امروز : چهارشنبه 2 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • مرتضی مهدوی
  • 9 دی 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1622

سریع ترین راه رسیدن به تعادل قیمت ها در سطح عرضه

موسسه مطالعاتی «هوور» بررسی کرد

بدترین زمان سرکوب قیمت

به گزارش « قطعات خودرو » به نقل از دنیای‌اقتصاد : آیا سرکوب قیمت‌ها در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا منافع مصرف‌کننده را تامین می‌کند؟ «‌موسسه هوور» در مطالعه تازه خود به این سوال پاسخ داده است. این موسسه تاکید کرده است که سرکوب قیمت در شرایط بحرانی تبعات شدیدتری به‌دنبال دارد. براین اساس هرجا که سرکوب قیمت اعمال نشده باشد، قیمت پس از یک ‌دوره صعودی به شرایط طبیعی بازمی‌گردد. درواقع تنها راه دستیابی مطلوب به کالا و خدمات، کشف قیمت آن در بازار است؛ اتفاقی که شاید در کوتاه‌مدت به مصرف‌کنندگان فشار وارد کند؛ اما سریع‌ترین راه برای رسیدن به تعادل در سطح بازار است.

بدترین زمان سرکوب قیمت

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در شرایط بحرانی نظیر شیوع کرونا یا توفان‌ و سیل، سرکوب قیمت هیچ کمکی به جامعه نخواهد کرد و تنها راه دستیابی بیشتر به کالا افزایش بهای کالاهاست؛ موضوعی که شاید در کوتاه‌مدت به مصرف‌کنندگان فشار وارد کند، اما سریع‌ترین راه برای رسیدن به تعادل بهتر در سطح بازارهای مختلف کالا و خدمات است. گزارش تازه پژوهشگر موسسه هوور در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد در شرایط اضطراری اگر دولت‌ها اجازه افزایش قیمت را برای کالاهای ضروری مثل ماسک ندهند، اقتصاد به‌طور طبیعی نخواهد توانست به تامین نیاز جامعه اقدام کند. در عین حال کسی برای تولید بیشتر ماسک انگیزه نخواهد داشت و همین موضوع ایجاد ظرفیت برای آینده را دچار مخاطره می‌کند. این وضعیت را می‌توان در شیوه رفتار دولت‌های مختلف در دوره شیوع بیماری کرونا که به کمیابی اقلامی مانند دستمال توالت و ماسک منجر شد، به وضوح دید. هرجا سرکوب قیمت اعمال نشد، قیمت پس از یک دوره صعودی، به شرایط طبیعی بازگشت اما در بسیاری از کشورها نیز وضعیت تولید این قبیل کالاها به دلیل مداخلات دولت بهبود نیافت. راس رابرت اقتصاددان و تحلیلگر صنعت و بازار اخیرا در مقاله‌ای که برای وب‌سایت پالیسید (POLICYed) نوشته، سعی کرده توضیح دهد چرا گفته‌های جوزف استیگلیتز در تحلیل رفتار بازار حین پاندمی کرونا و کمبود ماسک و دستمال توالت درست نیست.

استیگلیتز گفته بود: «بازار در شرایط بحرانی بسیار بد عمل می‌کند. صنایع و دست بازار نمی‌توانند به نیاز مصرف‌کنندگان به شکل مناسبی پاسخ دهند و به همین دلیل باید سیاست‌گذار ضمن مداخله در اقتصاد و سطح قیمت‌ها، کارآیی بهتری را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورد. هیچ کشوری در شرایط جنگی به بازار روی نمی‌آورد. در نحوه استقرار نیروهای جنگی بازار کارآیی ندارد. در جنگ جهانی دوم هم برای تولید تانک و هواپیما و اسلحه به بازارها متکی نبودیم. ما در چنین شرایطی به‌جای بازار نیازمند هماهنگی در ابعادی کلان و بسیار پیچیده برای تغییر شرایط هستیم، چون بازارها در وضعیت اضطراری کار نمی‌کنند.

اما رابرت راس محقق ارشد موسسه آمریکایی هوور در پاسخ به آنچه استیگلیتز ادعا کرده شکست بازار است، از عبارت شکست سیاست سخن گفته و در تحلیلی اعلام کرده بازارها در آمریکا شکست می‌خورند چرا که سیاست سرکوب اجازه کار را به بازار نمی‌دهد. این محقق برجسته موسسه هوور خاطرنشان کرده: اینکه استیگلیتز معتقد است که ما از بازارها برای مبارزه در جنگ‌های فیزیکی استفاده نمی‌کنیم یا همانطور که یک فرماندار گفت، حین جنگ جهانی دوم هر ایالت ناوهای هواپیمابر خود را خریداری نکرد، حرف اشتباهی نیست. همه‌گیری نوع دیگری از جنگ است. اما نباید تفاوت‌ها را هم فراموش کرد. اکنون که در حال نوشتن این گزارش هستم (۳۰ آوریل) نیویورک حدود ۳۰۰ هزار مورد مبتلا به کرونا را گزارش کرده، کالیفرنیا ۵۰ هزار مورد و وایومینگ زیر هزار مورد. ماسک‌ها و ونتیلاتورها مانند ناوهای هواپیمابر نیستند. پرسنل مراقبت‌های بهداشتی هر ایالت به مقادیر کاملا متفاوت به ماسک و ونتیلاتور خود نیاز دارند، پس ما با دو مقوله متفاوت طرفیم.

