قطعات خودرو

سیلیکون؛ ماده‌ای مناسب برای خودروهای برقی

به گزارش «قطعات خودرو»:به‌ دلیل آنکه محیط فعالیت خودروهای برقی تمیزتر از خودروهای درون‌سوز است، به همین‌دلیل فضا برای استفاده از روانکارهای سیلیکونی مناسب‌تر خواهد بود.

نیازهای متفاوت خودروهای برقی باعث  خواهد شد روغن‌پایه‌های فعلی از لحاظ عملکرد در برخی موارد مناسب نباشند. بنابراین ممکن است سایر موادی که تا پیش‌از این به‌عنوان روانکارهای نایاب شناخته می‌شدند، رواج پیدا کنند. در میان روغن‌پایه‌های سنتتیک؛ پلی‌آلفاالفین، استرها و پلی‌اکلن‌گلیکل‌ها بیشترین مصرف را دارند، اما جالب است بدانید مواد سیلیکونی نیز برای برخی مصارف خاص ازجمله به‌عنوان روغن‌پایه استفاده می‌شوند. 

به غیر از مزایایی که مواد سیلیکونی نسبت‌به سایر روغن‌پایه‌ها دارند، پایداری بالای آنها در برابر اکسیداسیون و ویسکوزیته ایندکس باعث می‌شود در بسیاری موارد بهترین گزینه باشند.

مواد اولیه برای تهیه این نوع روغن‌پایه سنتتیک عمدتا متانول و شن کوارتز است که به‌فراوانی یافت می‌شود. اما تقاضا برای متانول در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است. برای آماده‌سازی مصرف این ماده در ساخت بیودیزل باید عملیات خاصی انجام شود.

شرکت ‌های تولیدکننده روانکار سیلیکونی 

کارخانه‌های مختلفی در ایالات‌متحده، اروپا و آسیا از جمله داو‌سیلیکونز «Dow Silicones»، اِلکم سیلیکونز «Elkem Silicones»، اِوونیک «Evonik»، مومنتیو « Momentive، شین‌استوکِمیکال «Shin-Etsu Chemical» و واسکرشیمی « Wacker Chemie» اقدام به تولید روانکار برپایه سیلیکون می‌کنند.

مانند دیگر قسمت‌هایی که به تولید روانکار مشغول هستند، در این بخش نیز خرید برند اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۱۶ داو‌کِمیکال اقدام به خریداری داو‌کورنینگ کرد و با هم داو‌سیلین را در سال ۲۰۱۸ تشکیل داده‌اند. اِلکم‌سیلیکونز تا قبل از سال ۲۰۱۷ به نام بلواستار‌سیلیکون شناخته می‌شد. 

مصارف اصلی روانکارهای سیلیکونی

محصول ویژه این شرکت‌ها در صنایع خاصی همچون مدیریت فوم‌ها، افزودن شیشه و بالا‌بردن شفافیت آنها استفاده می‌شود. به‌طورکلی می‌توان از روانکارهای سیلیکونی در صنایع غذایی، محصولات شیمیایی پاک‌کننده خانگی، رنگ‌ها و پوشش‌ها، آب‌بندی صنعت ساختمان، چسب‌های حساس به فشار، کالاهای بهداشت فردی، تجهیزات برقی و برق فشار قوی و در نهایت صنعت کاغذ و پلاستیک استفاده کرد.

در فرمولاسیون روانکارهای سیلیکونی از موادی به‌نام پلیمرهای دیمتیل‌سیلوکسان یا دیمتیل‌سیلیکون با نام علمی PDMS استفاده می‌شود که ۱۰ تا ۹۰ درصد قابل‌بازیافت هستند. البته چند ماده دیگر ازجمله فلورسیلیکون نیز خواص روانکاری بسیار عالی دارند.

ماده دیگر پنیلسیلکن است که برای روانکاری یاتاقان‌ها در دمای بسیاری بالا و به‌عنوان گریس استفاده می‌شود. البته طی سال‌های اخیر فرمولاسیون فلورسیلیکون‌ها پیشرفت زیادی داشته است به‌عنوان‌مثال در ترکیب با پنیلسیلکن‌ها مقاومت کلی این مواد در برابر دما و سایش افزایش چشمگیری می‌یابد. 

کاربرد در خودروهای برقی

قیمت نهایی این مواد ۵ تا ۲۰ برابر بیشتر از روانکارهای عادی است که در‌حال‌حاضر از آنها استفاده می‌شود. بنابراین در کاربردهای اقتصادی چندان مقرون‌به‌صرفه نیستند اما وقتی استفاده در حجم کم برای افزایش کارایی یا نیازهای خاص مانند  ویسکوزیته ایندکس بالاتر از ۳۵۰؛ مطرح باشد، این هزینه منطقی به‌نظر می‌رسد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که خودروهای برقی هم نیازهای مشابهی دارند. در باتری خودروهای برقی دمای به شدت بالایی تولید می‌شود که نیازمند کنترل آن هستیم، از‌سوی‌دیگر حجم مصرف این مواد پایین است اما روی کارایی آن تاثیر قابل‌توجهی می‌گذارد.

به‌دلیل آنکه محیط فعالیت خودروهای برقی تمیزتر از خودروهای درون‌سوز است، به همین‌دلیل فضای برای استفاده از روانکارهای سیلیکونی مناسب‌تر خواهد بود.

در‌حال‌حاضر شرکت‌هایی همچون سنفورد در کارولینای‌شمالی مطالعاتی درباره کاربرد این روانکارها در خودروهای برقی انجام داده‌اند اما به طور قطع باید چندسالی صبر کرد تا تاثیر آن‌را در بازار روانکارها مشاهده کنیم

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است