قطعات خودرو

برترین موتورهایی که در کشنده ‌ها استفاده شدند

به گزارش «قطعات خودرو»:باید موتوری را برگزید که کمترین هزینه‌های جانبی و مصرف سوخت را در کنار دسترسی آسان به خدمات پس ‌از فروش داشته باشد

«بهترین و بدترین موتورها برای کشنده‌ها کدامند؟»، «چطور تشخیص دهیم که کدام موتورها مطابق با نیاز خریداران است؟» و… . این‌ها بخشی از سوالاتی است که هنگام خرید خودروهای سنگین و کشنده‌ها در ذهن خریداران ایجاد می‌شود. گرچه این سوالات ساده به نظر می‌رسند، اما پاسخ ساده‌ای برای آن‌ها وجود ندارد. با این‌حال، برخی فاکتورهای مهم در این زمینه وجود دارند که می‌توانند در تعیین بهترین موتور دیزلی مناسب یک کشنده به متقاضیان این خودروها کمک کنند.

وتورها در واقع مهم‌ترین قطعه یک خودرو به‌ویژه در خودروهای تجاری هستند. بنابراین انتخاب درست آن‌ها با توجه به نوع کار و نیاز اپراتور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

انتخاب موتور مناسب برای کشنده و کامیون

به‌طور کلی برخی موتورهای به‌کاررفته در کشنده‌ها و خودروهای سنگین به‌عنوان برترین‌های این بخش شناخته می‌شوند. دو موتور ۳۵۰ کامینز و مدل بیگ‌کم کامینز جزو برترین‌ موتورهای موجود برای کشنده‌ها هستند. این موتورها ویژگی قابل اطمینان بودن برای مصرف‌کننده را در بر دارند، اما مصرف سوخت کمی ندارند.

موتور Cat ۱۶۹۳ نیز یکی از بهترین‌ موتورهای موجود برای کامیون‌هاست؛ قابل اعتماد با قدرت زیاد. Cat۳۸۰ مانند مدل قبلی قابل اعتماد و پرقدرت بوده و مصرف سوخت مناسبی را به همراه دارد.

Cat۳۴۰۸؛ به‌عنوان یک موتور کلاس ۸ قوی شناخته می‌شود که به‌طور اسمی حدود ۴۵۰ اسب‌بخار قدرت برای آن مشخص شده است، اما در واقع می‌توان قدرت آن را تا ۵۵۰ اسب‌بخار هم در نظر گرفت. با این‌حال مصرف سوخت آن بسیار بالا است. C۱۵ Cat نیز یکی دیگر از موتورهای محبوب در این سگمنت است.

موتورهای دیزلی Cat۱۵ و  C۱۶ کاترپیلار کاربرد بالا و خرابی کمی داشتند و از لحاظ اقتصادی در زمینه مصرف سوخت مناسب بودند و ضمانت‌های زیادی را با خود به همراه داشتند.

موتورهای سری ۶۰ دیترویت در مقایسه با سایر مدل‌های عنوان‌شده در این بخش جدیدتر هستند و به نظر می‌رسد دیترویت مشکلات مربوط به سیستم‌های آلایندگی را برطرف کرده است؛ مشکلی که بسیاری از موتورهای دیزلی با آن همراه هستند.

موتور DD۱۵ نیز یکی دیگر از برترین مدل‌هایی است که برای کامیون‌ها و کشنده‌های دیزلی به کار گرفته می‌شود. البته این موتورها تنها مدل‌های برتر در دنیا نیستند. برخی تجاری‌سازان مانند ولوو نیز خط تولید موتورهای اختصاصی خود دارند که در میان آن‌ها مدل‌های مطرح هم وجود دارد.

موتورهایی که از فهرست برترین‌ ها جا ماندند

به‌رغم انتظارات اما سه موتور Cat۳۴۰۶، نیوکامینز و پاکار در میان برترین موتورهای مربوط به کامیون وکشنده دیده نمی‌شوند. برای موتور ۳۴۰۶ کاترپیلار مشکلات بسیاری در زمینه واشر سرسیلندر گزارش شده که همین موضوع این موتور را از فهرست برترین‌ها حذف کرده است.

نیوکامینز و پاکاردیزل نیز به دلیل مسائلی که سازندگان آن‌ها با مباحث تجهیزات آلایندگی داشته‌اند، نتوانسته‌اند اطمینان کافی را در مصرف‌کنندگان ایجاد کنند و بنابراین از فهرست برترین موتورهای سنگین حذف شده‌اند.

۱۰ فاکتور پیش ‌نیاز برای انتخاب بهترین موتور

برای انتخاب موتوری که بتواند نیاز یک راننده یا اپراتور را برآورده کند، حداقل باید ۱۰ فاکتور اساسی در نظر گرفته شود.

کاربران باید ابتدا نوع فعالیت خود را مشخص کنند.

دوم این‌که مالک خودرو باید به‌خوبی بداند که قرار است چه فعالیتی انجام دهد.

سوم این‌که باید مشخص شود استفاده از این خودروها قرار است برای چه میزان بار باشد.

همچنین به‌عنوان فاکتور چهارم باید در نظر گرفت که در چه مسیر جغرافیایی و شرایط اقلیمی این فعالیت و این میزان بار باید حمل شود.

بنابراین مشخص‌کردن وزن متوسط بار برای هر خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توان باربری برای هر یک از موتورها متفاوت است و نمی‌توان انتظارات بیشتری از آن‌ها داشت.

نوع تریلری که به خود متصل می‌شود را هم باید به‌عنوان فاکتور پنجم در نظر گرفت.

اندازه، برند و فروش دوباره؛ سه فاکتور مهم انتخاب موتور

«هرچه موتور بزرگ‌تر؛ مناسب‌تر» فلسفه منسوخی است که در انتخاب موتور کامیون‌ها نقش‌آفرینی می‌کرد. حال نیز گرچه سایز موتورها هنوز اهمیت دارد، اما تنها فاکتور در تعیین بهترین موتور محسوب نمی‌شود. زیرا اکنون ثابت شده است موتورهای ۱۳ لیتری نسبت به مدل‌های قدیمی کارایی بیشتری دارند.

از سوی دیگر، باید امکانات فروش مجدد یک خودرو سنگین را هم در نظر گرفت و بنابراین باید موتوری را انتخاب کرد که بعد از چند سال استفاده همچنان قابلیت فروش دوباره داشته باشد. برند و خط تولید نیز در انتخاب موتور اهمیت خاصی دارد.

تقریبا تمام تولیدکنندگان خودروهای سنگین خط تولید اختصاصی خود را دارند. بنابراین انتخاب یک برند با موتور دلخواه تقریبا غیرممکن است. پس اگر موتور خاصی مدنظر خریدار باشد، باید به سراغ برندی برود که از این موتور در محصولات خود استفاده می‌کند. 

اهمیت هزینه‌ها و خدمات در تعیین موتور؛ دو معیار دیگر

هزینه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین شبکه خدمات پس از فروش و دسترسی آسان به آن‌ها نیز از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید هنگام خرید یک خودرو سنگین دقت داشت و موتوری را انتخاب کرد که کمترین هزینه‌های جانبی را در کنار دسترسی آسان به خدمات پس از فروش به همراه داشته باشد. همچنین اقتصاد سوخت و ضمانت موتور نیز به عنوان فاکتورهای انتخاب موتور در نظر گرفته می‌شوند

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است