همچنین اینکه چرا ماسک‌های پزشکی به اندازه کافی وجود ندارد، به شکست بازار مربوط نیست. به‌طور معمول، وقتی توفان می‌آید! چنین چیزهایی کمیاب می‌شوند. بیمارستان‌ها هم با توزیع‌کننده لوازم پزشکی تماس می‌گیرند و این درخواست از تامین‌کننده ماسک و اقلام پزشکی در گستره بیمارستان‌های سراسر کشور تکرار می‌شود. طبیعی است که در چنین شرایطی موجودی تولیدکنندگانی که ماسک به توزیع‌کنندگان می‌رسانند کم باشد و کفاف نیاز اضافه شده را ندهد.

در نتیجه معمولا هنگام رخ دادن چنین کمبودی قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند زیرا خریداران برای ماسک‌هایی که هنوز در دسترس هستند رقابت می‌کنند. قیمت بالاتر اما تولیدکننده را تشویق می‌کند که به خط تولید خود شیفت شب اضافه کند، کارگران بیشتری استخدام کند، شیفت‌های موجود را با بهره‌وری بیشتری اجرا کند و حتی اگر قیمت‌ها به اندازه کافی افزایش یابد، ممکن است شرکت‌هایی که کارهای دیگری را انجام می‌دهند شروع به تولید ماسک کنند. این روند طبیعی به تامین بخشی از افزایش چشمگیر تقاضا کمک می‌کند و از آن سو، قیمت‌های بالاتر، بیمارستان‌هایی را که نیازی به ماسک ندارند – مثلا در وایومینگ – تشویق می‌کند ماسک را احتکار نکرده و آنها را برای عرضه به نیویورک آزاد کنند.

ممکن است گفته شود در شرایطی که جان انسان‌ها در خطر است، چنین منطقی بی‌رحمانه و غیرعاطفی است، آن هم در شرایطی که بیمارستان‌ها برای جان انسان‌ها به این کالا نیاز فوری دارند. در مقابل موضوع کارآیی بازار، گزینه سرکوب‌ قیمت‌ها وجود دارد که جهانی بی‌رحم‌تر را ایجاد می‌کند که در آن پاسخی به تقاضای وافر خرید ماسک داده نمی‌شود چون به شکل مصنوعی قیمت‌ها پایین نگه داشته شده، از این رو کسی انگیزه افزایش تولید ندارد.

ذکر یک مثال در این زمینه راهگشاست. وقتی شما با یک تئاتر روبه‌رو هستید که تعداد صندلی‌های مشخصی دارد، افزایش قیمت به درآمد بیشتر تئاتر منجر می‌شود و کارآیی از طریق تخصیص صندلی‌های محدود به افرادی که بیشتر پرداخت می‌کنند، تنظیم می‌شود. اما در صنعت و تولید اجازه افزایش قیمت موجب خواهد شد تا تولیدکنندکان با انگیزه پس از افزایش عرضه کالا، قیمت را به نقطه قبلی برسانند.

البته اینکه حتی تا امروز نیز در برخی مناطق کمبود ماسک و وسایل موردنیاز بیمارستان وجود دارد به دلایل اداری و غیراقتصادی است. رایان پترسون مدیرعامل شرکت فکسپورت که به افراد و جوامع برای دستیابی به ماسک و تجیهزات کمک می‌کند، توضیح جالبی در این زمینه می‌دهد. اینکه در شرایطی که شرکت‌ها برای افزایش تولید به ارتقای خط تولید و استخدام کارگر می‌پردازند و برای مواد اولیه نیازمند پیش‌پرداخت هستند، بیمارستان‌ها نمی‌خواهند خود را با واقعیت‌های جدید تطبیق دهند. بیمارستان‌ها برای دریافت کالای موردنیاز خود در موعد مقرر اغلب از پیش‌پرداخت دوری می‌کنند و با قیمت‌های جدید هم کنار نمی‌آیند. در نتیجه همین عامل چرخه افزایش تولید را ناقص می‌کند. از آن سو توزیع‌کنندگان نیز از ترس جریمه دولت‌ها اعلام افزایش قیمت را به تعویق می‌اندازند. همچنین موارد بسیاری از انحصار در رفتار دولت‌ها روایت شده که نشان می‌دهد کشورهایی مثل ایتالیا یا انگلیس با پرداخت ۵ تا ۶ میلیارد دلار، شرکت‌های تولیدکننده کالاهای پزشکی را خریداری کرده‌اند.

در نهایت اینکه نه نیروهای بازار که این قبیل رفتارهاست که به تراژدی منجر می‌شود. ترس تولیدکننده از متهم شدن به سودجویی، جریمه توزیع‌کننده توسط دولت و ناتوانی در قیمت‌گذاری آزادانه موجب خواهد شد که در جایی مثل آمریکا، کمبود ماسک به یک بحران تمام عیار بدل شود. بنابراین این نکته نباید فراموش شود که شاید غرور، ترس یا مهربانی به فرد برای کاری انگیزه دهد اما پول نیز به همان میزان می‌تواند تعصب روی تولید بیشتر یک کالا را افزایش دهد.

Print 🖨
  • تعادل قیمت, سرکوب قیمت, سطح عرضه, کرونا, مصرف کننده نهایی
[ctp_print]
قبلیقبلترکیه به سمت «بدتر شدن وضعیت»
بعدیگروه بازرگانی پارتیرانبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن