می‌آید اما در عمل شدنی نیست. باید انحصار در بازار و انحصار در صنعت را از هم تفکیک کرد. در  هیچ کشور صنعتی تولیدکننده خودرو 30 خودروساز وجود ندارد. در ایران با وجود 30 خودروساز، مصرف‌کننده احساس انحصار می‌کند در حالی که در کره جنوبی که فقط یک خودروساز وجود دارد و مصرف‌کنندگان چنین احساسی ندارند.

وی افزود: مشکل بزرگ از اینجا آغاز می‌شود که تصور دولت‌مردان ما از انحصارزدایی در سال‌های گذشته و حال حاضر تعدد خودروسازی‌ها است. این اشتباه بوده و خود باعث به وجود آمدن انحصار می‌شود چراکه خودروسازهای کوچکی ایجاد می‌شوند که نمی‌توانند درست باهم رقابت کنند و همیشه خودروهای یک گام قدیمی‌تر را به ما عرضه می‌کنند چراکه نمی‌توانند روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه مصرف‌کنندگان همیشه احساس عقب‌ماندگی می‌کنند. بنابراین این عبارت آقای وزیر زیبا است اما در شرایط فعلی کاملا غیرممکن است.

کاکایی در مورد علل ناممکن بودن انحصارزدایی گفت: ما در میان یک جنگ اقتصادی هستیم. از 30 خودروساز، 28 خودروساز درحال تعطیلی هستند دو خودروساز هم به زور دولت به تولید ادامه می‌دهند و باهم رقابت می‌کنند. بنابراین در صنعت رقابت وجود دارد اما بازار بسته است و در شرایط جنگ اقتصادی نمی‌توانیم بازارمان را باز کنیم. 

وی افزود: اگر واردات باز شود نمی‌توان واردات را به چند نفر محدود و رانت ایجاد کرد. در نتیجه باید به همه واردکنندگان اجازه واردات داده شود که اگر این اتفاق بیافتد افزایش شدید مصرف ارز رخ می‌دهد که با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور این کار غیرممکن است. بنابراین آزادسازی واردات برای یک رقابت واقعی در کشور غیرممکن است. 

این کارشناس خودرو تصریح کرد: راه‌هایی مانند واردات در برابر صادرات نیز برای کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت عادی کسی حق ندارد جلوی واردات را بگیرد اما ما در میان یک جنگ اقتصادی هستیم و باید راه‌های واردات‌ را برای کالاهایی مثل دارو و غلات استفاده کنیم. در شرایطی که برای نهاده‌های دامی مشکل داریم کسی حق ندارد کالاهای لوکس وارد کند. 

وی اضافه کرد: اگر دولت در این سه سال مصارف ارزی را کنترل نکرده بود قیمت ارز بسیار بیشتر از این مقدار بود. اگر قرار باشد واردات خودرو آزاد شود ممکن است نرخ دلار تا 50 هزار تومان برسد. در شرایطی که همه از نظر اقتصادی تحت فشار هستیم اقشار ثروتمند برای خرید کالاهای لوکس پول دارند ودارندگان ارز هم دوست دارند که با واردات کالای لوکس سود بیشتری کنند اما این کار درست نیست. 

کاکایی همچنین در مورد طرح ساماندهی بازار خودروی مجلس و آزاد کردن واردات خودرو در مقابل صادرات خودرو و قطعات بیان کرد: در وضعیت فعلی نه صادرات صنعتی به راحتی انجام می‌شود و نه واردات صنعتی. واردات خودرو در مقابل صادرات خودرو نیز فقط حرف است گرچه حرف خوبی است. اگر توانستیم ده درصد خودرو صادر کنیم آن وقت باید از واردات خودرو در مقابل آن صحبت کنیم. 

وی افزود: سال 91 که واردات خودرو آزاد بود مصرف خودروهای مازراتی و پورشه در ایران در سطح جهانی انگشت‌نما بود. واردات باعث نمی‌شود که خودروی پراید ارزان شود یا خودروی مشابه پراید وارد کشور شود بلکه خودروهای گران‌قیمت وارد کشور خواهند شد. در حالت عادی و با آزاد شدن واردات خودرو؛ خودروهای ارزان قیمت تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند چراکه در بازار جهانی خودرویی زیر 7 هزار دلار که استانداردهای ایران را رعایت کند نداریم درحالی که پراید 5000 دلار بود. سال 96 واردات خودرو انجام می‌شد اما خودرویی رقیب پراید وارد کشور نشد. 

Print 🖨
  • امیرحسین کاکایی, انحصار زدایی, انحصاری, رانت, صادرات, مصرف کننده, واردات, وزارت صمت
[ctp_print]
قبلیقبلکیفیت و ایمنی در صنعت خودروسازی ایران
بعدیاُفت شدید قیمت خودرو تا پایان آذربعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه
حسین پورمحمد 10 فروردین 1402
قانون ماشین نامتعارف چیست؟
عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402
اتفاقات عجیبی که فقط در جریان فروش خودرو در ایران رخ می دهد
سارا رستگار 10 فروردین 1402
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ معرفی شد؛ ۱۰۲۵ اسب بخار با ۱۲۸۱ نیوتن‌متر!
مرتضی مهدوی 10 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن