اخبارگزارش‌های ویژه

تاکید یک عضو اتحادیه لوازم یدکی: اتحادیه به مسائل داخلی بازار رسیدگی کند

قطعات خودرو: يك فروشنده لوازم یدکی خودروهاي سواری گفت: اكنون در بازار علاوه بر رکود شدید، شاهد تورم هستیم که دلیل آن، نوسان قیمت ارز است.

حسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، درباره این‌که آیا اتحادیه لوازم یدکی برای کنترل بازار و کمک به کسبه اقدامی کرده است؟ اظهار کرد: اتحادیه کاری نمی‌تواند انجام دهد. من ۵۰ سال است که جواز کار دارم. کار اتحادیه براساس اساسنامه این است که جواز صادر کند و معرفی‌نامه بدهد. در زمان جنگ هم کارهایی برای جبهه انجام می‌داد.

او با بیان این‌که اتحادیه برای این‌که مالیات کم کند، یا بیمه را درست کند یا درباره واردات، کاری انجام دهد، دست و پایش بسته است، ادامه داد: کار اتحادیه از اول، همین بوده است. اتحادیه یک تشکیلات خصولتی و نیمه‌دولتی است. یک طرف آن به صنعت و معدن متصل است و یک طرف آن، مردم و کسبه هستند.

اتحادیه به مسائل داخلی بازار رسیدگی نمی‌کند

وی بیان کرد: اگر اساسنامه اتحادیه را بخوانید، متوجه می‌شوید که کاری نمی‌تواند انجام دهد. البته در داخل مجموعه می‌تواند نظارت داشته باشد که متاسفانه این کار را نمی‌کند. آنقدر که اعضا دنبال مسائل دیگر هستند، به مسائل داخلی بازار که باید رسیدگی کنند، نمی‌رسند.

حیدری توضیح داد: اتحادیه درباره وضعیت خیابان‌ها و پاساژها می‌تواند با هماهنگی شهرداری و راهنمایی و رانندگی کاری انجام دهد. آنقدر موتورسیکلت و گاری در خیابان هست که عابران جایی برای رد شدن ندارند. سامان‌دهی این شرایط وظیفه کیست؟ اتحادیه باید با نهادهای ذی‌ربط هماهنگ کند که یک کوچه باریک شش متری که تعداد زیادی پاساژ در آن هست، اینقدر شلوغ نباشد.

او افزود: شهرداری از کسبه عوارض می‌گیرد، اتحادیه هم حق عضویت، این‌ها نباید به شرایط رسیدگی کنند؟! به همین دلیل است که کسبه از اتحادیه راضی نیستند. اتحادیه در این حد می‌تواند کاری انجام دهد که یک نفر را در هر گروه و صنفی داشته باشد تا ببیند اوضاع بازار چگونه است. شرایط اجناس تقلبی، ترافیک و … را بررسی کند تا اتحادیه به مسئولان بالادستی گزارش دهد.

نمی‌توان برای قطعات قیمت تعیین کرد

این عضو اتحادیه لوازم یدکی در پاسخ به این پرسش که آیا یک مرجع مشخص می‌تواند برای قطعات قیمت مشخص کند؟ گفت: اصلاً؛ مگر آن‌که ارز دولتی اختصاص دهند. مانند زمانی که تعاونی بود و به واردکننده‌ها ارز می‌دادند و می‌گفتند چه درصدی سود بگیرند و جنس را به مصرف‌کننده حواله دهند. البته آن طرح هم با مشکلاتی روبه‌رو بود.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر اگر قیمت ارز پایین بیاید، قیمت‌ها کم می‌شود، اظهار کرد: موضوع دیگر، مساله عرضه و تقاضاست. گاهی در بازار می‌بینید که یک جنسی کم می‌شود و تقاضا برای آن زیاد است. این جنس به زیرزمین‌ها منتقل می‌شود، انبار می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود؛ ولی اگر جنس زیاد باشد، قیمت با رقابت تعیین می‌شود و در نتیجه، قیمت پایین می‌آید.

ضربه خودروسازی‌های بزرگ به بازار

این فروشنده لوازم یدکی خودروهای سواری در پاسخ به این پرسش که خودروسازی‌های بزرگ با خدمات پس از فروش‌شان چه تاثیری در بازار شما گذاشته‌اند؟ گفت: آن‌ها خیلی ضربه زده‌اند. خودروسازی‌های بزرگ نمایندگی زده‌اند و به‌جز نمایندگی‌ها، از طریق یک سری نماینده که در بازار گرفته‌اند، جنس را به بازار هم می‌دهند.

او ادامه داد: اکنون آن‌ها ۵۰ درصد جنس‌های بازار را تامین می‌کنند. شاید ۵۰ درصد بقیه را کسبه و تجار بتوانند بیاورند؛ ولی ۵۰ درصد در اختیار سایپا، ایران‌خودرو و بقیه خودروسازی‌های بزرگ است.

حیدری درباره تاثیر کار مکانیک‌ها در فروش قطعات یدکی در تعمیرگاه‌ها، بر بازار لوازم یدکی نیز گفت: بیشتر مکانیک‌ها این کار را می‌کنند و در مغازه‌شان جنس‌های مصرفی را می‌فروشند. مشتری‌ها هم سراغ لوازم‌فروش نمی‌روند. اگر هم به مکانیک اعتراضی شود، می‌گویند هزینه ما تامین نمی‌شود یا صاحب ماشین قطعات را نمیشناسد و ما جنس را می‌آوریم.

وی افزود: این کار نباید انجام شود. مکانیک‌ها باید اجرت تعویض لوازم را بگیرند. اگر هر چیزی در جای خودش باشد، کارها درست می‌شود؛ ولی متاسفانه اکنون این‌طور نیست.

HIC HIC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آتا تجارت
دکمه بازگشت به بالا