• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=5271

خانه » شناسه‌دار کردن لوازم یدکی خودرو بالاخره به کجا رسید؟

  • نیوشا یعقوبی
  • 21 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5271

قطعات خودرو: «این رشته سر دراز دارد» دقیقاً مصداق خوبی برای طرح «شناسه‌دار کردن کالاها» به‌شمار می‌رود. طرحی که بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 1392 به طور رسمی به نهادها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد؛ ولی هنوز اثر چندانی از اجرایی شدن آن در بازار دیده نمی‌شود. شاید در نظر نگرفتن طرح‌های تشویقی توسط وزارت صمت، بوروکراسی ریشه‌دار و برخی مقاومت‌ها و سودجویی‌ها و شرایط نامساعد اقتصاد کشور از علل کامل نشدن فاز اجرایی طرح شناسه‌دار کردن کالاها باشد.

شناسه‌دار کردن لوازم یدکی خودرو بالاخره به کجا رسید؟

 دستورالعمل شناسه‌گذاری کالا در صنف لوازم یدکی، خردادماه 96 از سوی وزارت صمت به اصناف و اتحادیه‌ها ابلاغ شد و در این میان 16 قطعه مشمول طرح شدند.

طبیعی‌ است که برای اجرای یک قانون در ابتدا باید زیرساخت‌ها و امکانات اولیه را فراهم کرد. مسئولان اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات در نامه‌های مختلف به مسئولان وزارت سمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا، محدودیت‌ها و موانعی را که در مسیر اجرای این قانون وجود دارد، گوشزد کرده‌اند.

اتحادیه دوم دی‌ماه 1399 نامه‌ای به نهاد‌های مختلف از جمله وزارت صمت، فرمانداری تهران، اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و اتاق ایران نوشت. در این نامه به محدودیت‌هایی همانند واردات غیررسمی قطعات به دلیل تحریم‌ها، ممکن نبودن بازگشایی کالا پس از ورود به کشور و پیش از ورود آن به گمرک اشاره شده بود که امکان درج شناسه ‌‌کالا را غیرممکن می‌کرد.

اتحادیه از مسئولان این نهاد‌ها خواست که برای حفظ آرامش بازار و مصرف‌کننده، همچنین جلوگیری از سکته در زنجیره تامین و توزیع، اجرای این طرح را به زمان دیگری موکول کنند. حتی 3 دی‌ماه 99 در جلسه‌ای با مسئولان امر؛ به مواردی همانند عدم هم‌خوانی آیین‌نامه با شرایط بازار، تقویت اقتصاد پنهان با اجرای نادرست شناسه‌گذاری کالا، ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به اعضای صنف برای عضویت در سامانه شناسه ‎کالا اشاره شده و در نهایت مهلتی شش‌ماهه برای چکش‌کاری بیشتر طرح و ارائه آموزش لازم در زمینه ثبت شناسه در نظر گرفته شد.

آخرین وضعیت طرح شناسه‌‌گذاری کالا در بازار لوازم یدکی

حال حدود یک ماه و اندی به پایان این مهلت باقی مانده؛ با این حال برخی کالاها در بازار لوازم یدکی شانس ثبت‌ شدن در سامانه شناسه کالا را نداشته‌اند. این موضوع را که در این مهلت باقی‌مانده چه تعداد کالا در سامانه ثبت ‌شده است، حمید محله‌ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفت‌وگو با «قطعات خودرو» اینگونه تشریح کرد: تاکنون ۲۹ هزار و۶۵۲ شناسه ‌کالا در حوزه لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو صادر شده است که3 هزار و 543 شناسه مربوط به کالاهای تولیدی و 26 هزار و 110 شناسه مربوط به کالاهای وارداتی هستند.

افزایش سخت‌گیری‌های صمت

در حال حاضر حدوداً بیش از ۷۵ درصد لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو شناسه‌دار شده و باقی نیز در مهلت ‌باقی‌مانده شناسه‌گذاری خواهند شد. به گفته محله‌ای؛ سخت‌گیری‌های وزارت صمت نیز برای شناسه‌گذاری کالا در راستای شفافیت بیشتر، افزایش خواهد یافت.

