قطعات خودرو

تشریح فرآیند ثبت نام و تحویل محصولات ایران خودرو

به گزارش «قطعات خودرو»

شرکت ایران خودرو در راستای اجرای مصوبات کمیته خودرو، از اردیبهشت ماه امسال اقدام به تغییر رویه‌های پیشین، در فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودرو کرده است.

مهم‌ترین اهداف این طرح به شرح زیر است:
۱.ایجاد فرصت برابر در زمان ثبت نام برای تمامی متقاضیان 
۲.جلوگیری از تخلف برخی افراد سودجو در فرآیند ثبت‌نام 
۳.سامان‌دهی فرآیندهای ثبت‌نام
۴.افزایش رضایت‌مندی متقاضیان در مراجعه به سایت ایران خودرو در فرآیند ثبت‌نام 
 با توجه به تغییرات اعمال شده، متقاضیان محصولات ایران خودرو از تاریخ اعلام شده برای ورود به سایت در زمان ثبت‌نام باید اقدامات زیر را انجام دهند.
مرحله اول: ثبت‌نام و دریافت کدکاربری
متقاضیانی که برای نخستین بار قصد خرید از طریق سایت ایران خودرو را دارند، لازم است پس از ورود به سایت شرکت ایران خودرو اقدام به ثبت اطلاعات هویتی، اعتباری، تلفن تماس، و غیره و در نهایت دریافت کد کاربری و رمز عبور کنند.
با توجه به این‌که کد کاربری و کلمه عبور از اطلاعات محرمانه فرد متقاضی بوده و مشخصات فردی و هویتی وی در آن ثبت شده،  ضروری است تا نسبت محرمانه ماندن رمز کاربری خود کوشا بوده و به هیچ عنوان آن را در اختیار دیگران قرار ندهند.
در صورت فراموشی رمز عبور، امکان بازیابی آن در سایت میسر بوده و متقاضیان می توانند در فرآیندی ساده برای دریافت رمز جدید اقدام کنند.
در فرآیند تکمیل اطلاعات فردی نکات ذیل بسیار حایز اهمیت است:
۱. شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه باید متعلق و به نام فرد ثبت‌نام کننده باشد.
۲. دقت نظر در تکمیل تمامی گزینه‌های مورد نیاز در سامانه نیز از الزامات ثبت نام است، در صورت وجود مغایرت و ثبت اطلاعات اشتباه در زمان تکمیل فرم، در فرآیند ثبت‌نام، قرعه کشی و یا در زمان واریز وجه اختلال ایجاد می‌شود.
۳. شماره شبای اعلام شده باید متعلق به فرد متقاضی باشد.
۴. مشخصات هویتی فرد ثبت نام کننده باید با اطلاعات موجود در سیستم بانکی، کاملا مطابقت داشته باشد، به‌عنوان مثال برخی افراد بعد از ارایه مستندات و مدارک به بانک، اقدام به حذف و یا اضافه کردن پسوند نام خانوادگی و یا تغییر آن کرده‌اند که در این صورت در زمان فرآیند ثبت‌نام و یا زمان واریز وجه با پیغام خطا مواجه می‌شوند.
۵.مشتریان در زمان ثبت‌نام باید از نداشتن پلاک فعال به‌نام خود اطمینان حاصل کنند. در برخی موارد مشاهده شده که افراد اقدام به فروش وکالتی خودرو کرده اند و در سیستم ناجا دارای پلاک فعال به‌نام خود هستند.
۶. متقاضیان خودرو باید در خصوص دارا بودن گواهینامه و عدم دریافت خودرو از دو شرکت ایران خودرو و سایپا در ۴۸ ماه گذشته اطمینان حاصل کنند.
مرحله دوم: دریافت کد پیگیری قرعه کشی
پس از اتمام فرآیند ثبت‌نام متقاضی خودرو، از طریق سایت فروش اینترنتی ایران خودرو کد پیگیری قرعه کشی برای متقاضی تخصیص داده می شود.
 مرحله سوم: راستی آزمایی
پس از پایان مهلت ثبت درخواست شرکت در قرعه کشی، شرکت ایران خودرو با نظارت کامل نهادهای نظارتی و با دریافت اطلاعات مورد نیاز از ناجا و ستاد هدفمندی یارانه‌ها (بنا به ملاحظات بخشنامه)، اقدام به راستی آزمایی محدودیت‌های پنج‌گانه اعلامی از سوی کمیته خودرو می‌کند. این محدودیت ها از این قرار است:
