قطعات خودرو

بیشترین ضربه از طرف تحریم‌های داخلی

گاهی مواد اولیه گرانتر ازخارجی در داخل کشور فروخته می‌شود

به اعتقاد محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، درشروع نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو صرفه جویی 300 میلیون یورو را در سال هدف قرار داده و برنامه‌ریزی کردند، اما هدف این است که در برنامه بلند‌مدت به سمت یک میلیارد دلار صرفه‌جویی و داخلی‌سازی برویم.
نجفی‌منش در گفت وگو با خبرنگار «قطعات خودرو» گفت: در سنوات گذشته داخلی‌سازی را شروع کردیم، اما به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی و پایین بودن نرخ پایین ارز، این روند متوقف شد و در 2-3 سال گذشته که دور جدید تحریم‌ها شروع و قیمت ارز بالا رفت حرکت دوباره تشدید شد و ازآنجایی که هر وقت بخواهند کشور را تحت فشار بگذارند، اولین صنعتی که مورد فشار قرار می‌دهند صنعت قطعه‌سازی خودروست و هدفشان این است که تولید داخل در کشور ضعیف شود.

تولید 70درصد قطعات در کشور


این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: در حال حاضر 70 درصد قطعات در کشورساخته می‌شود. باید برنامه‌ریزی کنیم که به 90 درصد تولید داخلی برسیم. اگر این اتفاق بیفتد دیگر کسی به صرافت تحریم ما نخواهدافتاد.

مهدی مطلب زاده رئیس کمیته ساخت داخل انجمن

برگزاری ۴ میز ساخت داخل در حوزه قطعه‌سازی خودرو


مهدی مطلب زاده رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نیز که در این گفت وگو حضور داشت، از برگزاری ۴ میز ساخت داخل در حوزه قطعه‌سازی خودرو خبر داد و گفت: تاکنون در این حوزه ۳۴۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی شده است.

مهدی مطلب زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعات خودرو» افزود: با توجه به اعمال تحریم های سنگین در کشوربه ویژه صنعت خودرواز طرف آمریکا می‌توان اذعان کرد که قطعه‌سازان تنها بخش خصوصی تحریم شده مستقیم در کشور بودند و از همین‌رو حمایت ملی و داخلی از این صنعت مورد درخواست دولت و مسئولان بود تا بتوان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. ما می‌توانیم در راه داخلی سازی و بومی‌سازی این صنعت مادر در کشور- خودرو‌سازی – وبه تبع آن قطعه‌سازیموفق شویم.

وی افزود: با این هدف نهضت، ساخت قطعات خودرو از سال 98 شروع شد وتاکنون 4 میز تخصصی ساخت داخل با همکاری وزارت صمت، سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران، خودروسازان، انجمن‌های تخصصی و شرکت‌های دانش‌بنیان و… برای ترغیب سرمایه‌گذاران در صنعت قطعه‌سازی برگزارشد .

اوایل برگزاری میزهای تخصصی کار آسان‌تر بود، اما هرچه بیش رفتیم، به دلیل اینکه قطعات پبشرفته‌تر شد و نیازمند محرک‌ها وحمایت‌های قوی‌تری بود کار سخت‌تر و پیچیده‌تر شد.
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه.سازان خودروی کشور گفت: ازتیر ماه 98 تاکنون در مجموع 4 میز ساخت داخل تشکیل شد و 125 سازنده یا قطعه ساز‌ شرکت کردند و قرارداد بستند و 154 قطعه هم داخلی سازی شد که ارزش این قراردادها 4460 میلیارد تومان بود. در مجموع 341 میلیون یورو کاهش ارزبری داشته و تا به امروز 45 درصد کاهش ارزبری با پیشرفت فیزیکی حدود 65 درصد محقق شده است.

