قطعات خودرو

تسلا خودروسازی برای 5 دهه آینده

شرکت تسلا با هدف تولید محصولات برقی اسپرت و لوکس وارد دنیای خودروسازی شد و خود را به عنوان اولین تولیدکننده ماشین الکتریکی معرفی کرد. هر‌ چند در حال حاضر تسلا به عنوان متفاوت‌ترین شرکت تولید خودرو، اهداف بزرگ‌تری در سر دارد؛ اما همچنان در تولید خودروهای برقی، حرف اول را می‌زند.

رودستر، اولین خودرو برقی تسلا

سال ۲۰۰۸، رودستر به عنوان اولین خودرو برقی شرکت تسلا تولید و در بازار جهانی عرضه شد. این محصول اسپرت مجهز به یک باتری یون‌ لیتیومی است که در هر بار شارژ، مسافتی معادل ۳۲۰ کیلومتر را پیمایش می کند.

رودستر به عنوان یک خودرو برقی و پاک، با شتاب صفر تا صد معادل ۳٫۷ ثانیه توانست به سرعت و شتابی معادل شتاب خودروهای اسپرت پر‌مصرف دست یابد.

بازار جدید

سال ۲۰۱۶ طبق اعلام شرکت تسلا، شمار فروش رودستر به بیش از ۷۶ هزار دستگاه رسید و هم چنان نسل جدید این محصول به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های اسپرت تولید می‌شود. در واقع شرکت Tesla  با رودستر توانست خود را به دنیا معرفی کرد و به عنوان یکی از شرکت‌های خودروساز برقی موفق بر سر زبان‌ها افتاد.

مدل S، اولین خودرو سدان برقی شرکت تسلا

تسلا پس از تولید رودستر در قدم بعدی یک خودرو سدان خانوادگی الکتریکی تولید کرد. مدل S خودرو جدیدی شد که طراحی و روانه بازار گردید. این محصول خودروی کاربردی، دارای شتاب اولیه‌ بسیار خوب است که مسافت ۴۸۰ کیلومتر را با هر بار شارژ می پیماید.

یکی از اهداف بزرگ شرکت تسلا، تولید خودرو برقی با قیمت پایین است. عرضه مدل S در راستای تحقق این هدف صورت گرفت. قیمت مدل S حدود 50 درصد رودستر است. تسلا با این محصول نشان داد به سهم بازار بیشتری چشم دوخته است.

آخرین نسل مدل تسلا S با نام S P 100D توانسته به عنوان حریفی قدرتمند برای لامبورگینی هوراکان پرفورمانته وارد میدان شود.

تسلا مدل ۳، ایمن‌ترین خودرو آمریکا

جدیدترین نسل از محصولات تسلا، مدل۳  است که در دسته‌بندی خودروهای سدان قرار دارد و توانایی پیمایش مسافت‌های طولانی‌تر معادل ۸۳۰ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل دارد. در این نوع از خودروهای TesLa، باز هم قیمت به نصف مدل قبلی یعنی مدل S می‌رسد.

تسلا مدل ۳ مجهز به قالپاق‌های آیرودینامیک است و قابلیت جدید عدم استفاده از سیستم‌های تهویه هم در آن اضافه شده که مصرف باتری را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

اداره‌ی ملی ایمنی و ترافیک بزرگ‌راه‌های آمریکا مدل ۳ را یکی از ایمن‌ترین خودروهای کشور معرفی کرده است.

مدل X شاسی بلند لوکس برقی تسلا

اولین خودرو شاسی بلند لوکس برقی شرکت تسلا، مدل X است که به امکان مهم «رانندگی خودکار» مجهز شده است. این خودرو از دو موتور در قسمت ابتدا و انتهایی خود بهره می‌برد. تسلا  X  یک شاسی بلند کشیده است که در فاصله‌های دور، ماشین کم ارتفاعی به نظر می‌رسد.

صفر تا ۱۰۰ مدل X ، ۴٫۷ ثانیه است. خودروی برقی مدل X بدون تولید هیچ صدایی از خودروهای دیگر سبقت می‌گیرد. تولید حداقل صدا از ویژگی های خودروهای برقی است.

مدل Y

مدل Y  تسلا را می‌توان نسخه کراس‌اووری دانست که اشتراکات فراوانی با مدل X و مدل ۳ دارد. این کراس‌اوور برقی حدود ۷۵ درصد با مدل ۳ مشابه است و این تشابهات بیشتر مرتبط با بخش‌های داخلی و قوای محرکه است.

این مدل در حالت استاندارد در ۲ ردیف صندلی طراحی شده است اما نسخه ۳ ردیفه (۷ نفره) آن نیز از اوایل سال ۲۰۲۱ برای خریداران تسلا در دسترس است. مدل Y تسلا در چهار پیکربندی متفاوت روانه بازار خواهد شد.

مدل y

نسخه استاندارد این خودرو که دیفرانسیل جلو است در کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بازه مسافت قابل پیمایش با این خودرو ۳۷۰ کیلومتر به ازای یک بار شارژ است و  قیمتی برابر ۳۹ هزار دلار  دارد.