۱-دارا بودن ۱۸ سال تمام ۲- دارا بودن گواهی‌نامه رانندگی معتبر ۳- نداشتن پلاک فعال به نام فرد متقاضی ۴- عدم ثبت نام و تحویل خودرو در ۴۸ ماه گذشته از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و در نهایت رعایت ملاحظات و شرایط بخشنامه‌های فروش.
در صورت وجود مغایرت در هر یک از محدودیت‌های اعلام شده، مطابق ضوابط و مصوبات کمیته خودرو، فرد ثبت‌نام کننده علاوه بر اینکه از لیست متقاضیان خودرو در ثبت‌نام جاری حذف می‌شود، به مدت سه سال نیز از شرکت در تمامی ثبت‌نام‌های فروش فوق‌العاده شرکت ایران خودرو محروم می‌شود.
مرحله چهارم: فرآیند قرعه کشی
فرآیند قرعه‌کشی طبق مصوبات جلسات کمیته خودرو، با نظارت نمایندگان دادستان کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، نماینده شورای رقابت، پلیس فتا و پلیس امنیت اقتصادی برگزار می‌شود. در تمامی جلسات قرعه‌کشی نمایندگان دستگاه‌های یادشده حضور داشته و فرآیند با نظارت کامل آنان صورت می‌گیرد و پراکندگی منتخبین از استان‌های مختلف کشور، خود گویای سلامت در تمامی فرآیند مراسم قرعه‌کشی است.
در صورت درخواست هر یک از نهادها، امکان راستی ‌آزمایی هر یک از مراحل قرعه کشی وجود دارد. تمامی فرآیند قرعه کشی به‌صورت مستقیم و زنده از طریق صفحه اینستاگرامی اطلاع رسانی ایران خودرو (ikcopressofficial) قابل مشاهده است.
مرحله پنجم: اعلام فهرست منتخبین  
پس از اتمام مراسم قرعه کشی، فهرست منتخبین در اختیار نهادهای نظارتی ذی‌صلاح قرار داده می‌شود. همزمان، بارگذاری فهرست منتخبین در سایت فروش اینترنتی شرکت ایران خودرو نیز صورت می‌پذیرد و همچنین برای تمامی منتخبین قابل مشاهده است. اطلاع‌رسانی مناسب از طریق سامانه مخابراتی و ارسال پیامک با سرشماره ۳۰۰۰۹۶۴۴۰  به شماره موبایل اعلامی مشتریان نیز، صورت می‌پذیرد.
مرحله ششم: اعلام‌ فهرست رزروها
در صورت عدم پرداخت وجه توسط منتخبین قرعه‌کشی، افراد جدید از لیست جایگزین، انتخاب و به آنها نیز در دو نوبت اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد تا مطابق دستورالعمل کمیته خودرو، در مهلت اعلام شده نسبت به پرداخت وجه مورد نظر اقدام کنند.
نکته: انتخاب شدگان در طرح‌های قبلی که موفق به واریز وجه نشده اند نیز، می‌توانند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو، نسبت به انجام مجدد ثبت‌نام اقدام کنند.
مرحله هفتم: واریز وجه و ارایه مدارک
پس از واریز وجه و انتخاب نمایندگی توسط مشتریان، هر یک از ایشان جهت تکمیل پرونده، باید به نمایندگی مورد نظر مراجعه و مدارک مورد نیازی مانند برگه احراز هویت، کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و گواهینامه و… را به نمایندگی تحویل و قرارداد خود را دریافت کند تا اقدامات لازم جهت تکمیل پرونده و ارسال آن از سوی نمایندگی به شرکت ایران خودرو صورت گیرد.
مرحله هشتم: تحویل خودرو
پس از تکمیل مدارک، مشتری براساس ترتیب واریز وجوه در صف صدور فاکتور قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است در بخش‌نامه‌های اخیر حتی یک مورد تاخیر در تحویل از سوی شرکت ایران خودرو وجود نداشته و تمامی خودروهای مشتریان، مطابق بخشنامه و در زمان مقرر تحویل شده است.
 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است