امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • نیوشا یعقوبی
  • 21 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5271

قطعات خودرو: «این رشته سر دراز دارد» دقیقاً مصداق خوبی برای طرح «شناسه‌دار کردن کالاها» به‌شمار می‌رود. طرحی که بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 1392 به طور رسمی به نهادها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد؛ ولی هنوز اثر چندانی از اجرایی شدن آن در بازار دیده نمی‌شود. شاید در نظر نگرفتن طرح‌های تشویقی توسط وزارت صمت، بوروکراسی ریشه‌دار و برخی مقاومت‌ها و سودجویی‌ها و شرایط نامساعد اقتصاد کشور از علل کامل نشدن فاز اجرایی طرح شناسه‌دار کردن کالاها باشد.

شناسه‌دار کردن لوازم یدکی خودرو بالاخره به کجا رسید؟

 دستورالعمل شناسه‌گذاری کالا در صنف لوازم یدکی، خردادماه 96 از سوی وزارت صمت به اصناف و اتحادیه‌ها ابلاغ شد و در این میان 16 قطعه مشمول طرح شدند.

طبیعی‌ است که برای اجرای یک قانون در ابتدا باید زیرساخت‌ها و امکانات اولیه را فراهم کرد. مسئولان اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات در نامه‌های مختلف به مسئولان وزارت سمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا، محدودیت‌ها و موانعی را که در مسیر اجرای این قانون وجود دارد، گوشزد کرده‌اند.

اتحادیه دوم دی‌ماه 1399 نامه‌ای به نهاد‌های مختلف از جمله وزارت صمت، فرمانداری تهران، اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و اتاق ایران نوشت. در این نامه به محدودیت‌هایی همانند واردات غیررسمی قطعات به دلیل تحریم‌ها، ممکن نبودن بازگشایی کالا پس از ورود به کشور و پیش از ورود آن به گمرک اشاره شده بود که امکان درج شناسه ‌‌کالا را غیرممکن می‌کرد.

اتحادیه از مسئولان این نهاد‌ها خواست که برای حفظ آرامش بازار و مصرف‌کننده، همچنین جلوگیری از سکته در زنجیره تامین و توزیع، اجرای این طرح را به زمان دیگری موکول کنند. حتی 3 دی‌ماه 99 در جلسه‌ای با مسئولان امر؛ به مواردی همانند عدم هم‌خوانی آیین‌نامه با شرایط بازار، تقویت اقتصاد پنهان با اجرای نادرست شناسه‌گذاری کالا، ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به اعضای صنف برای عضویت در سامانه شناسه ‎کالا اشاره شده و در نهایت مهلتی شش‌ماهه برای چکش‌کاری بیشتر طرح و ارائه آموزش لازم در زمینه ثبت شناسه در نظر گرفته شد.

آخرین وضعیت طرح شناسه‌‌گذاری کالا در بازار لوازم یدکی

حال حدود یک ماه و اندی به پایان این مهلت باقی مانده؛ با این حال برخی کالاها در بازار لوازم یدکی شانس ثبت‌ شدن در سامانه شناسه کالا را نداشته‌اند. این موضوع را که در این مهلت باقی‌مانده چه تعداد کالا در سامانه ثبت ‌شده است، حمید محله‌ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفت‌وگو با «قطعات خودرو» اینگونه تشریح کرد: تاکنون ۲۹ هزار و۶۵۲ شناسه ‌کالا در حوزه لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو صادر شده است که3 هزار و 543 شناسه مربوط به کالاهای تولیدی و 26 هزار و 110 شناسه مربوط به کالاهای وارداتی هستند.

افزایش سخت‌گیری‌های صمت

در حال حاضر حدوداً بیش از ۷۵ درصد لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو شناسه‌دار شده و باقی نیز در مهلت ‌باقی‌مانده شناسه‌گذاری خواهند شد. به گفته محله‌ای؛ سخت‌گیری‌های وزارت صمت نیز برای شناسه‌گذاری کالا در راستای شفافیت بیشتر، افزایش خواهد یافت.

طرح شناسه‌گذاری کالا پیشگیرانه نیست، مبارزه‌محور است

دکتر امیرحسین صیرفی، رییس کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی از منظری دیگر به واکاوی نقاط مثبت و منفی این طرح پرداخته است. او می‌گوید: نخست اینکه این طرح کالا را پس از ورود به زنجیره تجاری کشور ره‌گیری خواهد کرد و باعث نمی‌شود کالای قاچاق اساسا وارد این زنجیره نشود. به‌عبارتی عملکرد پیشگیرانه ندارد، بلکه مبارزه‌محور است. طرح‌هایی از جنس مبارزه معمولا نشان داده‌اند که نه‌تنها موفق نبوده‌اند، بلکه هزینه‌های مالی و حیثیتی برای افرادی که اصولا قاچاقچی نیستند اما برای امرارمعاش در طول این زنجیره مجبور به دادوستد هستند، ایجاد می‌کند. اما در عین حال این طرح امتیازاتی هم دارد که یکی از مهم‌ترین‌شان این است که رقابت‌ها در سطح عرضه عادلانه‌تر خواهد شد؛ یعنی هزینه‌های تولید یا واردات برای همه تامین‌کنندگان تقریبا برابر می‌شود.

 در ضرورت اجرای طرح شناسه‌ کالا هیچ شکی وجود ندارد

امیر پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اما بر این باور است که هر تغییری مشکلات مختص به خود را دارد. او به قطعات خودرو می‌گوید: ما ناگزیریم که طرح شناسه‌گذاری کالا هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد تا تکلیف کالا برای خریداران و فروشندگان مشخص شود. زمانی که علت بسیاری از نقص‌های فنی خودروها، کالای تقلبی و قاچاق است، چاره‌ای جز شناسه‌گذاری کالاها نداریم تا از این طریق بتوانیم کالاهای بازار را رصد و ردیابی کنیم. باید این طرح پیش برود و به مرور زمان نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

«این رشته سر دراز دارد» نه تنها حکایت «شناسه‌دار کردن کالاها» بلکه حکایت تمامی قوانین و بخشنامه‌هایی است که از سوی نهادهای بالادستی، تصمیم‌گیری و به مراجع و نهادهای پایین‌دستی ابلاغ می‌شود. شاید باید روند تصمیم‌گیری را وارونه کرد. در این صورت به جای مسئولان پشت میزنشین، نهادهای پایین‌دستی و کوچک‌تر و آشنا با سازوکار و دغدغه‌های واقعی بازار راهکارهایی ارائه می‌دهند که با واقعیت بازار هم‌خوانی بیشتری داشته باشد.

Print 🖨
  • سامانه شناسه کالا, صنف لوازم یدکی, قاچاق کالا, وزارت صمت
[ctp_print]
قبلیقبلگران شدن محصولات زامیاد؛ گوش کسی بدهکار شورای رقابت نیست!
بعدیکاهش نرخ دلار فقط برای دو ماه آینده مفید نیستبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

تخت گاز با هوندا سیویک ۱۹۹۳ در اتوبان؛ کوچک و قدیمی اما توانا!
عبدالحسین آزاد 11 فروردین 1402
با این شاسی بلند شبیه ولوو دیگر به ماشین های چینی نمی گویید آشغال!
سارا رستگار 11 فروردین 1402
شاسی بلند برقی و آفرود بی ام و برای رقابت با برندهای دیگر تولید می‌شود؟
حسین پورمحمد 11 فروردین 1402
نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه
حسین پورمحمد 10 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن