قطعات خودرو

شرط بندی ولوو روی مرگ خودروهای بنزینی

به گزارش «قطعات خودرو»

تمام مدل های سبد محصولات ولوو تا سال 2030 تمام برقی می شوند. به بیان دیگر این خودروساز حتی اعتقادی به راهکارهای بینابینی مثل ساخت خودروهای هیبریدی هم اعتقاد ندارد. ولوو که صاحب اصلی آن کمپانیِ چینیِ «جیلی» است به جرگه خودروسازانی پیوسته است که تا پایان دهه به تدریج از محصولات بنزین و گازوئیل سوز خود می کاهند.

هاکان سامئولسن Håkan Samuelsson مدیر عامل ولوو می گوید: «کاملاً متقاعد شده ام که دیگر مشتری ها روی خودروهای بنزینی باقی نمی مانند. باور ما این است که خودروی برقی برای مشتریان جذابتر است.» وی همچنین خبر داده است که تا سال 2025 حدود 50 درصد از فروش جهانی این خودروساز محصولات تمام برقی و عرضه آن به صورت آنلاین خواهد بود.

هولدینگ ژجیانگ جیلی که در استان هانگژوی چین قرار دارد، صاحب اکثریت سهام شرکت خودروسازی سوئدی ولوو است. از سال آینده تمام محصولات این خودروساز سوئدی فقط از طریق آنلاین قابل خرید است. از سال 2022 خانواده جدیدی از محصولات الکتریکی ولوو به بازار عرضه می شوند. روز سه شنبه 12 اسفند، اولین خودرو از این خانواده جدید با نام C40‌ رونمایی شد که یک خودروی اس یو وی [شاسی بلند] تمام برقی است که به ازای هر بار شارژ می تواند 420 کیلومتر بپیماید.

هنریک گرین Henry Green‌ مدیر فناوری های ولوو می گوید این خودروی برقی به شبکه های اینترنتی متصل است و اکثر نرم افزارهای آن به صورت آنلاین روزآمد می شوند و از راه دور امکان رفع عیوب نرم افزاری آن فراهم شده است؛ رویکردی که اول بار توسط خودروساز برقی آمریکایی تسلا در صنعت خودرو باب شد. به بیان ساده تر، اگر پیشرفت های نرم افزاری در میزان پیمایش به ازای شارژ صورت بپذیرد، درست مثل اپلیکیشن های موبایلی، صاحبان سی40 می توانند به صورت اینترنتی دریافت و روی خودروی خود نصب و اجرا کنند. خیلی از سخت افزارهای کنونی طوری طراحی می شوند که امکان بهبود مستمر را تا مدت زمان طولانی حفظ کنند.

خودروسازان وارد مسابقه ای نفس گیر شده اند و می خواهند مدل های جدید با آلایندگی صفر را جایگزین خودروهای بنزینی کنند و دلیل آن هم استانداردهای سخت گیرانه ی اروپا و چین برای کاهش آلایندگی دی اکسید کربن است. برخی از کشورها و ایالات ها در امریکا [که اهداف صادراتی برای خودروسازان برتر دنیا به حساب می آیند] برنامه زمان بندی برای ممنوعیت تولید و فروش خودروهای بنزینی تعیین کرده اند.

ماه گذشته کمپانی فورد موتور آمریکا هم اعلام کرد که تمام محصولاتش در اروپا تا سال 2030 برقی خواهند شد. جاگوار-لندرور بریتانیا هم که صاحبش تاتاموتورز هندوستان است گفته که تا سال 2025 برندهای لوکس جاگوار به طور کامل برقی می شوند و تا سال 2030 تمام محصولات بنزینی آن متوقف و به برقی ارتقا پیدا می کنند.

ماه نوامبر هم برند لاکچری بنتلی که متعلق به گروه خودروسازی فولکس واگن است اعلام کرده بود که تا سال 2030 همه مدل های آن برقی خواهند بود.

برقی شدن خودروها هزینه گزافی روی دست خودروسازان می گذارد و به دلیل آن که خودروهای برقی قطعات کمتر و در نتیجه نیاز به خدمات پس از فروش کمتری دارند، علاوه بر این که برخی از مشاغل در این صنعت از دست می رود، می توان گفت منابع درآمدی زیادی در این صنعت نابود خواهد شد.

ساموئلسن مدیر عامل ولوو می گوید، بیشترین تأثیری که برقی شدن روی خودروها می گذارد، روی بخش موتور خودرو است و به همین دلیل تمام کسانی که برای خودروها روغن، فیلتر روغن، قطعات پاشش سوخت، ابزارهای جرقه،‌ شمع و غیره تولید و تأمین می کردند، تحت تأثیر این دوره گذار قرار خواهند گرفت. «این به معنی از دست رفتن تعداد زیادی شغل است ولی در مجموع تغییر بزرگی به حساب نمی آید.»

ولوو می گوید به شدت از پیچیدگی های محصولات در صف تولید خود خواهد کاست و قیمت گذاری شفافی را در اختیار مشتریان خود می گذارد. ولوو وعده داده است که 2400 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خود را در سراسر جهان حفظ خواهد کرد و ارائه خدمات آنلاین به مشتریان، مانع حفظ ساختمان های آجری [منظور تعمیرگاه های خودرو] در شبکه نمایندگی ها نخواهد بود.

برخلاف خیلی از خودروسازان برتر در دنیا، ولوو تحت تأثیر کمبود شدید تراشه و پردازشگرهای نیمه هادی در صنعت خودرو قرار نگرفته است و هنوز به این دلیل توقف خط تولید را تجربه نکرده است. مدیر عامل ولوو می گوید «بزنیم به تخته! هنوز خطوط مونتاژ با توقف مواجه نشده اند اما هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است