تاخیر در برگزاری میز پنجم


مطلب زاده افزود: میز پنجم ساخت داخل که قرار بود درآبان ماه برگزار شود به 2 دلیل انجام نشد و دلایل آن تغییرات پی‌درپی در وزارت صمت و شیوع کرونا بود. امیدواریم در روزهای باقیمانده از آذر ماه تشکیل شود.


نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشورنیز گفت: این میز شامل 16 مجموعه و 15 سازنده است و 42 میلیون یورو هم کاهش ارزبری خواهد داشت.

انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور

4 گام خودرو سازان و 6 گام حاکمیت


رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با بیان اینکه پیشنهادی ازطریق انجمن همگن برای سرعت بخشیدن و محقق شدن واقعی کاهش ارزبری درمورد مشوق‌های ساخت داخل به خودرو‌سازان و حاکمیت ارائه شد، گفت :

از این مشوق‌ها 4 بند مربوط به خودروسازان و 6 مشوق مربوط به حاکمیت است. خودروسازان با 3 مشوق از 4 مشوق پیشنهادی موافقت کردند که به جمع‌بندی خوبی رسیدیم، اما متاسفانه در 6 مشوقی که مربوط به حاکمیت است توفیقی حاصل نشده است.
وی افزود: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری امسال سال جهش تولید است، اما جهش تولید یک حرکت همگانی را می‌طلبد. نمی‌شود حاکمیت کنار بایستد و انتظار داشته باشد بخش خصوصی به هر طریقی کار انجام دهد. به عنوان مثال یکی از مشوق‌های خواسته شده این بود که بیایید یک سری تسهیلات ارزان قیمت بابهره حداکثر 10 درصد دراختیار این میزها قرار دهند که برای آن هم هیچ اقدامی نشد یا مواد اولیه را مانند قیمت خدورو، دستوری تعیین کنید که آن راهم انجام ندادند.

بیشترین ضربه از طرف تحریم های داخلی است


مطلب‌زاده گفت: درواقع تحریم‌های خارجی به ما آسیب می‌زند، اما بیشترین ضربه از طرف تحریم‌های داخلی است.

وی تاکید کرد: هرچه فعالیت میزها جلوتر می‌رود، قطعات پیچیده‌تر می‌شود. واقعیت این است که چه در ارتقا دانش فنی و چه در خرید ماشین‌آلات و تجهیزات وخطوط تولید جدید نیازمند سرمایه گذاری هستیم، بنابراین میزها نیازمند تسهیلات و کمک‌های حاکمیتی هستند که دراین ایام انجام نمی‌شود وطبعا اگر انجام نشود، روند فعالیت میزهای بعدی به سختی پیش خواهند رفت. حتی تحقق واقعی 4 میز گذشته هم کندتر خواهد شد. پس برای سرعت بخشیدن لازم است که حاکمیت قدم جلو بگذارد.
وی در پاسخ به این سوال که شما این امر را چقدر محتمل می‌دانید، گفت: وقتی مقام معظم رهبری برای جهش تولید دستور می‌دهند تصور من این است که حاکمیت هم باید لبیک گفته وجلو بیاید، اما نمی‌دانم چقدراین امرمحقق می‌شود.

مواد اولیه داخلی، گرانتر ازخارجی!


مطلب‌زاده با بیان اینکه ما می‌دانیم درکشور محدودیت‌های ارزی زیادی داریم، ولی بخشی از آن واقعا ارزی نیست. بسیاری از مواد اولیه داخلی است؛ پتروشیمی‌ها، مس، آلومینیم، فولاد و … داخلیست و می‌توانند به قطعه‌سازان با قیمت مناسب بدهند، اما انجام نمی‌شود. وی ادامه گفت: درحال حاضر مواد اولیه ما مطابق قیمت بازار جهانیFOB خلیج فارس با نرخ ارز آزاد فروخته می‌شود، حتی بعضی اوقات مواد اولیه گرانتر از خارجی در داخل کشور فروخته می‌شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است