قطعات خودرو

برگشت بودجه به مجلس برای اصلاح

به گزارش «قطعات خودرو»:

شورای نگهبان شامگاه دوشنبه بودجه ۱۴۰۰ را برای اصلاحات جدید به مجلس برگرداند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد که ۱۰ تا‌ ۱۱ مورد از ایرادات پیشین این شورا به لایحه بودجه ۱۴۰۰ همچنان باقی است و مجلس باید پس از بررسی و اصلاحات مجدد، این لایحه را دوباره به شورای نگهبان ارسال ‌کند.

نمایندگان مجلس نیز در جلسه علنی دیروز بررسی بخشی از این ایرادات را در دستور کار داشتند. آنها با انجام دوباره اصلاحات، ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل‌ کشور را تصویب کردند. به این ترتیب و بر اساس این مصوبه مجلس،  «به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به ابلاغ ۹۳۷هزار میلیارد تومان منابع عمومی متناسب با مبالغ مصوب اقدام کند. همچنین در ماده واحده مصوب تا‌کید شده که ابلاغ ۳۴۰ هزار میلیارد تومان (مابه‌التفاوت سقف اعتبارات مصوب در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰) و صرفا پس از اطمینان از منابع و متناسب با روند واریزی به خزانه در ۶ ماه اول قابل ابلاغ بر مصارف مصوب است.

 انتقاد قالیباف از دولت درباره نحوه توزیع کالا

خبر دیگر از جلسه علنی دیروز اینکه رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار شب عید و تشکیل صف برای توزیع کالاهای اساسی تا‌کید کرد: کرامت مردم در توزیع کالا‌ها حفظ نمی‌شود، دولت بازار شب عید را ساماندهی کند. محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود تا‌کید کرد: اگر اراده لازم وجود داشته باشد، این بازار با توجه به اینکه کالاها موجود است، ظرف ۴۸ ساعت قابل ساماندهی است و مسوولان اجرایی به این امر واقف هستند، انتظار می‌رود دولت تمام توان خود را برای بازگرداندن آرامش به بازار کالاهای اساسی متمرکز کند و با تشکیل ستاد ساماندهی فوری بازار شب عید، به مشکلات پایان دهند و گزارش اقدامات عاجل را در اسرع وقت به اطلاع مردم برساند.

 تعیین کف و سقف سن داوطلبان ریاست‌جمهوری

خبردیگر از مجلس اینکه نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز و برای رفع ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، حداکثر سن داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را به ۷۵ سال افزایش داده و همچنین تصویب کردند که اتباع ایرانی با تا‌بیعت کشور دیگر و اشخاص غیرایرانی که تا‌بعیت ایران را کسب کرده‌اند، نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.

همچنین طبق یکی از اصلاحات صورت‌گرفته در ماده یک مربوط به شرایط اختصاصی داوطلبانه ریاست‌جمهوری در جزء ۲ بند «الف» آن ایرانی‌الاصل و تا‌بع ایران ذکر شد. پیش از این در این جزء این شرط برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری قید شده بود که ایرانی‌الاصل و صرفا تا‌بع ایران بوده و مجوز اقامت را از سایر کشورها به غیر از ماموریت تحصیلی، علمی و اداری آن هم توسط دستگاه‌هایی که مجوز اعزام می‌دهند، کسب نکرده باشند.

مجلسی‌ها در اصلاحات دیگری، حداقل سن داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۰سال تمام و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبت‌نام است که پیش ازاین در مصوبه مجلس حداکثر سن ۷۰سال بود.

 میزان حقوق و دستمزد نمایندگان

خبر دیگر از مجلس اینکه روز گذشته محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس حقوق نمایندگان را بین ۱۰ تا‌ ۱۲میلیون تومان عنوان کرد. به گزارش «ایسنا» فرهنگی به خبرنگاران گفت: حقوق نمایندگان همان میزان ۱۰ تا‌ ۱۲میلیون تومان با توجه به مولفه‌های موثر در حقوقشان است که هیچ نماینده‌ای از هزینه دفاتر به عنوان حقوق خود استفاده نمی‌کند. او ادامه داد: همه نمایندگان ودیعه مسکن و هزینه خودرو را نگرفته‌اند و کسانی که به این ودیعه نیاز داشتند، در حد نیاز استفاده کرده‌اند. با توجه به اتفاقات اخیر درباره خودروها، این وسایل هم به صورت امانی در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است