نسخه دیگر که از پاییز ۲۰۲۰ برای علاقه‌مندان تسلا در دسترس است می‌تواند در کمتر از ۵٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و با یک بار شارژ ۴۸۲ کیلومتر را بپیماید. این خودرو ۴۷ هزار دلار عرضه می شود.

نسخه دیگر به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک مجهز است و از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد. این نسخه با یک بار شارژ باتری ۴۵۰ کیلومتر مسافت را می‌پیماید و صفر تا ۱۰۰ آن ۴٫۸ ثانیه است. این مدل Y ۵۱ هزار دلار قیمت خورده است.

نسخه دیگر مدل Y که با نام پرفورمنس عرضه شده و کارآمدترین نسخه نیز به حساب می آید از پاییز امسال در دسترس علاقه‌مندان است. تسلا مدل Y پرفورمنس در کمتر از ۴٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و بازه مسافت قابل پیمایش توسط آن ۴۵۰ کیلومتر است.

این خودرو پنجمین محصول تسلا محسوب می‌شود بنظر می رسد این مدل بتواند نظر مشتریان را جلب کند.

مزیت های خودروهای برقی

دوستدار محیط زیست:

جایگزین‌کردن اتومبیل‌های برقی با خودروهایی که سوخت های فسیلی مصرف می کنند بیشتر بخاطر کاهش تولید گازهای گلخانه ای است.

کاهش هزینه انرژی:

هزینه سوخت هایی که از نفت بدست می‌آید حتی در شرایطی که نفت به پائین ترین قیمت خود می رسد؛ باز هم در مقابل هزینه شارژ وسایل نقلیه برقی، بیشتراست.

بیماری‌های ناشی از مصرف مشتقات نفت:

احتراق ناقص، خروج دود هرچند اندک و ذرات معلق کمتراز 2.5 میکرون خودروها یکی از تهدیدهای مهم برای سلامتی شهروندان خصوصا کلان‌شهرها است. به اعتقاد اغلب محققین علاوه بر بیماری های شایع تنفسی بسیار از بیماری عصبی و مغزی ناشی از سوخت خودروها با موتور درون سوز است.

هزینه‌ سرویس و فرسودگی:

از آن جایی که بیشتر قطعات خودروهای بنزینی، مصرفی هستند؛ صاحبان آن‌ها باید به‌صورت مرتب نسبت به تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کنند. اما موتور و سیستم خودروهای برقی با انواع بنزینی تفاوت‌های بسیاری دارد؛ قطعات آن، عمر طولانی‌تری داشته و در برابر فرسودگی، مقاوم‌تر هستند.

امکانات، تجهیزات و رفاه بیشتر:

خودروهای برقی ورود خود را با تفاوت هایی در طراحی، امکانات راهبری و شرایط متفاوت سرنشینان به رخ کشیدند. بی صدا بودن این خودروها مزیتی غیر قابل دستیابی برای سایر خودروهاست.

نخستین وانت

سایبر تراک نام اولین وانت خودروسازی تسلا است. این وانت برقی که پس از تبلیغات گسترده توسط ایلان ماسک (مدیرعامل) معرفی شد تاکنون چندان در جذب نظر مثبت طراحان و فعالان صنعت خودروسازی موفق نبوده است. اما طراحی مدرن و نامتعارف آن موضوع نا ایمن بودن آن را بیشتر مد نظر منتقدان قرار داد.

تسلا این خودرو را در سه مدل متنوع با قابلیت‌های پیمایش ۴۰۰، ۴۸۰ و ۸۰۰ کیلومتر عرضه کرده است و قیمت پایه آن را  حدود 40 هزار دلار قرار داده است. این سه مدل علاوه‌ بر بازه پیمایش متنوع در خصوص شتاب و امکانات و تجهیزات نیز با یکدیگر تفاوت دارند. نخستین سری این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۱ به دست خریداران خواهد رسید.

گفته می‌شود سایبر تراک در قوی‌ترین نسخه می‌تواند در کمتر از ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و امکان حمل ۱٫۵ تن بار و کشیدن محموله ۶٫۵ تنی را دارد. این نسخه رکورد درگ ۱۰٫۸ ثانیه را نیز ثبت کرده است.

مدل پایه این خودرو فقط یک موتور برقی دارد و می‌تواند در ۶٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. این عدد برای مدل دو موتوره آن ۴٫۵ ثانیه است. این خودرو هم چنین در دو حالت چهارچرخ متحرک با محور عقب عرضه می‌شود. حداکثر سرعت نیز برای مدل‌های مختلف این خودرو رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

امکاناتی که تسلا برای این وانت برقی ایجاد کرده است؛ می‌تواند بسیاری از وانت‌های محبوب را به رقابت فراخواند. بکشد. باید دید وانت سایبر تراک پس از عرضه تا چه حد رضایت خریداران را بدست می‌آورد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است