قطعات خودرو

غافلگیری بزرگ در راه است/ نیاز به سرمایه گذاری عظیم در تأمین برق

در سرمای شدیدی که به دلیل بارش برف در آمریکا ایجاد شد، ناوگان اتوبوس های برقی شهر آستن در ایالات تگزاس آمریکا به خاطر کمبود برق سراسری زمین گیر شد. سال آینده هم در روزهای برفی، مشکل چند برابر می شود چون قرار است که ناوگان خودروهای دولتی هم در طرح جایگزینی به خودروهای برقی تبدیل شوند.

شهر آستن تگزاس در طول 20 سال گذشته 650 میلیون دلار صرف ایجاد 187 جایگاه مخصوص شارژ اتوبوس برقی کرده است. حالا با هر کمبود سراسری برق، این ناوگان حمل و نقل ناکارآمد یا متوقف می شود. جنا ماکسفیلد Jenna Maxfield‌ سخنگوی کاپیتول مترو در شهر آستن می گوید: «یکی از مشکلات شناخته شده در عرصه تأمین برق وجود پیک یا اوج مصرف و وجود ظرفیت های بلااستفاده است.» اگر ظرفیت های متناسب نیازهای زمان اوج ایجاد شوند، بخش مهمی از این ظرفیت ایجاد شده در ساعاتی از روز بلااستفاده می ماند که به نوعی سرمایه گذاری بدون بازگشت و اتلاف انرژی است.

سیاستگذاران در کشورها با این تنگنای تصمیم گیری مواجه هستند که از یک سو خودروهای بنزینی باعث آلایندگی شدید می شوند و با تغییرات آب و هوایی گرمایش زمین را موجب می شوند و از سوی دیگر پاسخ به این معضل و شیفت به سمت خودروهای برقی معضلات جدیدی را به  وجود خواهند آورد. برای ایجاد ظرفیت های بیشتر نیاز به سرمایه گذاری برای تأسیس و راه اندازی نیروگاه های برق و ژنراتورهای الکتریکی است که نیاز به میلیاردها دلار سرمایه دارد که خودش نیز مستلزم تخریب محیط زیست برای ایجاد نیروگاه های بادی و خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر است.

شیوا گوندا  Shiva Gunda از اعضای کمیسیون انرژی آمریکا می گوید: «[ایجاد] قابلیت اتکا [در نیروگاه های برق و جلوگیری از قطع برق] خواب را از چشمان ما می گیرد.»

قطع برق فقط به دلیل زمستان و یخبندان نیست، در طول تابستان هم به خاطر روشن بودن خنک کننده ها دوران اوج دارد و بالا بردن ظرفیت نیروگاه ها به خاطر چند روز خیلی گرم یا چند روز خیلی سرد، باعث اتلاف سرمایه گذاری ها می شود.

حالا مشکل دیگری به این مشکلات قدیمی اضافه شده است. اکثر دولت ها و قانونگذاران، با قدرت و شتاب در حال تسریع دوران گذار از خودروهای بنزینی و گازوئیلی به خودروهای برقی هستند. آخرین مهلت را هم برای سال 2035 قرار داده اند که به معنی رشد تصاعدی خودروهای برقی است که نیاز تصاعدی به افزایش ظرفیت نیروگاه ها و شبکه های برقی دارد.

اگر تا سال 2050 همه خودروها در آمریکا الکتریکی شوند، باید ظرفیت تولید برق در آمریکا 66 درصد افزایش پیدا کند. در حال حاضر بخش های حمل و نقل و تأمین نیرو در آمریکا عامل نیمی از آلاینده ها و گازهای گلخانه ای هستند. آمریکا بعد از چین بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در دنیا است. بر اساس الزامات توافق های بین المللی، کشورهای آمریکا و چین باید موضوع گرمایش زمین را در دستور کار خود قرار دهند.

شاید تصور این باشد که دوران گذار از خودروهای بنزینی و گازوئیلی به خودروهای برقی این باشد که کافی است سوخت خودروها فسیلی نباشد. اما سؤال این است که برق مورد استفاده برای شارژ خودروها از کجا تأمین می شود. اگر قرار باشد که نیروگاه های برق برای تأمین ذغال سنگ یا سوخت های فسیلی بسوزانند، تغییر محسوسی در کنترل گرمایش زمین ایجاد نخواهد کرد.

برای کاهش واقعی آثار آلاینده ها بر گرمایش زمین، نیاز به تأمین برق از راه انرژی های تجدیدپذیر مثل خورشید و باد است.

بر اساسا تحقیقات گروه مشاوره ای باستن Boston Consulting Group اگر قرار باشد 2 تا 3 میلیون دستگاه خودرو برقی در شهرها در حال تردد باشند نیاز به سرمایه گذاری بین 1700 تا 5800 دلار به ازای هر خودرو در نیروگاه ها و شبکه های برقی است و متولیان این بخش از اقتصاد تا سال 2030 فرصت دارند خودشان را وفق دهند. با یک حساب سرانگشتی برای تردد 40 میلیون دستگاه خودرو در آمریکا تا سال 2035 نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نیروگاه ها و شبکه های برق است.

بر اساس مؤسسه الکتریکی ادیسون Edison Electric Institute  تا به حال شرکت های سرمایه گذاری فقط 2.6 میلیارد دلار برای برنامه های ایجاد جایگاه های شارژ خودرو تأیید کرده اند.

بن کروپوسکی Ben Kroposki مدیر مرکز مهندسی سیستم های برق در آزمایشگاه انرژی تجدیدپذیر ملی آمریکا National Renewable Energy Laboratory می گوید: «برقی شدن سیستم حمل و نقل کشور حتماً نیروگاه ها و شبکه های برق کشور را غافلگیر خواهد کرد.» این سازمان تخمین زده است که تا سال 2050 به خاطر برقی شدن سیستم حمل و نقل در آمریکا، باید ظرفیت تولید برق در این کشور حداقل دو برابر شود.

اگر این ماجرا به درستی مدیریت نشود، صورت حساب ها و قبوض برق مردم آمریکا در چند دهه آینده سر به فلک می کشد. چالش بزرگ دیگر این است که جمعیت متوسط به پایین در آمریکا وسع شان نمی رسد که در خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری کنند چه رسد به آن که خانه های خود را به پنل های خورشیدی و باتری های ذخیره برق مجهز کنند. در حالی که این نوع سرمایه گذاری در بلندمدت بازگشت مطلوب تری دارد.

همیشه مسئله این بوده که آیا اول تخم مرغ بوده یا اول مرغ بوده. به بیان ساده، معلوم نیست که آیا اول باید زیرساخت ها ایجاد شوند تا خودروهای برقی رایج شوند یا آن که تا زیرساخت ها مهیا نباشند مردم جرأت گرایش به خودروهای برقی را پیدا نخواهند کرد

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است