اخبارگزارش‌های ویژه

دیدگاه یک فروشنده لوازم یدکی درباره شرایط بازار: بی‌ثباتی مانع برنامه‌ریزی شده است

قطعات خودرو: يك فروشنده لوازم یدکی خودرو گفت: اكنون در بازار، ثبات وجود ندارد و بي‌ثباتی باعث می‌شود نتوانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

ابراهیم کاظم تبریزی – فروشنده چراغ اتومبیل – در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، توضیح داد: وضعیت بازار، خیلی مساعد نیست. یکی از دلایل آن شیوع بیماری کروناست که سبب تعطیلی برخی مراکز در شهرستان‌ها شده و ما در زمینه‌ی پرداخت‌ها به مشکل برخورده‌ایم.

او با اشاره به این‌که بخشی از کار ما تولید است، گفت: برای تولید برخی قطعات به مواد پلاستیکی خارجی نیاز است. اکنون با کمبود مواد اولیه پلاستیک مواجه هستیم. به‌دلیل تحریم‌ها و قیمت بالای دلار، مشکلاتی برای ما به‌وجود آمده است.

خودروسازان برای ما رقیب شده‌اند

وی درباره تاثیر فعالیت خودروسازان بزرگ بر بازار، اظهار کرد: بیشتر خودروسازان خودشان در بازار نماینده دارند. آن‌ها در بازار برای ما رقیب شده‌اند و می‌خواهند از صفر تا صد کار را خودشان مدیریت کنند. به این ترتیب دیگر جایی برای کسبه واقعی باقی نمی‌ماند.

تبریزی توضیح داد: من به‌مدت ۴۰ سال در کار لوازم یدکی اتومبیل سنگین بودم؛ ولی آنقدر جنس چینی به بازار وارد و به اسم آلمانی فروخته شد و آنقدر تقلب در این زمینه زیاد شد که آن کار را رها کردم. چون دیگر نمی‌توانستم خود را با شرایط حال وفق دهم، به کار فروش چراغ اتومبیل وارد شدم.

او ادامه داد: من از بچگی در کار لوازم یدکی بوده‌ام. روزهای کاری قبل را دیده بودم و نمی‌توانستم خود را با شرایط جدید وفق دهم. به همین دلیل، مسیر کاری‌ام را تغییر دادم.

این عضو اتحادیه لوازم یدکی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان هایپرمارکتی برای فروش لوازم یدکی ایجاد کرد؟ گفت: فکر نمی‌کنم چنین کاری قابل اجرا باشد.

نظارتی بر فروش اینترنتی نمی‌شود

وی درباره فروش اینترنتی لوازم یدکی نیز گفت: در حال حاضر خیلی‌ها لوازم یدکی را در اینترنت به فروش می‌رسانند. بدون آن‌که کسی به شرایط آن‌ها رسیدگی کند. کسانی که اینترنتی کار می‌کنند مدیریت نمی‌شوند و متاسفانه نمی‌توان کار آن‌ها را پیگیری کرد و هیچ‌گونه نظارتی بر کارشان نمی‌شود.

تبریزی با اشاره به این‌که خودش فروش اینترنتی ندارد، بیان کرد: البته کسانی که با من کار می‌کنند، در سایت‌شان اجناس را به فروش می‌رسانند. من سال‌های زیادی است که در کار لوازم یدکی هستم و به‌شکل سنتی این کار را انجام داده‌ام. تغییر مسیر دادن برایم سخت است. فروش اینترنتی کار جوان‌هاست. من به شخصه توان این کار را ندارم و کم کم باید بازنشسته شوم.

حجم بازار لوازم یدکی خیلی بزرگ نیست

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به حجم بازار به نظر شما تعداد واحدهای صنفی فعال متناسب با بازار است؟ گفت: حدود هشت‌هزار فروشنده لوازم یدکی داریم که جواز دارند یا در اتحادیه پرونده دارند. البته من فکر می‌کنم تعداد آن‌ها خیلی بیشتر باشد و در آمار محاسبه نشده‌اند. فکر می‌کنم دو برابر این تعداد باشند.

این فروشنده لوازم یدکی ادامه داد: فکر نمی‌کنم با این تعداد ماشینی که در کشور وجود دارد، حجم بازار خیلی بزرگ باشد.

تبریزی در پایان، عملکرد اتحادیه لوازم یدکی را خوب دانست و افزود: من اعضای قدیمی اتحادیه را می‌شناسم. بخش عمده‌ای از آن‌ها با قانون جدید نمی‌توانند برای انتخابات هیات مدیره اتحادیه کاندیدا شوند. البته درباره برخی افراد جدیدی که کاندیدا شده‌اند، اطلاعات کافی ندارم.

HIC HIC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آتا تجارت
دکمه بازگشت به بالا