طرح شناسه‌گذاری کالا پیشگیرانه نیست، مبارزه‌محور است

دکتر امیرحسین صیرفی، رییس کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی از منظری دیگر به واکاوی نقاط مثبت و منفی این طرح پرداخته است. او می‌گوید: نخست اینکه این طرح کالا را پس از ورود به زنجیره تجاری کشور ره‌گیری خواهد کرد و باعث نمی‌شود کالای قاچاق اساسا وارد این زنجیره نشود. به‌عبارتی عملکرد پیشگیرانه ندارد، بلکه مبارزه‌محور است. طرح‌هایی از جنس مبارزه معمولا نشان داده‌اند که نه‌تنها موفق نبوده‌اند، بلکه هزینه‌های مالی و حیثیتی برای افرادی که اصولا قاچاقچی نیستند اما برای امرارمعاش در طول این زنجیره مجبور به دادوستد هستند، ایجاد می‌کند. اما در عین حال این طرح امتیازاتی هم دارد که یکی از مهم‌ترین‌شان این است که رقابت‌ها در سطح عرضه عادلانه‌تر خواهد شد؛ یعنی هزینه‌های تولید یا واردات برای همه تامین‌کنندگان تقریبا برابر می‌شود.

 در ضرورت اجرای طرح شناسه‌ کالا هیچ شکی وجود ندارد

امیر پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اما بر این باور است که هر تغییری مشکلات مختص به خود را دارد. او به قطعات خودرو می‌گوید: ما ناگزیریم که طرح شناسه‌گذاری کالا هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد تا تکلیف کالا برای خریداران و فروشندگان مشخص شود. زمانی که علت بسیاری از نقص‌های فنی خودروها، کالای تقلبی و قاچاق است، چاره‌ای جز شناسه‌گذاری کالاها نداریم تا از این طریق بتوانیم کالاهای بازار را رصد و ردیابی کنیم. باید این طرح پیش برود و به مرور زمان نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

«این رشته سر دراز دارد» نه تنها حکایت «شناسه‌دار کردن کالاها» بلکه حکایت تمامی قوانین و بخشنامه‌هایی است که از سوی نهادهای بالادستی، تصمیم‌گیری و به مراجع و نهادهای پایین‌دستی ابلاغ می‌شود. شاید باید روند تصمیم‌گیری را وارونه کرد. در این صورت به جای مسئولان پشت میزنشین، نهادهای پایین‌دستی و کوچک‌تر و آشنا با سازوکار و دغدغه‌های واقعی بازار راهکارهایی ارائه می‌دهند که با واقعیت بازار هم‌خوانی بیشتری داشته باشد.

  • سامانه شناسه کالا, صنف لوازم یدکی, قاچاق کالا, وزارت صمت
قبلیقبلگران شدن محصولات زامیاد؛ گوش کسی بدهکار شورای رقابت نیست!
بعدیکاهش نرخ دلار فقط برای دو ماه آینده مفید نیستبعدی

چند نفر در صنعت خودرو کشور مازاد هستند؟

محمدامین الهی 07 تیر 1401

توجه ویژه مدیرعامل گروه سایپا به آینده قوای محرکه و تولید در مگاموتور

حسین پورمحمد 04 تیر 1401

ماهانه ۸۰ هزار خودرو کمتر از نیاز بازار تولید می‌شود

محسن فاطمی 07 تیر 1401

خدمات پس از فروش خودرو یک کسب و کار مهم و گسترده که از آن غفلت شده است

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

مضرات نور آفتاب برای خودرو چیست؟

سارا رستگار 09 تیر 1401

سیاستگذاری جدید فورد در جهت بازیافت بهتر باتری خودرو

محسن فاطمی 10 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

تماشا کنید: اسکندر معترف: در گذشته صداقت بیشتر از این بود / از گذشته تا امروز صنف لوازم یدکی

مرصاد رنگرز 22 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : هنری فورد دوم، از ریاست بنیاد فورد استعفا داد
کروز کنترل و کروز کنترل هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟
افزایش نگران کننده تصادف در سیستم های کمک راننده
پیکاپ تاگا H به‌ صورت رسمی توسط صنایع خودروسازی پادرا رونمایی شد
شرکت سوئدی آینراید به دنبال عرضه کامیون‌های خودران است
گک EA6 | زیبا ، پرآپشن با قیمت مناسب
چری تیگو 7 پرو به بازار اروپا می رود
آینده در دستان خودروهای متصل
افزایش قیمت خودروهای برقی تسلا، فورد و جنرال موتورز
ب ام و یک شاهکار دیگر معرفی کرد؛ فقط برای خانواده های آتشین!
فراری هم الکتریکی می‌شود
جوان‌سازی پیرمردها! عجیب‌ترین فیس‌ لیفت‌ از پراید و ۴۰۵ تا گلف و آوانته
استون مارتین والکری و مرسدس-ای ام جی وان چگونه قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذارند؟
لاستیک «Mud terrain»؛ ویژه محیط آفرودی
چطور جلوی لرزش موتور خودرو را بگیریم؟

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن